Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyheter innen pulk-segmentet


Opethist

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser kul ut den der ja :) Det ser dog ut som om den hovedsaklig er designet for markaturer da den mangler veltebøyler. En tippet pulk med den fasongen der på skareføre i fjellet tror jeg er noe særlig... :???:

Ikke at en skal tippe med pulk men av og til kan det skje og da er det greit å få stoppet farkosten og ungen raskt.

Når det er sagt så tror jeg et lite småtroll ville storkost seg inne i en slik farkost på en kald vinterdag :cool:

Kul dings for den som har råd :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele skallet med vinduet er jo en lukket kokong. Hva skal veltebøylen være godt for? Denne kan man jo kaste ned fra galdhøpiggen og finne igjen like hel i bunnen (litt overdrevet) Så fremt barnet sitter med gode belter inni så burde det sitte veldig trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hvordan dette funker i praksis...

Falconpulks hjemmeside åpner med en kommentar at det er på høy tid at man finner på noe nytt etter om lag 40 år med tilnærmet uendret form og funksjon. Jeg vil si at når grunnleggende form har vært tilnærmet uendret så lenge så er det fordi man har funnet en form som fungerer. Jeg ønsker all innovasjon lykke til, vil bare poengtere at design ikke nødvendigvis er dårlig fordi om det ikke har endret seg stort over tid. Heller tvert om...

Det mest spennende konseptet synes jeg er to-unge pulken / bårepulken: Dette er jo en campingvogn på pulktur, med tilnærmet full liggelengde (190 cm).

http://www.falconpul...nts/no/d10.html

Men tviler på om det er særlig gøy å fyre primus inni der.

Usikker på om litt høyere vekt (4-5 kg) enn fjellpulken egentlig har så mye å si... hvis man bruker pulken til å putte unger i så snakker man stort sett om relativt lav vekt og relativt korte turer sammenlignet med en ekspedisjonspulk. Jeg får i hvert fall ikke plass til så veldig mye annet når det ligger en unge nedi. Har aldri opplevd høy vekt som noe problem med unger oppi. Uten unger, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Først må jeg bare si at det er litt artig at de starter med å kommentere at pulkene har sett mer eller mindre like ut i 40 år, men de selv har hentet inspirasjon fra F16, som etter min kjennskap prøvefløy første gang i 1974. Er ikke det ca 38 år siden?

Her ser det også ut som de har laget smale meier foran som fjellpulken, og brede meier bak som Nordic Cab og tilsvarende. En kombinasjon av flere design, men egentlig ikke veldig revolusjonerende.

Ut fra bildene som er tilgjengelige, er det litt vanskelig å se detaljer, og jeg finner heller ikke igjen elementene fra beskrivelsen på bildene av prototypen. Det jeg spesielt kikker etter, er luftemulighetene som de beskriver på nettsiden. Jeg ser nemlig for meg at det kan blir rimelig hett under "canopyen" (som forøvrig skal produseres i det samme materialet som de fleste drivhus lages av) når påskesola står på. Riktignok skal det bygges inn en et termometer i pulken, men faren for kokt barn vil jo fortsatt være til stede.

Funksjonsmessig ser jeg heller ingen umiddelaber ting som skulle tilsi at dette er noe som er interessant for meg. Både Norpulken og Fjellpulken har i dag løsninger som gjør at barna kan komme inn i et "tett hus" ved behov. Fjellpulken som jeg i dag har, får også plass i takboksen. Skal man ha falcon-pulken på taket, må de av oss med bred takboks bytte til en smal en.

Og 12-15000 kroner? Jeg ser ingen funskjonalitet som tilsier at jeg skulle betale så mye for en pulk. Det eneste som er verdt noe, er det fancy designet, og det vil for meg være så upraktisk at det alikevel teller mer negativt enn positivt.

Og bare så dét er sagt: Ja, jeg er født og oppvokst på Lillehammer, men nei, jeg er ikke sponset av eller har andre knytninger til Fjellpulken. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.