Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag i siste liten?


fjellsofa

Anbefalte innlegg

Vi tenkte å gå noen dager fra Haukeliseter og nordover neste helg, men pga for mye snø må vi endre planene.

Er det noen her inne som har et turforslag i dette område der man ikke trenger ski?

Hilsen,

desperat :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Kom akkurat hjem fra noen dager med toppturer på ski i Haukeliområdet, og ja, det ligger fortsatt bra med snø :-) Forrige helg gikk jeg tur i Etnefjellene, ca en 1,5 vestover med bil i forhold til Haukeliseter. Her er det mange plasser en kan gå til fots. Jeg gikk fra Stordalen/Frette til Olalia. Her var det nesten ikke snø i det hele tatt. Vil også tro at du kommer deg fint til flere av de andre hyttene der uten ski. Haugesund turistforening hadde dugnadshelg på de fleste hytter denne helgen, så om du ringer de, kan de nok svare på hvor mye snø som ligger rundt resten av hyttene. :-) En eller annen variant av etnefjellene på langs er en veldig flott tur, om det ikke ligger for mye snø..

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Etnefjellene kom jeg over på mitt søk over andre områder. Kom da over Simlebu, Sandvasshytta, Blomstølen og Storavassbu, men ble etterhvert skeptisk igjen fordi hyttene ligger på 600 - 800m og turen går ser det ut som opp til 1000m. Men du har rett, jeg tror jeg ringer til Haugesund turistforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Vi tenkte å gå noen dager fra Haukeliseter og nordover neste helg, men pga for mye snø må vi endre planene.

Er det noen her inne som har et turforslag i dette område der man ikke trenger ski?

Hilsen,

desperat :???:

Hmm, for mye snø?! Det er ganske bra flekkete i området rundt Haukeli nå. Overnattet oppå Haukelitunnellen (1150moh) i natt og der er det varierende med snø og bart. Skaren bar meg godt - men det var akkurat såvidt frost i natt. Neste uke er det meldt en del regn og plussgrader. Dersom det slår til vil mer av snøen smelte og gjøre det mer farbart til fots i bart terreng. Det er vanskelig å spå skaren, men er det litt sol mellom regnet kan den like gjerne bli hardere og holde seg farbar.

Jeg skal tilbake over Haukeli på søndag, mulig jeg tar en rekognoseringsrunde på et par-tre timer på toppene :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugesund turistforening sier det er ennå mye snø ved Sandvasshytta som ligger høyest. Så nå går veien enda lengre sørover i retning Grautheller, Nilsebu, Viglesdalen. Noen som har vært der i nærheten i det siste?

Snart går turen rett utenfor husdøra..hehe..

PaperCut, jeg sendte epost til Haukeliseter og det var de som sa det var mye snø og Haugesund sa det samme i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg er kanskje rar, men den steinharde skaren jeg gikk på igår var særdeles ugrei til skigåing. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med fottur i Haukeliseter-området slik snøen er nå, men det kan jo forandre seg på en uke hvis nedbøren kommer som snø.

Det er meldt ganske mye regn i Etnefjella den neste uka - og i disse høydene er det liten "fare" for at nedbøren kommer som snø. Det er tross alt meldt 6-13 grader i perioden. Ergo bør området være et godt alternativ til fottur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg var sliten og uten turlyst igår - så det ble ingen rekognosering på toppene. Jeg stoppet ved utløpet av Haukelitunnellen (øst) og på Haukeliseter for å ta noen bilder

Snøen på denne høyden er råtten men hardpakket under. Jeg sank 2-3 cm ned pga det råtne topplaget, men jeg kunne fint gått tur på snødekte felter.

Kl 20 var det lett regn og 8 grader i lufta. Det har høyst sannsynlig pissregnet på fjellet i hele helga og det har nok gjort stort innhugg i snømengden. Nå er det meldt tre fine dager, noe som fortsetter smeltingen - og med nattetemp i 6-7-gradersområdet er det tvilsomt at det blir panzerskare.

Jeg skal hente noen på Haukeliseter på søndag, og hvis værmeldingen bedrer seg litt blir det fottur i området Dyrskarnuten og Stavsnuten fra lørdag til søndag. Uansett er jeg ikke i tvil, med litt tilpasninger av rute er det farbart til fots rundt Haukeli. Vanskelig å si hvordan det er på 15-1600moh, men i 1000-1300moh ser det greit ut.

Etnefjella som hovedsaklig ligger i 6-700 til 1100moh har trolig fått enda mer regn enn Haukeli - her kan det fort være dårligere forhold da bart terreng trolig er veldig vått og gjenværende snø trolig bærer dårligere.

Anyway, det var dagens synsing om været. Nå håper jeg bare at nedbøren på Haukeli i helga blir utsatt ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi endelig bestemt oss og vinneren er......Viglesdalen, Stakken, Nilsebu,...

Haukeli og/eller Etnefjellene prøver vi å få til senere i år. Tusen takk for god informasjon, PaperCut og TEEDJAY :-P

Jeg kommer sikkert til å trenge hjelp igjen en vakker dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi endelig bestemt oss og vinneren er......Viglesdalen, Stakken, Nilsebu,...

Haukeli og/eller Etnefjellene prøver vi å få til senere i år. Tusen takk for god informasjon, PaperCut og TEEDJAY :-P

Jeg kommer sikkert til å trenge hjelp igjen en vakker dag ;-)

Stavanger Turistforening nevner ikke rutene mellom Viglesdalen og Stakken, og mellom Stakken og Nilsebu over Snetonå som "åpne" 18.06.

Det vil helt sikkert være mulig å komme over Klinkerhorten, men jeg tror jeg ville valgt å gå over Heiafjellet til Nilsebu i stede for Snetonå.

Alternativet kan være å gå ned Bergtonå, men den er ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Turistforening nevner ikke rutene mellom Viglesdalen og Stakken, og mellom Stakken og Nilsebu over Snetonå som "åpne" 18.06.

Det vil helt sikkert være mulig å komme over Klinkerhorten, men jeg tror jeg ville valgt å gå over Heiafjellet til Nilsebu i stede for Snetonå.

Alternativet kan være å gå ned Bergtonå, men den er ikke merket.

Jeg prøvde å ringe Stavanger Turistforening 3 ganger uten å få kontakt. Dårlig service syns jeg, men men..

Veien over Heiafjellet er den "nederste" veien forbi Nilsebuvannet, riktig? Regner med du anbefaler den veien pga de snøfonnene som STF nevner. Hvor lang er den veien?

Endret av fjellsofa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å ringe Stavanger Turistforening 3 ganger uten å få kontakt. Dårlig service syns jeg, men men..

Veien over Heiafjellet er den "nederste" veien forbi Nilsebuvannet, riktig? Regner med du anbefaler den veien pga de snøfonnene som STF nevner. Hvor lang er den veien?

heiaakslå er den sørligste ruten, inn av Klegjadalen. normaltiden er her oppgitt til 2 timer, men det går oftest opp mot 3.

De gikk fortere i gamle dager. fra Stakken går det derfor fort 5 6 timer totalt til Nilsebu.

Når jeg anbefaler om Klegjadalen, så skyldes det at det kan ligge en fonn i Snetonå. kommer noen på gli her så er det langt ned.

Jeg har ikke vært på. Nilsebu så langt i år, så dette er bare antakelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som tidligere skrevet så gikk turen fra Nes til Viglesdalhytta til Stakken og pga en vond skulder avsluttet vi ved Nilsebudammen og droppet dermed Nilsebua.

Turen gikk gjennom flott terreng i fint vær :cool: Noen enkelte snøfelt, men ingen problemer å passere dem.

Angående snøfonnen ved Nilsebua så traff vi 2 arbeidere som sa at snøen ennå er der, men holder på å smelte ganske kraftig. De regnet med at den forsvinner i løpet av 1 eller maks. 2 uker.

Tusen takk for hjelpen jeg fikk av dere :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.