Gå til innhold
  • Bli medlem

Regne ut gassbehov


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert vært oppe tidligere, men jeg fant ikke noe når jeg søkte på forumet. Men jeg lurer på hvordan man skal gå frem for å regne ut hvor mye gass man trenger per dag. Frokost, lunsj, middag og litt vannkoking til kvelds.

Skal på en 4 ukers tur i august og må vite hvor mye gass jeg skal kjøpe inn. Litt kjedelig å gå med for lite/for mye gass i sekken.

Er snakk om en Primus Omnifuel om det har vesentlig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det snakk om oppvarmet mat til både frokost, lunsj og middag, eller er det snakk om å lage en kaffe etc?

Et lite regnestykke med tall fra oslo sportslager.

1L vann tar vel 3 min på en fin dag og bra kjele med varmeskjold rundt. (kovea booster)

Kovea booster bruker 274ml pr time.

13,7ml pr 1L vann

1000 gram gass tilsvarer 1.5 L bensin.

1500ml/1000 gram = 1,5ml/gram

13,7/1,5 = 9,13gram gass/ pr liter kokende vann.

450gram / ( 9,13 gram pr liter * 4 oppkok pr dag)

= 12,4 dager pr 450 gram boks.

Disse tallene skal en ta med en klype salt, men trur uansett regnestykket kovea booster kontra omnifuel er ganske likt, tipper kovean bruker mer for å oppnå raskere koketid slik at forbruket pr kokt 1l vann forblir ca det samme.

Men det er klart at man kanskje vil ha litt lengre enn 3 min per måltid hvis det skal stekes til middag fks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein gassboks på kjøkkenvekta. Gå ut og kok det du skal koke i løpet av ein dag. Gå inn att og veg boksen på nytt. Så gangar du opp differansen med tal dagar og legg til så mykje som du synest du må ha i slingringsmonn (pga av vind, lågare temperatur osv).

Ender du opp med eit visst tal boksar, tar du notis på kor mange dagar kvar boks skal halde, slik at du har moglegheit for å regulere forbruket undervegs dersom det er grunn til å frykte at det vert knapt mot slutten av turen. Sumarstid har ein mykje å gå på ved å kutte ned på varm drikke eller bruke bål (sjølv om det kan vera naturleg begrensa høgt til fjells) osv. Vinterstid er det tida med fyring i teltet ein kan kutte ned på (men då er det ikkje aktuelt med gass).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Teoretisk kalkulering av gassforbruk er mulig så lenge vi fyrer under konstante eksotermiske forhold. Har du 20 grader pluss døgnet rundt er trådens regnestykker gyldige. Så fort temperaturern synker, vil gassforbruket øke. Etterhvert vil også muligheten til å utnytte gass i det hele tatt synke fordi den flytende gassen i beholderen forgasser dårlig. I verste fall ender vi opp med halvfulle bokser med butan som ikke fungerer i det hele tatt.

Kalkulering av forbruk er mulig ved bruk av bensin og parafin. Gass er gambling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg hadde faktisk en 450 grams gassboks i over 2 uker på tur. Har ikke så veldig mye erfaring med gass, men må si jeg er overrasket over hvor lenge en stor boks holdt. Når det blir kaldere går jeg over til renset bensin, gass blir helt ubrukelig i minus etter min erfaring. Men det er uansett greit å ha sånn cirka peiling på hvor lenge man har en gassboks, eller en flaske bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den här länken kom upp i tråden om Omnilite Ti, han kommer fram till att gas på Omnifuel inte är effektivt.

http://www.rypestegg...tstyr&Itemid=24

Jag hade valt ett lättare gaskök och sparat vikt kontra Omnifuel.

Det kan godt være, men når en stor boks holder i 2 uker har jeg ikke noe problem med å bruke Omnifuel. Så gjerrig er jeg ikke på gassen :-P Grunnen til at jeg valgte den er rett og slett fordi jeg har muligheten til å fyre med det meste av drivstoff og ser ikke nødvendigheten i å kjøpe en brenner til bare for å spare noen gram vekt og litt gass. Men smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være, men når en stor boks holder i 2 uker har jeg ikke noe problem med å bruke Omnifuel. Så gjerrig er jeg ikke på gassen :-P Grunnen til at jeg valgte den er rett og slett fordi jeg har muligheten til å fyre med det meste av drivstoff og ser ikke nødvendigheten i å kjøpe en brenner til bare for å spare noen gram vekt og litt gass. Men smak og behag :)

Ikke vurdert å benytte 3,5dl bensinflaske i steden?

Samme mengde brennstoff som en 220g gassboks, men høyere effekt og 120g lettere.

Edit: oops, glemte pumpa, da blir det 15g lettere ;) men fortsatt høyere effekt på omnifulen, samt du behøver ikke tenke på temperatur, redusert effekt mot slutten av gassbeholder,samt problemer med å vite hvor mye gass som er igjen

Eller 0.6L flaske som tilsvarer 450g gassboks både i vekt og brenselmengde (inkludert pumpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er litt "rar" eller ikke skjønner det her helt.

men du får vel ikke fylt opp 3.5dl på bensin flaska? (skal være en del "plass igjen står det på flaska) og videre er det vel en del helt nederst i flaska pumpa ikke får "tak i "? kanskje flise spikeri i den store sammenhengen men rett skal vel være rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er litt "rar" eller ikke skjønner det her helt.

men du får vel ikke fylt opp 3.5dl på bensin flaska? (skal være en del "plass igjen står det på flaska) og videre er det vel en del helt nederst i flaska pumpa ikke får "tak i "? kanskje flise spikeri i den store sammenhengen men rett skal vel være rett ;)

Helt korrekt, det går på 3dl bensin på flasken, det blir 220g bensin, som igjen har tilnæmet samme energimengde under forbrenning som butan/propan mix du finner på gassflasker.

mengden som blir igjen i bunn er absolutt minimal. i praksis ikke noe værre enn at effekten på en gassbeholder blir latterlig dårlig når den nærmer seg tom. Rett skal være rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.