Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til riktig klær


EvenAug

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og lest om masse friluftsbekledning, men blir ikke klok på hva som passer MITT bruk. For å være ærlig har jeg lite erfaring med forskjellig friluftsbekledning, noe som gjør dette til et vanskelig valg.

Mitt bruk:

Jeg liker å gå tur i marka og fjellet. Ofte dagsturer som kan være alt fra 1-8 timer. Stort sett i fint vær. Så langt heller det mot et godt pustende og lett bekledning, MEN: Jeg driver også med naturfoto. Dette innebærer at jeg kan sitte stille i mange timer. Dette gjør også at jeg trenger tøy som ikke lager for mye lyd, og som jeg holder meg tørr i. For å gjøre valget enda vanskligere har jeg tenkt til å bli mer "friluftsmenneske", nå som jeg har gitt opp idrettssatsingen. Jeg kan tenke meg lenger turer over 3-7 dager hvor jeg sover i telt og går mye.

Mine forslag:

Jeg tenkte først på den nye Norrøna Recon dressen som kommer: http://www.norrona.com/Concepts/recon. Hørt mye bra om plaggene. Slitestyrken, vekten, vanntettheten og vindtettheten høres jo svært fristende ut, men hvor bra puster Gore-tex pro shell klær? Jeg tenker at disse kan passe bra til å sitte på "fotopost" eller til bruk på lengre turer over flere dager i vekslende vær... Likevel er jeg skeptisk til å bruke så mye penger på klær som jeg kanskje svetter ihjel i på varme dagsturer. Noen som har erfaringer med tilsvarende bukser? Fungerer det bra dersom jeg bruker luftemulighetene?

Da jeg tok turen ned på Intersport ble jeg fort frarådet Gore-tex, nettopp pga pusteegenskapene. Den hyggelige selgeren anbefalte en Fjellreven Alv bukse til meg: http://www.fjellreve...462-c-144.aspx. Denne skal visstnok puste bra og har G1000 stoffet på knær og sete slik at den holder meg tørr om det er litt fukt i bakken. På nettet ser jeg at buksen er laget for kalde dager - dette skremmer meg litt igjen. Jeg går mye på varme dager.

Spørsmålene jeg sitter igjen med er: Burde jeg ha membranklær eller ikke? Vil det være en bedre løsning å gå for en pustende bukse + regntøy i sekken? Hvordan er Fjellreven Alv isåfall?

Beklager masse dumme spørsmål. Dette er min første post, så jeg spytter ut all frustrasjon i en og samme post :) Setter veldig stor pris på svar, og ønsker veldig forslag til klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg foretrekker er vintette klær i bomull med luftemuligheter til forflyttning og leir. I sekken har jeg regntøy (skallbekledning i Goretex, Dermizax eller H2No o.l.) dersom det er usikre værutsikter, altså såkalt norsk sommer.

Dette av flere årsaker, bomullsklær ventilerer mer enn alle vanntette tekstiler (jeg har prøvd alle typer), bomullstøy er mer "bålsikre", d.v.s. tåler gnister/varme langt bedre. Bomullsklær støyer også mindre og er mykere enn GoreTex og dess like.

Jeg har sett en mye god omtale av G1000-tøy her på forumet, har selv en men var ikke helt fornøyd med buksa så den gav jeg bort.

G1000 materialet i seg selv hadde jeg lite å utsette på, ikke veldig vannbestandig men tørket rimelig fort.

Det finnes heller ingen dumme spørsmål, det er nettopp derfor vi har laget dette forumet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Varför inte titta på ett nytt material som har bättre egenskaper än Goretex, påstås det i alla fall.

Har själv tittat på denna jackan med tillhörande byxor.

http://rab.uk.com/products/mens-clothing/shell/stretch-neo-jacket.html

Fungerar ventilationen som det påstås så går det nog att använda som enda plagg, det vill säga det fungerar även när det är fint väder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 10 år gammel Recon-dress. Den virker bra på varme dager - fordi jakka og i særdeleshet buksa er (var? Den nye buksa ser mistenkelig hel ut), utstyrt med god lufting. Jeg går god for slitestyrke, vanntetthet og Norrønas systue. Problemet med "pustende og vanntette" plagg er at ytterstoffet må være vannavvisende (regnet legger seg som dråper utenpå) og det er en egenskap som slites av med bruk og (skrekk og gru) vask. Selv om Recon-dressen antagelig er noe av det beste du får, så har den fortsatt det samme problemet. Tok omtrent fem år med mitt bruk før ytterstoffet sa takk for seg - og da er Gore-Tex "bare" vann,- og vindtett - altså like bra som regntøy til en brøkdel av prisen.

Den forrige modellen har for øvrig et velfortjent rykte for å være et støyende plagg.

Min vurdering nå går mer i retning av lett, vindtett tøy kombinert med Jervens produkter. Sistnevnte er alltid med uansett og førstnevnte er rimelig. Så kanskje det du liker av Fjellreven + Fjellduken Orginal kan være løsningen. På varme sommerturer er det lov å ta av seg ullgenseren eller allværsdressen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Jeg tror jeg går for bomull i første omgang, så får jeg heller investere i Gore-tex til regnværsdager, dersom turbasillen biter meg.

Alle råd tas godt i mot. Det jeg ikke likte med Fjellreven buksa er at den har elendig innstramming nederst på buksebena. Det "låsesystemet" spratt jo opp bare jeg tuslet litt i butikken. Tror jeg tar en titt på Norrøna sine klær, da jeg har god erfaring med Svalbard flex1 buksa og sykkelregntøyet deres. Ser ut som Svalbard hybrid buksa virker fornuftig til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei Fjellreven Keb, som jeg er strålende fornøyd med! Kjenner meg ikke igjen i problemet med låsesystemet... Jeg har slike knapper, og ikke strammereim som det er på noen bukser.

Dette er en bukse som det er utrolig lett å bevege seg i, siden den har stretch på de riktige plassene. Har tidligere irritert meg over at bukser strammer over lår/rumpe når jeg skal sette meg på huk f.eks og jeg måtte liksom trekke opp buksa for å kunne sette meg... Men dette er ikke en faktor lengre. Setter også pris på at den har G1000 de plassene det treng, baken, knærne og innsiden av anklene.

Fikk testet vanntettheten utenfor fredristad i vår. Ute på en holme i regn og vind, så tok det 1,5 time før jeg ble merkbart våt. Men ville nok ha tatt på meg regntøy i en slik situasjon hadde jeg visst at regnværet skulle komme.

Den har også lufting fra knær til hofte og på leggene, samt åpner du gylfen, får du god gjennomtrekk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale Klättermusen sine klær. Både når det gjelder bomull og skall. Dette er klær som er lagd for å brukes i skandinavisk natur av skandinaver. Det betyr at passformen på klærne er veldig bra, de tåler mye juling, har utrolig gode løsninger på mange områder. Lufting, Utforming av Hette, plassering av lommer, +++

materialvalg

Og ikke minst når det kommer til miljøhensyn.

Verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som en liten oppdatering kan jeg meddele at jeg har kjøpt turklær og valget falt på Norrøna. Det ble følgende produkter:

Recon Jakke

Recon Bukse

Svalbard heavy duty hybrid bukse

Falketind flex1 jakke

/29 flex1 shorts

Samt en trollveggen warm2 fleecegenser

Da har jeg ihvertfall sikret meg bekledning for de fleste værforhold jeg beveger meg i. Så langt er jeg veldig fornøyd (ikke fått testet recon dressen enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har jeg vet du. Selvom jeg bruker svalbard heavy duty buksen mest, er Recon buksen gull verdt når det er fuktig/regn. Løsningene og kvaliteten på buksen er veldig bra. Det eneste jeg savner er innstramming i livet. Jeg må bruke belte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.