Gå til innhold
  • Bli medlem

Tåler jeg ikke fjellsko? (smerter)


Kuda

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med store smerter midt under foten? Har ikke brukt fjellsko på veldig mange år, men kjøpte meg for en stund siden ett par Besseggen sko. Disse var helt ålreit, men jeg trengte mer ankelstøtte, samt jeg sleit med store smerter midt under foten under oppturer, mens lite til ingen smerter på flatt og nedover. Tok sjangsen og byttet til Skarven. Første inntrykket var umiddelbart at jeg hadde fått ankelstøtten jeg trengte, men allerede etter ett par minutter!!! med stigning var smertene under foten muligens værre enn med Besseggen skoene. Jeg bruker egne innleggsåler spesiallaget til min fot i stedenfor sålene som orginalt er inni pga rygg, revmatisme og litt plattfot, dette går fint i andre sko i allefall så jeg tror ikke det skal ha noe å si her ettersom det kjennes riktig ut.

Håper det skal gi seg når Skarven skoene er gått inn, men jeg har veldig tvil for øyeblikket siden det ikke gav seg i forrige sko. Er mild sagt rimelig fortvilet, smertene er såpass alvorlige at jeg kan måtte stoppe helt å gå i fjellet. Kan ikke huske å ha merket dette med andre typer sko i fjellet før, men dem mangler ankelstøtte som jeg trenger.

Tar i mot alle tips og råd med STOR takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt i treningssammenheng er det ofte man kan få skader om man f.eks. plutselig starter å trener maks av det kroppen tåler og dermed pådrar seg en idrettsskade av en eller annen type. jeg har gjort det samme selv. Og om en fjelltur ikke nødvendigvis er tuftet på trening bruker du kroppen din annerledes når du går turer i fjellet enn hvordan du bruker den i dagliglivet hjemme. Sko kan i mange tilfeller hjelpe på i noen grad til å unngå større belastningsskader enn hva man ellers ville gjort.

Dersom du allerede har rygg, revmatisme og er plattfot kan jo dette være noen av grunnene til at det er ekstra ille for deg.

For å unngå å pådra seg ytterligere skader og presse kroppen sin unødvendig til absolutt smerteterskel bør du kanskje finne ut hvilke muskel(evt. grupper) du får så utrolig vondt i. Du kan i første omgang starte med å google etter bilder av kroppen som viser musklene til der det gjør vondt og søke ytterligere omkring denne muskelen og se hvordan du kan forebygge plager ved trening og tøying.

For å gi et eksempel så har jeg også slitt litt med å få vondt når jeg går med ekstra belastning på ryggen og går i fjellet, men jeg får også den samme smerten dersom jeg løper på asfalt eller annen type løping. Så det jeg gjorde var å kikke på kroppen sånn ca hvor det gjør vondt(ja med mine egne øyne :P). Det første bildet jeg fant som passet perfekt til mine smerter var dette! Siden jeg da ikke fant så særlig mye ut av hva muskelen faktisk het og hvordan jeg kunne unngå å få de samme smertene igjen visste jeg sånn ca hva jeg skulle se etter(det stod likevel litt om den). Så etter hvert fant jeg denne!

Etter jeg visste mer om hva muskelene het og kunne lese om forskjellige skader som gjerne oppstod når man fikk vondt der, kunne jeg også finne måter å bli kvitt smertene. Etter den søkingen jeg gjorde på nett viste det seg at denne typen skade var vanlig for de som gjerne løper. Og for å unngå dette må jeg være mer obs på å tøye ut og trene på en annen måte enn å løpe. Som f.eks. styrkeløft for å styrke muskelen ytterligere.

Utrolig hva nettet kan gi deg av informasjon, men man skal likevel være kritisk til det man finner og ikke ta alt for god fisk. Og det gjelder også hva jeg skriver ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsskade… Vet du hva, har ikke vært i nærheten av å tenke tanken en gang p.g.a. b.l.a. revmatisme og plattfot. Men jeg fulgte det opp litt og jeg har fort kommet frem til noe som heter plantarfaciitt, men dette behandles jo med å lage såler som jeg allerede har fått laget. Uansett, tror dette ikke nødvendigvis har noe med sko å gjøre. Tar å bestiller legetime i morgen tenker jeg, dette holder meg faktisk oppe i natt for første gang. Har hvilt beina i 14 dager før kveldens lille times tur, men aldri vært så vondt på så lenge jeg kan huske.

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man må ikke bruke fjellsko for å gå i fjellet. Prøv sko du bruker til vanlig på samme eller tilsvarende tur og se om det går bedre. Mange som sverger til lette sko i fjellet med godt hell, til og med sandaler er for noen det ultimate fottøyet i fjellet. Behovet for større og stivere sko melder seg ettersom sekken blir tyngre men med trening så skulle ikke det ha noe å si heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg lege, idrettsfysiolog eller noe lignende, men utfra smerten du beskriver er mitt første innfall at sålene er for stive. Hvis det er senen under foten (se vedlagte bilde) som er problemet, er dette smerter som dukker opp hos meg når jeg bruker sko med stive såler.

F.eks. når jeg står på snowboard er denne senen under stor belastning. Problemet oppstår når man belaster den over tid uten å få strekt den ut pga for stive såler. Den stivner og man får en slags brennende smerte.

Nå kjenner ikke jeg til de skoene du har nevnt, men dette kan være grunnen hvis sålene er for stive. Hvis du har hatt en betennelse i senen før kan det også være at senen blir lettere betent senere.

Ville bare nevne at dette kunne være en årsak. Lykke til!

post-10478-0-40806800-1340708098_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som bør nevnes er at hvis man går i steinurer/stier med kvasse steiner er det lurt å plassere foten med tåballene på den skarpeste kanten. Hvis man konsekvent bruker "gropa" under foten til å gå på steiner kan lignende smerter oppstå. Men dette er helst hvis man går med joggesko, eller annet fottøy med myk/tynn såle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man må ikke bruke fjellsko for å gå i fjellet. Prøv sko du bruker til vanlig på samme eller tilsvarende tur og se om det går bedre. Mange som sverger til lette sko i fjellet med godt hell, til og med sandaler er for noen det ultimate fottøyet i fjellet. Behovet for større og stivere sko melder seg ettersom sekken blir tyngre men med trening så skulle ikke det ha noe å si heller.

Nei det er jeg klar over, men jeg klarer ikke "vanlige" sko heller kanskje aller mest pga ankler og tildels såler. Forferdelig vanskelig dette med sko, mest pga penger og returordninger. Er jo helt umulig å vite før man har prøvd skoene en stund. Så min grunn til å bruke fjellsko selv uten tung sekk handler mest om støtte, stabilitet og avlastning for kropp og bein med utfordringer. Ideelt sett burde jeg vel hatt en form for hybridløsning.

Nå er ikke jeg lege, idrettsfysiolog eller noe lignende, men utfra smerten du beskriver er mitt første innfall at sålene er for stive. Hvis det er senen under foten (se vedlagte bilde) som er problemet, er dette smerter som dukker opp hos meg når jeg bruker sko med stive såler.

F.eks. når jeg står på snowboard er denne senen under stor belastning. Problemet oppstår når man belaster den over tid uten å få strekt den ut pga for stive såler. Den stivner og man får en slags brennende smerte.

Nå kjenner ikke jeg til de skoene du har nevnt, men dette kan være grunnen hvis sålene er for stive. Hvis du har hatt en betennelse i senen før kan det også være at senen blir lettere betent senere.

Ville bare nevne at dette kunne være en årsak. Lykke til!

Jeg har tenkt samme tanke om at det er stivheten i sålen som gjør det, evt underlaget (steinurer/stier). Mye av forvirringen ligger muligens i det at dette er noe jeg nermest utelukkende opplever under oppstigning, mens skjeldent eller aldri på flatt samt nedover. Uavhengig av hvorfor så er det nødt å være den senen på bildet ditt der. Kommer til å be fastlegen min om å sende meg til en som kan hjelpe meg å finne en fungerende løsning på dette så jeg kan komme meg ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har endelig funnet ut av problemet. Jeg er tydelig veldig sensitiv på såler, dette oppstår om sålen er for myk eller for stiv. Gikk en tur i vinterskoene mine her forleden (sykt varmt), smertene var da minimale i forhold til før, så nå gjennstår det å finne en passende såle for meg :) YIPPEEY! haha

Det typiske er at nå når jeg har løst dette, så har mitt venstre kne tatt kvelden hehe. Det klarer ikke nedoverbakker bleh…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vis man skal ha gode såler kan jeg personlig anbefalle Sole Ultra. De "former" seg etter foten og har vært til stor nytte. Mine såler har jeg nå brukt i over 5år i mine M77 som er med på alle tur i skog, fjell og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med store smerter midt under foten?

Ja, der og. men for å holde meg til undersåttene blir jeg glodhet under føttene og det føles som om jeg går på småstein.

men det finnes hjelp.

Problemet ditt kan være så enkelt at legen tar en rask titt på føttene dine, og konkluderer med: "Du trenger fotsenger".

En fotseng er en spesiallaget såle utført og tilpasset av en protesetekniker.

Nå bygger disse sålene litt mer en vanlige såler og det kan da hende at vanlige støvler blir for trange.

Men også for dette er det hjelp og få. En ortoped må undersøke deg og er du heldig sender han en søknad til HELFO for godkjenning, slik at du også kan "få" fottøy.

Dette fottøyet er litt bredere enn vanlige sko, men med samme design, og flott passform

Jeg har fått en slik søknad godkjent. Ett par fotsenger pr år, 400 kr i egenandel. Samt 4 par sko det første året, deretter 2 par i året. Egenandel pr sko er ca 700 kroner.

Dette fottøyet kan også anbefales om du har brede bein.

Du finner mer informasjon ved å søke etter telefonnummeret til ORTOPEDITEKNIKK A/S. De har avdelinger i SørNorge. Klikker du på et ett nummer vil du finne god informasjon.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.