Gå til innhold
  • Bli medlem

kniv lov i norge?


Proletar

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med det danske politi, og vi må gerne tage kniven med igennem Danmark og med færgen, men hvordan er den norske lovgivning ? Vi ankommer i Oslo med færge, går direkte på hotel og tager bussen tidligt om morgenen dagen efter, ud til vandreområdet. Nogle som ved om dette er lovligt ?

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha med seg kniv eller øks er provlemfritt. Hag heller aldri opplevd å ha blitt stoppet når jeg har gått i turtøy med kniv i belte, selv ikke Oslo sentrum. Ikke boe å være bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her er det mye rom for tolkning i denne loven. Hva er en kniv eller redskap som er egnet til legemsbeskadigelse? Om du skal fly har du lov å ha med en lommekniv eller multitool som ikke er forstøpt, ikke har bladlås, bladet ikke er mere enn 12,5mm bredt og ikke over 6cm langt, det kan ha hvilken som helst tynnhet. Siden dette er helt lovlig å ha med i et fly er det også helt lovlig å ha i lommen uansett hvor du går. Skulle noen diskutere kan en enkelt og greit referere til at det er tillat å ha i lommen på flyet, som er et offentlig sted og derfor også lovlig i lommen ellers. Typisk lovlige saker er endel leathermans tools og Sveitsiske lommekniver dersom de holder bladlengde, bredde og IKKE har bladlås.

 

Alle andre kniver og lommekniver er regnet som egnet for legemsbeskadigelse, og som en pistol eller annet våpen skal være nedpakket ved transport på offentlig grunn (inne i sekken o.l.) men kan da altså tas frem og henges i beltet når en er på jobb hvor det er naturlig å bruke en kniv, ute i skog og mark o.l. Et annet unntak er bunadskniv, ingen Politi vil ta deg for å bære denne som endel av bunaden på f.eks bryllup eller 17. Mai da dette er aktverdige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye rom for tolkning i denne loven.....

Siden dette er helt lovlig å ha med i et fly er det også helt lovlig å ha i lommen uansett hvor du går. .....

 

 

Loven sier: "kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser."

Ikke mye rom for å tolke der den veien du går.

 

Og om man i villfarelse tror at retningslinjer for bagasjekontroll på flyplasser er en slags rettesnor for andre områder i offentlig rom, så er det i beste fall villedende info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eirik78

 

Nei ikke bagasje kontroll, det er 100% lovlig å ha en slik kniv i lommen på flyplasser og ta ombord inne i flyet. Dette er lov og det er offentlig areal, siden dette er regnet som lovlig og ufarlig å bære på seg som person i et fly kan det heller ikke regnes som farlig inne i andre offentlige plasser. Det kommer aldri noen til å godta som sak, dersom dette er tolket som ikke ulovlig, kan det ikke bli tolket som ulovlig.

 

MEN som mange ikke er klar over ALT er regnet som et våpen i Norge om det brukes mot et annet menneske og skader det. Om du angriper eller forsvarer deg med en binders får du også tiltale ihht loven om "kniv eller et lignede...." Samt at du brukte et våpen mot en annen person i en sak med legembeskadigelse. Altså potensiellt en meget strang straff kontra det å dra til en med en neve uten noe i den.

 

Knivloven i Norge er laget slik at man kan egentligen ta hvem du vil, ingen Politi vil ta en vanlig borger med en liten lommekniv i lommen, men om du er en kjent kriminell kan den tolkes anderledes fordi slike personer regnes som å ville bruke det som et våpen og ikke til et aktverdig formål. Det kommer av at en vanlig lovlydig borger regnes en slik liten kniv som for et aktverdig formål, men en kjent voldsforbryter er det motsatt. Derfor vil en vanlig mann i gaten ikke bli arrestert og fratatt et skrujern, men en kjent forbryter vil bli fratatt dette.

 

Jeg spurte personlig på politistasjonen om min Sveitserkniv som jeg alltid har i lommen var greit, og de sa ja hvorfor skulle det ikke være det. Om du sjekker opp i verdens mest sikkerhetsbevisste sted USA så vil du se du har lov å ha en slik kniv i lommen på flyreiser i USA også. Dersom det var i bagasje, vel der kan du ha med nesten hva søren du vil. Jeg snakker om i lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har glemt meg å gått med kniv i belte til/fra turer "100-vis" av ganger uten at andre kunder, vektere eller for den del politiet har leet på et øyelokk. Det er noe med hva loven har til hensikt å oppnå. I jobbsammenheng møter jeg daglig (senest i ettermiddag) folk som bærer kniv uten at det er helt åpenbart at de er ikledd og utfører arbeidsoppdrag.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.