Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er interessant med sommerutstyr og bekledning?


heltekte

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg skal holde ett foredrag om litt over uke. Jeg har fått tema om sommerutstyr og bekledning i sommerfjellet. De jeg skal holde foredrag for driver med friluftsliv og kan mye om dette temaet. Hva kan jeg fortelle eller snakke om som er interessant, men samtidig noe ikke alle har hørt om? Vil helst at de skal lære noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har blitt utfordret å holde et foredrag for noen som driver med friluftsliv så regner jeg med at du har en eller annen kompetanse innen område.

En ting som jeg tenker på er alle disse duppedittenen som er mulig å ta med seg angående sikkerhet i fjellet. GPS, SPOT, mobil, satelittradio. Sikkert flere. Er det nødvendig? Der kan du sette igang diskusjonen for resten av kvelden.

Bekledning. Det er så mye på markedet av proft tøy som er veldig dyrt. Er det så bra som de vil ha det til. Hva er forskjellen? Hvorfor er det dyrt? Er det bra nok? Er det andre løsninger som er like bra?

Samme tema gjelder skotøy.

Praktisk bruk av en fjellduk. Bruke kreativiteten og finne gode løsninger i forskjellige situasjoner.

Noen tanker som jeg kunne tenke meg å få svar på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odør kontroll :cool: Synt-ull-sølv.

Dette var ett bra tips.

Utstyrsprodusentene har begynt å tilsette giftige stoffer i tøyet vårt for at vi ikke skal lukte. Dette havner så i naturen hvor det kan ta livet av både vilt og fisk. Med dette i tankene blir jeg fornærmet over tilsetningen av sølv i klærne. Tror virkelig utstyrsprodusentene at jeg er så fisefin at jeg er villig til å ta livet av naturen for å unngå å lukte? Jeg er faktisk en turmann - det skal lukte menneske av meg :cool:

Les mer her:

Nanosølv kan drepe fisk

Sølv i form av nanopartikler kan være dødelig for fisk selv ved lave konsentrasjoner.

http://www.forskning...1/august/295065

Helsemyndighetene er bekymret for den økende bruken av nanosølv. En undersøkelse fra Folkehelseinstituttet viser at de ørsmå sølvpartiklene kan gi testikkelskader som hemmer fruktbarheten.

http://www.nrk.no/he...sstil/1.8024894

Mens noen nanoprodukter er uproblematiske, har andre vist seg å kunne føre til helseskade. Mest omstridt er varer som benytter nanosølv, som er kroppsnære eller som kommer i sprayform slik at partikler pustes inn.

Folkehelseinstituttet frykter en rekke helseproblemer:

Skader på DNA

Hjerte- og karlidelser

Luftveislidelser

Svekket immunforsvar

Resistente bakterier

Nevrologiske skader

http://www.nrk.no/he...sstil/1.6508136

Klima- og forureiningsdirektoratet (Klif) mener at unødvendig bruk av sølv, for eksempel i tekstiler, bør stoppes.

......

Når klærne med sølv vaskes eller vi bruker et kjøleskap med sølvbelegg, vil det frigjøres sølv. Slik forurensing kan bli et problem i vassdrag og innsjøer. En norsk studie publisert i 2011 viser at nanopartikler av sølv er akutt giftig for smålaks, og ved mye lavere konsentrasjoner enn det som er rapportert tidligere.

http://www.gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Soelv-som-antibakterielt-middel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solhatt. Skygge og lufting på hodet gjør at du svetter mindre og ikke går så fort varm. Hadde en aha-opplevelse på dette i pinsen da solen stekte i to samfulle dager.

En stemme for skotøy. Trenger vi virkelig membran? Trenger vi virkelig støvler - hvis vi ikke skal klatre og ikke har fullpakket 100-liters sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent kanskje, men hva med å ta utgangpunkt i dagens "fantastiske" membranteknologi og prøve, ved hjelp av fysiske lover, å vise hvorfor disse stoffene puster, eller snarere hvorfor de i følge fysikken ikke kan fungere, utenfor laboratoriet, slik produsentene hevder.

-10 grader utenfor skalljakken og damp fra svette og fysisk aktivitet på innsiden. Hva skjer? :???: (-10 er Ikke så reelt om sommeren kanskje, men like vel.)

Så kunne du ta for deg "skorsteinsprinsippet" og hvorfor dette kanskje ofte fungerer bedre.

Det genererer ofte like mye støy hvis man trekker i tvil disse stoffenes egenskaper, som når man hevder at sukker, eller karbohydrater, ikke er sunt, men snarere skadelig for kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.