Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukseutfordring


svearp

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fjell- og turgenene mine har våknet igjen og siden jeg bruker ganske alminnelig klær på dagsturer langs elva, er tida inne for å kjøpe noen nye fjellklær. Noe jeg ikke har gjort.. ja, siden jeg gikk i fjellet med egne foreldre. Og nå har jeg barn selv.

Utfordringa er at turgenene våkna siden jeg gikk på vekta. Og formmessig er jeg kanskje en aning breiere over hoftene enn menn flest.

Så med andre ord trenger jeg ei bukse som;

- sitter komfortabelt nå (181cm/108kg)

- gjerne ikke blir FOR løs og posete om jeg en vakker dag veier 85-90kg

Jeg veit jeg må prøve klær for å se hvordan de er, men noen har kanskje erfaringer jeg trenger og kan redusere antall plagg jeg må prøve før jeg finner vinneren så jeg slipper unna med minst mulig tid på prøverommet/butikken ;-)

Har tittet på sommersalgkatalogen til XXL, hvor de har Chevalier(?) Texas Patch, Lundhags Field Pant og Stormberg Varden.

Ser også XXL har Didriksons1913 regntøysett til 349,- og lurer på om det kan være et lurt valg å ha lett tilgjengelig i sekken i tilfelle overraskende vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utfordring forbi etter alt for trange prøverom på en junidag man heller ville tilbragt i det fri.

XXL besøkte jeg nok for sent, var lite igjen og Texas'en falt ikke i smak.

Endte opp med noe som virker som ei svært komfortabel bukse fra Norheim, Granitt.

Ble forsøkt solgt Breheimen fra Bergans. Hadde bare skattepengene vært flere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skattepengene vokser og kroppsomfanget synker kan jeg trygt anbefale en utrolig god allround bukse fra Bergans. Den er slitesterk, har dropseat funksjon, og er utrolig "tilpasningsdyktig" hva angår kroppsfasong.... egenerfart..

Har nå sørget for et låsbart "fond" hvor diverse vekslepenger, gevinster fra Oddsen og tilfeldige kroner skal finne veien heretter. Så får vi se ved neste issmelting, hvordan det ligger an. Men så lenge buksa passer og ikke har revnet, kan det bli enda en sommer i denne buksa før jeg føler for å bytte den ut. Virker foreløpig veldig god. Men flere utfordringer.. turer.. kommer i kalenderen..

Uansett, takk for tipset! Det er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord trenger jeg ei bukse som;

- sitter komfortabelt nå (181cm/108kg)

- gjerne ikke blir FOR løs og posete om jeg en vakker dag veier 85-90kg

Det er selvfølgelig en utopisk drøm (har selv gått ned noen kilo og det skal ikke mye til før klærne flagrer og det er nesten like ubehagelig som at det er for trangt).

De første 10 kiloene "raser" av hvis du er regelmessig aktiv (3-4 treninger av 1 time i uka) og tenker litt på kostholdet

Om et par år kan du heller feire at du har tatt av 20 kg og selv-premiere med ny 1000 kroners bukse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kanskje Fjällräven sine bukser vil passe dig. Du burde kunne hitte en som passer i livet. Hvis du velger modellerne Iceland eller Barents, så får du rå længde som du selv kan lægge op til passende længde. Dette er f.eks. ikke muligt, i hvert fald svært, med Lundhags Traverse som har remstramning nederst.

På Fjällräven sine bukser er det også muligt at lægge bukserne ind og ud i livet ved at sy dem om. Der er ekstra stof monteret øverst i livet til dette (se foto).

Jeg er selv veldig tilfreds med Fjällräven!

post-2989-0-26514800-1343893753_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det som egentlig er problemet når du har "polstrede muskler" er beinlengde og livhøyde på bukser. Noen produsenter har ulik beinlengde på enkelte modeller. Deriblant Bergans. Som nevnt over har noen produsenter holdt av stoff ved sømmer slik at det er mulig å sy de ut. Dert kan hjelpe i en del tilfeller. Livhøyde er et større problem. Større størrelser gir høyere livhøyde. (avstanden fra linning til skritt.) Bedre plass til "redskapen" kan føles ok det, men når du går i ulendt terreng og må løfte beina høyt vil du ofte føle at du sagger og lårene hindres i å bevege seg fritt. Å få endret livhøyde krever spesialtilpasning og det er det få produsenter som kan tilby og i tilfelle til en ublu pris. Løsningen er å velge en modell som er videst mulig i fasongen. Det er mye en god sydame/skredder kan utføre men å sy i klær med membran ødelegger dennes egenskaper så lenge man ikke også taper sømmer. Både eksisterende og ev. nye sømmer som oppstår ved omsying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passform på bukser kan ofte være veldig forskjellig. Selv veier jeg 92 KG og er 181 høy og i middels god form.

Jeg synes at buksene fra Bergans og Norrøna passer meg best (Hagöfs passer meg også bra) i størrelse Large. Beina er såklart litt for lange siden large vel "egentlig" er for folk over 187/190, men de passer ellers og det er det som er riktig for meg. Lundhags har jeg testet og Chevalier også, de passer ikke i det hele tatt/er merkelig i large, for meg. Jeg har akkurat den samme greia med treningsbukser, bruker kun adidas da de passer bra, mens andre brands som Nike ikke passer i det hele tatt. Har vel ikke egentlig bredere hofter enn menn ellers, men store bein (i mangel på annen beskrivelse).

Min anbefaling til deg er å prøve ulike merker av bukser. For min del passer de nordiske merkene av Bergans/Norrøna/Hagløfs best. De fleste merker er relativt ensartede i sin passform, det gjelde å finne det merket som passer deg best. Hvis du bor i Oslo-området er Oslo sportslager et meget godt sted å prøve ulike produsenter på turbukser (godt utvalg). Anton Sport har også godt utvalg. XXL er etter min erfaring et sted man kjøper ting billig eller hvis man vet hva man vil ha.

Jeg vil også anbefale deg å ikke bruker mer enn 1500, maks 2000 for en bukse. Når du begynner å gå litt, kommer du til å gå ned i vekt og/eller passformen kommer til å endre seg. Du kan dermed regne med å måtte bytte ut buksen i løpet av en viss tid uansett. Jeg ville vel kanskje dermed gått for en relativt rimeligere bukse i syntet (ikke gore tex som er grisedyrt) og supplert med rimelig overtrekksbukse/poncho i tilfelle regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.