Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trolltind 2 Superlight


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg ringte og snakket med den lokale sportsforretningen (Glømmi for dere som er kjent) og de hadde heller ikke hørt om teltet før, men de ringte Helsport og spurte mens jeg var på den andre telefonen.

Helsport får teltet på lager den første uken i juli.

Veiledende pris er 5995 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et telt som tåler en del vind. Passer nok best som solotelt for personer under 170 cm.

ja jeg forstår ikke helt hvorfor de lager så korte telt. Det blir lettere på papiret, men utelukker de ikke halvparten av markedet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg forstår ikke helt hvorfor de lager så korte telt. Det blir lettere på papiret, men utelukker de ikke halvparten av markedet da?

Ganske uforståelig, og det gjelder de fleste produsenter. Jeg har prøveligget Hilleberg Soulo, Mountain Hardware EV2 og sist Nemo Thenshi - alle alt for korte for mine 187cm. Det vil ikke en gang være et nisjemarked å lage 1-2 mannstelt som er lange og høye nok. Tomannsteltene Nano Arxcis, Black Diamond Firstlight og Hilleberg Nallo er alle så vidt lange nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo lit brattere vegger på en slik konstruksjon enn på tunelltelt. Men det blir alikvel litt lite siden det ikke er fortelt på det. Nesten mer et "nødtelt", unntatt prisen da.

Tomannsteltet mitt er større enn dette og veier det samme, har t.o.m 2 fortelt. Lengde på det er 230cm. Det fungerer fint for meg på 187 selv på oppblåsbart 7cm underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske uforståelig, og det gjelder de fleste produsenter. Jeg har prøveligget Hilleberg Soulo, Mountain Hardware EV2 og sist Nemo Thenshi - alle alt for korte for mine 187cm. Det vil ikke en gang være et nisjemarked å lage 1-2 mannstelt som er lange og høye nok. Tomannsteltene Nano Arxcis, Black Diamond Firstlight og Hilleberg Nallo er alle så vidt lange nok.

Jeg er 198 og har derfor prøvd og forkastet en god del telt uten å bli fornøyd.

Blandt annet storselgere som Helsport Fjellheimen3 og Svalbard3. Av telt jeg har idag som er lange nok er Exped's Polaris og

Vela II samt Hilleberg Kaitum2.

Når vekt er viktig bruker jeg også Ringstind light og Superlight, men da med skalljakka rundt fotenden av soveposen.

Saken er vel at vi er noe lenger en folk ellers i Europa.

Kjøper mye av utstyret mitt i London. Der er det ikke mulig å oppdrive lang utgave av soveposer, kun regulær lengde.

Nordiske produsenter som Helsport og Hilleberg har tunnelltelt med rette endevegger og god nok plass. Men lette telt er ikke å oppdrive.

Er du nærmere 2 meter må du bare finne deg i at et fullverdig solotelt veier minst 3 kilo :cry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er 198 og har derfor prøvd og forkastet en god del telt uten å bli fornøyd.

Blandt annet storselgere som Helsport Fjellheimen3 og Svalbard3. Av telt jeg har idag som er lange nok er Exped's Polaris og

Vela II samt Hilleberg Kaitum2.

Når vekt er viktig bruker jeg også Ringstind light og Superlight, men da med skalljakka rundt fotenden av soveposen.

Saken er vel at vi er noe lenger en folk ellers i Europa.

Kjøper mye av utstyret mitt i London. Der er det ikke mulig å oppdrive lang utgave av soveposer, kun regulær lengde.

Nordiske produsenter som Helsport og Hilleberg har tunnelltelt med rette endevegger og god nok plass. Men lette telt er ikke å oppdrive.

Er du nærmere 2 meter må du bare finne deg i at et fullverdig solotelt veier minst 3 kilo :cry:

Bare et spørsmål.. Svalbard 3 har innertelt på 2.40 lengde og 110 høyde, hvordan er ikke dette stort nok for en på 1.98?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål.. Svalbard 3 har innertelt på 2.40 lengde og 110 høyde, hvordan er ikke dette stort nok for en på 1.98?

Med skostørrelse 47 trenger jeg jeg en fri høyde på 50 cm i fotenden for at soveposen skal gå klar av innerteltet når jeg ligger på et oppblåsbart underlag. Når jeg ligger i sovepose trenger jeg en liggelengde på 2.20. Svalbard har en rett og en skrå endevegg. Innerteltet blir liggende i kontakt med soveposen, litt vind eller snø på duken og posen blir våt. Jeg brukte Svalbard med lavt tak, den har oppgitt gulvlengde på 2.50. Det var langt fra tilstrekkelig.

Dersom teltet har rette endevegger og fortelt i begge ender klarer jeg meg med en gulvlengde på 2.20.

Edit: Jeg har hatt Svalbard6, det var passe langt for meg. Solgte det da det var et helvete å sette opp alene i vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet reell vekt på dette teltet? I noen trykte brosjyrer fra helsport står det oppgitt som 1,3 kilo, på nettsidene deres står det 1,5 pluss 0,1kg plugger...

Helsport oppgir på sine sider at dette teltet veier 1.76 kilo med plugger og repsett. Jeg er ganske sikker på at dette er reell vekt. Det vanlige utstyret til Helsport veier ca 10-15% mer en oppgitt mens Superlight har riktig vekt. Dette er basert på mine erfaringer med et superlight produkt og åtte varer fra øvrig sortiment av soveposer, telt og sekker. Har også hørt det samme fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind 2 er ikke særlig mye tyngre, og har i tillegg plass til to og kan fåes til en lavere pris siden det er eldre. Jeg veit ikke hva det er med andre kvaliteter som skiller de to?

Ringstind er på mange måter et godt valg men Trolltind vil med sine to kryssende stenger klare seg bedre i sterk vind.

Standard utgaven av Ringstind er dessuten en del tyngre en oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Trolltind live. Det er ikke så stort så for 2 pers, spesielt ettersom det ikke er fortelt på det. Selv om det er kryssende buer på det så blir det jo ganske høyt og smalt. KOnstruksjon hadde nok gjort seg bedre hvis det var litt bredere, f.eks en 3 manns versjon for å få eb bedre kuppel. Men mangler fortelt som sagt.

Men kanskje et telt for kortere turer f.eks på sykkel eller noe hvor man og har en tarp i tillegg til å lagre bagasje under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller liten rolle om man er 197cm eller 187cm, så lenge soveposen uansett er 220cm lang. Jeg har ikke sett noen lenger sovepose. I Svaldbard 5 subber også en 220cm pose duken med høyt liggeunderlag.

Du er neppe 197cm siden du uttaler deg slik. Selvsagt spiller det en rolle!

Hint: De aller fleste telt har *skrå* endevegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom xxl i sentrum og der sto det telte her oppe,så fin mulighet til og prøve og se hvordan det er,jeg "gikk" inn i det og testa og det var bedre plass i det telte her enn BD firslight med tanke på lengde,mulig det ikke er så skrå osv,jeg trengte hverfall ikke og ligge på skrå får og få plass (er 187cm) men det er jo 2 duks på godt og vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.