Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Ringstind Light 2... noen bedre?


haage

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å svi av litt feriepenger på et nytt 3-sesongs telt, og valget peker i retning av Helsport sitt Ringstind Light 2.

Mine krav/tanker er:

- det skal være nokså lett, dvs ikke særlig over 2kg men helst under.

- det skal være noenlunde billig, helst ikke mye over 2k men har litt slingringsmonn for det rette teltet.

- det skal kunne tåle litt juling, i tilfelle man blir uheldig med været.

- størrelsesmessig synes jeg det skal kunne romme 2 personer med litt bagasje, så da blir et vel et litt romslig 2pers eller litt lite 3pers.

- kan helst kjøpes på en fysisk butikk i Oslo-området, eventuelt en norsk nettbutikk, siden jeg er for utålmodig til å skulle vente lenge fra jeg har kjøpt til jeg har det i hus og klart til tur, foruten av eventuell reklamasjon med sinte utbrudd i retningen av "teltet er defekt, gi meg et nytt" blir enklere/raskere enn hvis butikken ligger langt over havet.

Forvillet meg så inn på XXL sine sider for et par dager siden og så at de hadde Ringsting Light 2 til 2200kr og det skal på papiret oppfylle alle mine krav. Når jeg så sjekket på Helsport sine sider og hos noen flere nettbutikker, så begynte det å bli litt variasjoner i tallene de oppgir.

Helsport sier at mål pakket er 12x42cm og vekt ca 1,70kg, XXL sier også at mål pakket er 12x42 men at vekten er 1,6kg. Skittfiske og Amfibi er enige med XXL, men Outnorth sier at mål pakket er 11x42 og vekt 1,4kg. XXL oppgir at det er 2011 versjonen og de bruker de samme produktbildene som er å se på Helsport siden og vektforskjellen er innenfor 10%, mens de andre ikke oppgir hvilken årsmodell det er snakk om.

Har Helsport gjort teltet tyngre i 2012 modellen?

Er det ingen 2012 modell og XXL/Skittfiske/Amfibi har funnet ut at Helsport overdriver tyngden?

Er teltet hos Outnorth 2012 modellen og der har Helsport kuttet 2-300gr?

Burde jeg slutte å tenke så hardt på sånt pirk og spart meg 1300kr og bare kjøpt Nordmarka 2 selvom det veier et sted mellom 600-900gr mer (pluss 240gr i plugger), er litt lavere og smalere, tar litt mer plass pakket, har ikke like fancy navn på stoffene i ytter- og innerteltet, er ikke med i Pro-serien til Helsport og er derfor ikke like bra bankers bra telt som Ringstind?

Burde jeg bare løpt og kjøpt Ringstind Light 2 fordi det er et superfantastiskkongebra telt og til bare litt over to lapper så er det et særdeles godt kjøp?

Er Outnorth på bærtur når det gjelder vekt og mål pakket, mens XXL, skittfiske og amfibi har de riktige tallene og Helsport sine sider bare oppgir litt for mye vekt slik at folk blir gledelig overrasket når de oppdager at teltet er lettere enn forventet?

Finnes det andre bedre telt? Da enten bedre kvalitet, lavere vekt, lavere pris, eller andre slike kjekke egenskaper, uten at det blir nevneverdig mer av de kjipe egenskapene (dårligere kvalitet, høyere vekt, høyere pris, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekket vekt på en haug med Helsport telt på XXL da jeg skulle kjøpe telt, alle veide mer en angitt (optill 2-300g)

Endte opp med å kjøpe Nordheim TY-2 på G-sport, veier 2100g(som angitt) koster 3000, men fik prutet ned til 2500.

Veldig fornøyd med teltet bortsett fra lite yttertelt, men det er det på Ringstind teltene også. Dette er ikke noe problem når man er alene, men er man 2 kan det nok bli litt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen du har fått oppgitt vil du neppe angre mye på et Helsporttelt. Jeg har nylig tatt i bruk mitt Ringstind Light 2 i vår. Er godt fornøyd. Jeg er 190cm høy og 100+ kroppsmasse. God plass og god høyde i innerteltet var viktige kriterier for meg. Vekten på min kjøkkenvekt viser ca. 1,9kg med plugger og alt som er i posan.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt på det er vel 1,7 plugg plugger og repkit så vidt jeg husker. 1,4 høres ut som vekt for en manns versjon. Så vidt jeg husker ble det gjort noen endringer på lufting til 2012 modell så det skulle være noe bedre egnet for helårsbruk. Mulig det da veier litt mer enn forgående år.

Til 2 pers er det nok litt trangt, ihvertfall over mange dager. Fin takhøyde på midten men det skrår jo mye ellers. Med bare en bue er det lit mindre vindstabilt enn f.eks Fjellheimen 2, men det tåler ganske mye.

Pris og vektmessig er det dog av de beste lettvektsvalg. Det finnes ikke så mange alternativer til dette her hjemme som ikke er vesentlig dyrere F.eks Hilleberg Anjan 2 eller Akto.

Da må man se på sider i USA f.eks. Men da er det jo vanskelig å se på telt fysisk så klart. (Få det kjapt i hus går fint. UPS Express så har du det på døra innen 2 døgn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha plass til 2 personer + bagasje og samtidig ikke ha vekt over 2 kilo er dette er godt alternativ

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Superlight_3_Camp

Prisen er jo selvsagt skyhøyt over det du la som krav. Fikk mitt til 4999 på XXL.

Oppgitt vekt i følge helsport er 1950 gram.

Da jeg tok nøyaktig kontrollmål viste vekten 1951 gram. Ikke verst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker mye telt i forhold til pris anbefaler jeg deg å ta en titt på

http://www.xxl.no/vi...-2-telt-1037133

Brukte selv dette teltet på hardangervidden i fjor sommer.

Teltet er litt smalt for 2 personer, men det går greit. Takhøyden er også litt lav.

Hadde teltet slått opp flere netter da det blåste stiv kuling uten antydninger til problemer.

Opplevde også store mengder nedbør, men teltet holdt seg helt tørt invendig.

Så kort opsumert.

Litt liten plass

Tåler vind

Tåler regn

2,3 kilo

BILLIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,992kg veier mitt 2011 Ringstind 2 Light.

Det inkluderer repp.sett, alle plugger, pakkposer og reservedeler til teltstang som er med ved kjøp.

Til mine korte soloturer med hund så er det helt perfekt.

Skal du "vandre" over flere dager å telte for å sove om natten så er Ringstind perfekt, lav vekt og lite pakkvolum er da viktig...

Skal du derimot gå et lite stykke for å slå opp telt ved et vann eller noe for å være der noen dager, så vil det være mer fornuft/comfort å kjøpe noe med mer takhøyde, fortelt og litt mer vekt...

Al til sin bruk.

Mener også at Ringstind 2 Light er i minste laget for to voksne personer, det går, men kjedelig trangt å bli værfast i styrt-regn i 10timer vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teltet du har valgt ut er et veldig godt telt til den prisen, men kunne du heller tenke deg ett nytt helsport ringstind superlight 1-2 telt kan du sende meg en pm

Hei! Kom over dette forumet siden jeg er på utkikk etter telt jeg også. Hadde funnet et Ringstind Superlight på Finn.no, men så gikk det før jeg fikk sukk for meg. Så hvis du selger et Ringstind Superlight 1- 2 så er jeg kjempeinteressert i å kjøpe det. Ta kontakt på 908 39 226, da internettilgangen min er veldig ustabil. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.