Gå til innhold
  • Bli medlem

Mangler hjælp til tur


Proletar

Anbefalte innlegg

Hej

Min kammerat og jeg har aftalt, at vi gerne vil afsted til norge i 12-14 dage, hver gang vi søger på noget, ender vi dog med at få smidt en masse travel sites i hovedet og det er ved at gå os lidt på.

Det vi søger er:

Mulighed for at fiske (da vi ikke medtager mad)

Dermed sagt, en sø, således vi kan få noget vand, da dette heller ikke bliver medtaget (vi har vand pumpe med filter)

Fjeld og skov, gerne hvis vi på kort varsel kunne bevæge os fra fjeld til skov, i tilfælde af dårlig vejr.

Dette er altså en kombination af en vandretur og lidt "overlevelse" - vi medtager udstyr, således det kun er maden vi skal finde deroppe selv.

Vi har ingen erfariner fra ture i norge, og derfor søger vi folk med ekspertise og vi modtager MEGET gerne forslag til steder/ruter smile.png også gerne direkte links og lign.

Vores mål er at komme væk fra civilisationen og opleve naturen som den er, dermed også sagt, at vi gerne vil bevæge os, hvor vi ikke støder på andre folk.

Vi vil helst undgå alt hvad der hedder klatring på turen:)

På forhånd mange tak og vi håber meget på en hjælpene hånd, da vi faktisk havde planlagt at tage afsted 1/7

Venlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har dere tenkt å starte og avslutte turen på samme sted, det vil si benytte bil for å nå startpunkt, eller har dere tenkt å benytte tog/buss og gå fra A til B?

Antar at dere skal bruke telt. Er dere turvant og har ok med utstyr? Kan dere navigering?

Flere høyereliggende fjellområder kan meget godt ha en del snø ennå på denne tiden, mne det meste er farbart til fots. På høyereliggende områder kan dere risikere nattetemperatur ned mot 0 grader celsius.

En av mine forslag vil være området Venabygdsfjell og over til Rondane. Et annet forslag vil kunne være Femundsmarka (ikke mye høye/bratte fjell).

Hardangervidda (østlige områder) er også fint hva gjelder selvberging/fiske.

Definer litt mer hva dere ønsker og dere vil kunne få god hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for svaret Martin :) jeg vil se på de nævnte steder :)

Lidt mere info:

Det skal være muligt at tage toget/bussen fra oslo

Vi har GPS med, så vi kode ruten ind

Om vi går fra A til B eller om vi går i en rundkreds er ligemeget, vi skal bare have mulighed for at kunne komme tilbage til Oslo med bus eller tog, fra hvor ruten ender.

Vi har alt det grej der skal bruges, uanset temperatur

Vi har selv telt med, så ingen hytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også i retning Femundsmarka, der bør fiske ha tatt seg opp greit på den årstiden. På høyfjellet så er det gjerne kaldere i vannet og fiske blir ikke bra før litt utpå sensommer/høst. Det er noen "knauser" å vandre opp på for utsikten, men det er mye stein på disse så det er best å slå leir i "lavere" strøk. Femundsmarka er en høyfjells skog så den er forholdsvis luftig og fin:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med noe så enkelt som områdene vest for Femunden? Har ikke vært der, men har stor lyst til å utforske de.

Ellers finnes det store områder i Nord-Norge som er øde, men det er kanskje for langt å dra?

Sikkert mange andre som kan bidra med bedre råd.

Mange tak for svaret :)

- Men ja, nord-norge er desværre for langt væk, vi skal kunne transporteres med bus/tog fra Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville sett på østsiden av Norge, for det er mye snø på høyfjellene på vestsiden. Kom ned fra tur Stølsheimen(vest norge) for to dager siden og der var det ennå mye snø. På kart fra www.senorge.no kan dere ved å plotte inn snømengde se hvor det ligger snø. Siden dere skal gå tidlig(1 juli) ville jeg valgt litt lavere strøk på grunn av snømengdene. Femunden er et godt tips i så måte, og der får dere villmark og fred nok skulle jeg tro...!? www.DNT.no har mange gode turforslag og hva dere bør pakke i sekken.

I Norge finnes et stort nettverk av DNT sine hytter som dere kan kjøpe mat om dere skulle mangle noe når dere er ute i villmarka. Samt en sikkerhetsfaktor er det også. Men kjøp mesteparten i butikk FØR dere starter og ikke gamble med at fisken biter hver dag...!

For å slippe å bære med meg for mye ligger jeg gjerne en tur innom en slik hytte for å proviantere litt. www.larsmonsen.no har noen fine bilder fra Femundturene sine. Men for all del...det er utrolig mye natur her i landet som er fantastisk, så dette var bare en av mange muligheter. Sjekk ut DNT sine sider, eller inatur.no eller ut.no og hent tips.

Håper noe av dette hjalp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Huldre heimen(Gausdal vestfjell)Dette er et fjellområde øst for Jotunheimen,her er alt fra store vidstrakte skogs områder og snille høgfjell,bra fiske er det også.Tror også det går greit med bussforbindelse til Oslo uansett hvor man starter eller avslutter turen rundt denne nasjonalparken.Vi snakker her om 2-3 timer fa Oslo.

Mvh:Ulf-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Huldre heimen(Gausdal vestfjell)Dette er et fjellområde øst for Jotunheimen,her er alt fra store vidstrakte skogs områder og snille høgfjell,bra fiske er det også.Tror også det går greit med bussforbindelse til Oslo uansett hvor man starter eller avslutter turen rundt denne nasjonalparken.Vi snakker her om 2-3 timer fa Oslo.

Mvh:Ulf-Tore

Huldreheimen er vel OK som turområde, men jeg vet ikke om det er så mye fisk der.

Uten egen bil så er det vel lettest og enklest å komme dit med buss til Valdresflya og/eller Gendesheim og så gå østover derfra over Maurvangen. Det ligger mange OK almenningshytter i Huldreheimen som er åpne året rundt også for fotturister. Kan anbefales ! God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldreheimen (Gausdal vestfjell)Er vel sånn fiskemessig på høyde med de fleste fjellområder i sør norge.Har vandret i dette området en tur eller to i året de siste 30 åra,har alldrig vært fiskelaus.Men hvis man mener man skal leve av fisk på turen,sliter man nok litt.Turen kan starte/avslutte:Espedalen,Beitostølen,Liumseter,Revsjøen,Spåtind,etnedal,svarthamar og Sikkilsdalen og sikkert en god del flere steder,felles for de fleste er at de lar seg komme til med buss fra Oslo(til noen av stedene må man riktignok bytte buss 1-2 ganger.Uansett valg av område:GOD TUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo også an å prøve fjella mellom Rondane og Lillehammer. Hvis dere er flinke til å planlegge og gå etter kompass kan dere nok enkelt unngå hyttefeltene. Jeg tror det er færre folk her enn i Jotunheimen og Femundsmarka.

Da blir det neppe så folksomt. Her er det rn fordel at dere kan avbryte enkelt og komme til siviliserte strøk langs hele ruta.

Ellers mener jeg altså at området vest for Femunden kan være bra for dere. Jotunheimen er sikkert fint, men fullt av folk og neppe fisk som biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellvandring i Norge

Det er som mange vil vite ikke bare Fjellforum som har nyttig info om fjellvandring.

Jeg vil særlig vise til www.turistforeningen.no og ut.no. som inneholder fyldige opplysninger om turområder, rutebeskrivelser, hytter og kommunikasjoner m.m.m.

Her ligger m.a.o.det meste av alt som er nyttig å vite for alle nykommere i fjellet.

Lykke til og god tur "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.