Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette telt for 2


Erick

Anbefalte innlegg

Ikke akkurat et nytt tema, men jeg sliter med å bestemme meg for mitt første telt.

Jeg har kjøpt meg et Helsport Fjellheimen 3, fikk et annet syn på vekt og pakkevolum etter jeg kom hjem med teltet. Vurderer nå å returnere det til fordel for et mindre og lettere telt.

Helst vil jeg ha et fjelltelt som fungerer greit for 2 personer, men som lett nok lett nok som solotelt. Jeg ser for meg maks 2,5 kg. Pris: Helst under 4000.

Mange av 2-personersteltene virker for knappe i størrelsen, så det jeg er ute etter noe som er lett, men ikke så lett at det går på bekostning av all komfort.

Noen muligheter jeg har vurdert, etter å ha lest en del diskusjoner her på forumet:

- Gå ned til 2-utgaven av Fjellheim.

- MSR Hubba Hubba: til 4000 kr. Vet ikke om det er HP-utgaven.

- Helsport Rondane light 3. Veldig lavt under taket.

- Helsport Fjellheim superlight. I utgangspunktet langt over det jeg er villig til å betale. Litt bedre med 25% rabatt hos XXL i morgen, men fortsatt veldig mye.

Setter pris på eventuelle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på den flere ganger. Et jeg kanskje burde vurdere noe nærmere er Norheim Ty 3/McKinley

Venture 3, men jeg finner ikke detaljer som mål for det nå.

Utv: 365x180x110, innv: 220x160x100. Vannsøyle bunn 5000 og duk 4000mm.

Fjellheimen 2 ville jeg gått for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra pris, det kan jo hende du finner noe på tilbud eller kjøper fra utland.

Hilleberg Anjan 2 eller 3. 1,7 el 1,9 kilo.

Hilleberg Nallo 2(evt Gt versjon). 2,3 kilo(2,7). Ville selv tatt GT versjon siden det er vesentlig mer plass.

Exped Venus 2 UL. 2,4 kilo. (tilbud på Outnorth for 4399,-)

MSR HUbba HUbba 2. 2,2 kilo Men det bør være HP versjon hvis dette er eneste teltet du skal ha.

Big Agnes String Ridge 2. Helårstelt på 2,5 kilo. Må kjøpes fra USA. Mindre fortelt enn f.eks Nallo men mer plass inne.

Big Agnes Copper Spur UL 2. 1,6 kilo. Har en del netting i innertelt så ikke 1. valg hvis du skal bruke det helårs og høyfjell vår og høst. KJøpes fra USA(mitt mest brukte telt, er riktignok mest i marka)

Litt usikker på om jeg ville gåt for Norheim og McKinley, begge er billigmerker. har en McKinley sekk og den mangler lit mye kontra "merkesekker". Og ndre proukter jeg har sett i tester kommer et stykke ned på lista.

En test av teltet i Villmarksliv http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457322.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen 2 ville jeg gått for.

Ja, jeg tenkte jeg skulle se på det - eller rettere sagt kjenne på hvordan vekt og pakkestørrelse virker i forhold til fjellheimen 3, men ingen av XXL-butikkene jeg har vært innom har hatt det på lager. Det er jo ikke langt fra 3 kg, så det er ikke sikkert forskjellen er så veldig merkbar.

Hvis vi ser bort fra pris, det kan jo hende du finner noe på tilbud eller kjøper fra utland.

Hilleberg Anjan 2 eller 3. 1,7 el 1,9 kilo.

Hilleberg Nallo 2(evt Gt versjon). 2,3 kilo(2,7). Ville selv tatt GT versjon siden det er vesentlig mer plass.

Exped Venus 2 UL. 2,4 kilo. (tilbud på Outnorth for 4399,-)

MSR HUbba HUbba 2. 2,2 kilo Men det bør være HP versjon hvis dette er eneste teltet du skal ha.

Big Agnes String Ridge 2. Helårstelt på 2,5 kilo. Må kjøpes fra USA. Mindre fortelt enn f.eks Nallo men mer plass inne.

Big Agnes Copper Spur UL 2. 1,6 kilo. Har en del netting i innertelt så ikke 1. valg hvis du skal bruke det helårs og høyfjell vår og høst. KJøpes fra USA(mitt mest brukte telt, er riktignok mest i marka)

Blir mer og mer betalingsvillig, jo lenger jeg venter, så jeg vurderer noen av disse.

De jeg vurderer mest nå er MSR Hubba Hubba HP og Exped Venus 2 UL, som jo er ganske like.

Ut i fra det jeg leser, har Venus litt mer plass og settes opp på en greiere måte enn Hubba Hubba, men er også ca. en halv kilo tyngre.

Prisen på disse er jo så og si den samme (ca. 150 kr mer for MSR), og jeg har ikke funnet noen spesielt gode tilbud på dem verken i Norge eller i utenlandske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Norheim Ty 3 og et BD firstlight jeg ville helt klart eller kjøpt meg et telt som ikke var tunnel telt til 2 stk,grunnen til det er att det er så mange telt der ute til 2 stk og er mye enklere/raskere og sette opp.

er det bruk om vinter du skal og eller kun høst,sommer vår? du er kanskje på solo tur på vinter? eller er du så heldig og få med noe på tur da og? :)

Hvis det er primært sommer bruk på 2 per og vinter 1 ville jeg kjøpte et BD telt ,hvis dere er korte (dvs under 180cm) ville jeg kjøpte http://www.blackdiam...firstlight-tent eller http://www.blackdiam...s/eldorado-tent hvis dere er lengre og kjøpe med et "Vestibule" da kan du reise på solo tur med 1.3kg telt og skal dere være flere så kan du ta med Vestibule og legge på noen gram (er vel ca 800 gram) jeg kjøpte mitt BD telt brukt til 1500 kr utrolig fornøgd,har kun hatt overnatting på sommer med det enda,men det er helt på kanten (noen vil nok si over kanten) med tanke på lengde da jeg er 187cm høy (burde nok vært 180)

Det som er kjedlig med tunnel telt er og att på vinterttid blir det veldig dårlig plass da fra stang 3 (der hvor man har beina) er det tenkt att man skal stamme opp med og feste telte i bakken,på vintertid er det her veldig vansklig og blir ofte til att man mister mye plass,det slipe rman på telt som ikke skrår eller hvor det er "full høyde" hele veien.

http://www.fjellforu...-ty3-extrem-r23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt et MSR Hubba Hubba eller det designet telt for bruk i Norge/ fjellet.

En kompis av meg har ett og jeg har et Sea to Summit Dart 2 UL som har litt samme design med kun myggnetting innertelt og yttertelt som ikke når ned til bakken. De var begge flotte da vi reiste runtd i Australia untatt når det var vind som føyket rett under duken, innerteltet fungerte som sil så alle de "store" sandkornene ble igjen på utsiden mens alt inne i innerteltet ble dekket av et fint melaktig sandlag. Et sted vi var blåste det en uke i strekk.... da knaser det av absolutt alt

Grunnen til at disse teltene var bra i Australia

  • Trenger ikke plugger. Mange steder var bakken omtrent som betong (selv om man var milevis fra sivilisasjon)
  • Ytterteltet når aldri helt ned til bakken så det er god ventilasjon
  • Innerteltet er stand alone mygg telt som passer fint når natt-temperaturen er 30oC+ og det har vært knallblå himmel i 2mnd i strekk

Grunnen til at de ikke passer her hjemme er stort sett det samme som gjorde dem bra der borte (prøvd og feilet desverre)

  • "Aldri" problem å få plugger ned i bakken her hjemme
  • Når nordavinden står tvers igjennom teltet på 3. dagen skulle du ønske du hadde et tunelltelt
  • Når temperaturen kryper ned under 5-10oC er det omtrent som å ligge under åpen himmel, det kan bli rimelig kaldt
  • Liten (MSR)/ ingen (STS) fortelt å lage mat i, oppbevare sekk i når det er drittvær

Til info har jeg akkurat kjøpt et Robens Voyager 2 EX til 2000,-

Jeg likte designet, med stort fint fortelt og 2 innganger (fra siden og enden), jeg var å tok på det og det virket ikke som typisk billig materialer, men vi får se om pipa har en annen tone etter 2 uker i Jotunheimen i August. Det veier 3,5kg, men ved å bytte ut pluggene sparer jeg bortimot 50 gram :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt et MSR Hubba Hubba eller det designet telt for bruk i Norge/ fjellet.

Er enig i dette når det gjelder vanlig Hubba Hubba, men HP, med tett innertelt, burde vel være isolert nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i dette når det gjelder vanlig Hubba Hubba, men HP, med tett innertelt, burde vel være isolert nok?

Ja kanskje.....tror fortsatt jeg hadde styrt unna. men noen her har kanskje testet det med stor suksess ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at med DNT-rabatt koster Hilleberg Anjan 3 cirka det samme som de jeg har vurdert mest til nå (Exped Venus 2 UL.og MSR Hubba Hubba HP). Større plass og fortsatt liten vekt høres jo bra ut.

Men jeg ser at pakkestørrelsen er satt til 58 x 17 cm (hos http://www.outdoorfair.de/p-en-2800-anjan-3.aspx). Synes det virker veldig mye. Ser ikke det står noe om det på Hilleberg-siden, så er det noen som vet om det er reelt?

Vannsøylen sies også å være kun 2000 mm, på samme sted. Det høres jo lite ut, men er kanskje uten betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi beskjed om du finner ut pakk størelsen på hilleberg telta da,lurer og på det selv :)

Jeg tenkte jeg skulle spørre Hilleberg, men da fant jeg denne siden: http://hilleberg.se/...s-when-packed-0

Alle posene er visst 50 cm lange, men det er ikke sikkert hele lengden fylles ut (leddlengden på stengene er 40 cm).

Anjan står ikke i lista, men hvis det har cirka samme størrelse som Nallo, vil diameteren være cirka 20 cm.

Hadde vært fint om noen med erfaring med disse teltene kan si noe om hvor godt dette stemmer. Jeg synes Fjellheimen 3 Camp på 16x42cm tok mye plass i min 60l-sekk, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint om noen med erfaring med disse teltene kan si noe om hvor godt dette stemmer. Jeg synes Fjellheimen 3 Camp på 16x42cm tok mye plass i min 60l-sekk, i hvert fall.

har du sjekket att det faktisk stemmer? dvs størelsen? er ikke "teoretisk" pakk størelse?

var innom sport1 og såg på diverse 4 mans helsport telt,syns og att det tok veldig stor plass i pakkstørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket att det faktisk stemmer? dvs størelsen? er ikke "teoretisk" pakk størelse?

var innom sport1 og såg på diverse 4 mans helsport telt,syns og att det tok veldig stor plass i pakkstørelse.

Godt poeng. Jeg målte ikke. Jeg så jo også på superlight-utgaven av fjellheim 3 camp, og det virket ikke like stort (noe de er, i følge Helsport). Gjorde riktignok ikke en skikkelig sammenligning, så det er mulig at den lave vekten gjorde at pakkestørrelsen virket mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle spørre Hilleberg, men da fant jeg denne siden: http://hilleberg.se/...s-when-packed-0

Alle posene er visst 50 cm lange, men det er ikke sikkert hele lengden fylles ut (leddlengden på stengene er 40 cm).

Anjan står ikke i lista, men hvis det har cirka samme størrelse som Nallo, vil diameteren være cirka 20 cm.

Hadde vært fint om noen med erfaring med disse teltene kan si noe om hvor godt dette stemmer. Jeg synes Fjellheimen 3 Camp på 16x42cm tok mye plass i min 60l-sekk, i hvert fall.

Min erfaring med hilleberg og pakkstørrelse: Tar man ut stengene av pakkposen så kan man neste komprimere den til halvparten, i hvertfall med et tørt telt oppi, det er veldig god plass i teltposene demmes. Mitt Nallo 2gt går med litt knuff på tvers nedi en 50L sekk, arcteryx axio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var innom sportsnett i dag og fikk se hvor mye nallo 4gt kunne bli komprimert,som halvor sier ble det mye komprimert jeg vil nesten si halvparten uten att det er vitenskaplig bevist,så da blir det nallo 4gt på meg når prisen er korrekt,ville vært artig og høre hvor mye helsport telt kan koprimeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var innom sportsnett i dag og fikk se hvor mye nallo 4gt kunne bli komprimert,som halvor sier ble det mye komprimert jeg vil nesten si halvparten uten att det er vitenskaplig bevist,så da blir det nallo 4gt på meg når prisen er korrekt,ville vært artig og høre hvor mye helsport telt kan koprimeres.

En ting jeg ikke liker med Hillebegteltet mitt er stålbuen i ventilene. Er det noen av dere som komprimerer teltet som opplever at denne knekker eller går gjennom duken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.