Gå til innhold
kai

rypejakt med salong rifle????

Anbefalte innlegg

Subsonic på skarv, noe kraftigere på seinhøstjakta ettersom holdene da varierer fra 40 - 60 meter (eller så langt du føler deg trygg på å treffe).

Fordelen med subsonic er at du da gjerne kan skyte 8 - 10 fugl i et kull før de letter. Temmelig brutalt å utrydde en hel familie på den måten, men matnyttig. Har aldri hatt behov for lyddemper. Legg heller noen ekstra kr i en god kikkert.

Når du jakter skarv er det viktig at du følger kullet opp igjennom ura. Hvis du slipper de for langt foran deg så letter de.

Husk at det mange steder er innført en bag-limit på 5 ryper om dagen for å hindre denne type nedslakting. Bør overholdes i de områder dette er aktuellt.

Grunnen til at jeg har sluttet med salong er at jeg syntes at det er mer artig å skyte de i lufta, men jeg har vurdert å begynne å ta den med igjen etter at snøen har lagt seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg var yngre brukte jeg det mye med godt resultat. Særlig var det seint i jakta etter at snøen hadde lagt seg at det ga bra uttelling med salongrifle. På skarv er det også helt overlegent med salongrifle.

Et tips: ikke bruk hullspiss. Dette ødelegger rypa totalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.