Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellelader eller batterier?


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en mobiltelefon som trenger å lades når jeg er på tur. Lurer derfor om det lønner seg å kjøpe flere batterier til mobilen, eller å kjøpe et solcellepanel.

Har sett på et solcellepanel som heter Nomade 7 guide 10. Ser man på vekt så er jeg ikke helt sikker på hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tja,hvis du bare skal være ute i 1 uke ville jeg eller kjøpt ekstra batteri,det er jo ikke alltid sikker det er sol eller

http://powershop.as/...leggspakke.html har en slik en selv + solcelle.

kjøper du batteri først så kan du jo se etterhvert hvis du skal på legre turer om du trenger solcelle

Det finnes mange type batterier greit og kjøp et som har lit kapasitet så du "overlever" uten sol osv i 1 uke tid.

Det kan og være kjekt og kjøpe en billig tlf som varer i flere dager og ikke har noen funsjoner kun tlf,så kan man bruke den andre tlf hvis man skal på internet osv,billig nokia tlf kostervel 199 kr og varer vel ca 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterier er mest lønnsomt om du handler de på ebay.

Jeg har kjøpt to ekstrabatterier til kamera tiltenkt sommerferien i år, og betalte hele 16kr pr stk.

Samme kapasitet som originalen, lader på samme tid, og virker helt ok.

Tidligere har jeg byttet ut batteri på to pcer og en mobil på samme måte, og batteriene er minst like bra som om man kjøper de via importør og betaler opptil 20x mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke satse på ett "nødbatteri" som kan brukes til å lade alt som kan lades via usb. For eksempel denne som kan lade mobilen ca 5 ganger http://www.amobil.no...wer-bank/109353 Ser ut som den ligger på ca 500kr i usa.

Eller en 10000mah fra Dealextreme til ca 250kr og fri frakt.http://www.dealextreme.com/p/rechargeable-dual-usb-10000mah-emergency-battery-pack-w-adapter-for-cell-phone-more-110236?item=58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en mobiltelefon som trenger å lades når jeg er på tur. Lurer derfor om det lønner seg å kjøpe flere batterier til mobilen, eller å kjøpe et solcellepanel.

Har sett på et solcellepanel som heter Nomade 7 guide 10. Ser man på vekt så er jeg ikke helt sikker på hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kittet som trådstarteren nevner. Til kortere turer trenger jeg kun å ta med batteripakken. Den tar fire AA-batterier, og har en USB-port ut. Er en kjekk liten led-lykt på den og.

Solcellepanelet bruker rundt 4-8 timer på å lade opp batteripakken avhengig av hvor mye direkte sollys den får. Ser ut som at den lader så lenge det er nok sol til at det blir kastet skygge. Den lader selv når det regner. Arealet er rundt et A5-ark sammenlagt og A4 utbrettet. Har festemuligheter for å kunne klipses til topplokket.

En AA veier mellom 20 og 30 gram (de som jeg har hjemme). Panelet rundt 350 gram, altså mellom 18 og 12 AA-batterier. Selve boksen til batteriene må jeg uansett ha med for å kunne få USB ut. Mitt teltliv har på mange sett forandret seg siden jeg fikk panelet. Nå sløser jeg med batteribruken. Ligger i teltet mens jeg leser avisa og spiller på mobilen når jeg går lei av turkompisene, blar gjennom bildene på kameraet mange ganger og enda har jeg strøm nok til å lade opp dingsene til de andre i gruppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Explorer

PowerMonkey Extreme og PowerMonkey Explorer som du får hos Sportsnett og Amfibi er også og anbefale.

Min erfaring fra siste tur (6 dager finnmarksvidda) er at solcelleladeren powermonkey extreme ikke klarte å levere nok strøm til mitt planlagte forbruk. Som var å bruke mobiltelefonen Samsung s2, som mp3 spiller og kamera. De siste to dagene måtte jeg rasjonere strøm sterkt. Samsungen har vanligvis nok strøm til 2 dager med lite bruk.

Nå sluker jo en moderne smarttelefon strøm som en bensintørst amerikaner, så det hadde sannsynligvis fungert bedre med vanlig mp3 spiller og eget kamera, og en enkel mobiltlf.

Explorer har bare 2200 mAh batteri og bruker 15 sol-timer på å lades fullt, Som betyr at en lettskyet dag dobler eller tredobler ladetiden. 15 soltimer i lettskyet vær ga meg 20 % strøm på telefonbatteriet. Telefonbatteriet mitt tappes 50 % på en dag...

Produsenten selger ekstra solcellepanel som halverer ladetiden, jeg vurderer å gå til innkjøp av det for økt praktisk nytte.

Extreme har 9000 mAh og større solcellepanel. Er bedre valg i så fall.

På chlas olson får du kjøpt en batteripakke for 4stk AA batterier, med USB utgang (80 kroner) Den kan lade smartphone og mp3 spillere.

Til min tur hadde det nok fungert like bra eller bedre enn solceller, både vekt og effektmessig. 8-12 stk AA batterier hadde gitt mer strøm en solcellene leverte.

På en lengre tur ville nok solcelle ha vunnet, eller hvis været var ekstremt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.