Gå til innhold
  • Bli medlem

rypejakt med salong rifle????


kai

Anbefalte innlegg

Annonse

Da jeg var yngre brukte jeg det mye med godt resultat. Særlig var det seint i jakta etter at snøen hadde lagt seg at det ga bra uttelling med salongrifle. På skarv er det også helt overlegent med salongrifle.

Et tips: ikke bruk hullspiss. Dette ødelegger rypa totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subsonic på skarv, noe kraftigere på seinhøstjakta ettersom holdene da varierer fra 40 - 60 meter (eller så langt du føler deg trygg på å treffe).

Fordelen med subsonic er at du da gjerne kan skyte 8 - 10 fugl i et kull før de letter. Temmelig brutalt å utrydde en hel familie på den måten, men matnyttig. Har aldri hatt behov for lyddemper. Legg heller noen ekstra kr i en god kikkert.

Når du jakter skarv er det viktig at du følger kullet opp igjennom ura. Hvis du slipper de for langt foran deg så letter de.

Husk at det mange steder er innført en bag-limit på 5 ryper om dagen for å hindre denne type nedslakting. Bør overholdes i de områder dette er aktuellt.

Grunnen til at jeg har sluttet med salong er at jeg syntes at det er mer artig å skyte de i lufta, men jeg har vurdert å begynne å ta den med igjen etter at snøen har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Som rifle til rype/småvilt ville eg ha kjøpt noko kraftigare enn .22LR. .22LR er svært ømfintleg ovanfor vind og kulebanen er svært rund, noko som gjer at du må skyte over/under på forskjellige avstandar. Å skyte vilt frå lengre hald enn 80 m er heller ikkje å anbefala p.g.a. lav hastigheit på kula.

Vil gjera merksam om at det til jakt med .22LR kun er lov med holspisskuler.

Når du allikevel skal kjøpa ny rifle kan det vera greit å kunne skyte f.eks. hare og rev også, ikkje berre småvilt under hares størrelse.

Noko positivt med .22LR er jo det lave smellet og den billege ammunisjonen, og tilgangen på brukte rifler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

bøsja er nå kjøpt og innskutt på 50 meter. tror dette er holdet som er best egnet for skarven! tror ikke jeg tør å skyte den inn på 100 enda, iverfall ikke før jeg har funnet ut hvordan fuggeln detter på 50....håper bare det ikke blir en alt for vindfull vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei Kai.

Hva slags type salonggevær har du kjøpt?

70 Meter bruker å være et fint hold å skyte inn børsa på.

Hvis løpet er gjenget opp for lyddemper, er det ofte en fordel å bruke demper. Får en økning i "løpslengden" da, og en liten hastighetsøkning på kule, ca 15-30 m/s.

Ofte opplever man økt presisjon også, men kan være variabelt fra våpen til våpen.

Vind er et problem på lengre hold med kal.22. Men ofte kan en liten siktejustering i forhold til målet være nok for å treffe, dvs sikt litt mot vinden på målet.

Billig ammo, gir mulihet for mye trening da. Fint å prøve litt varierende hold.

Som tildligere nevnt er hullspiss dårlig ammo på rype, mener det var krav om hullspiss på rypejakt før. Tror dette har falt bort nå, godt er det. Helmantel fungere fint.

Mye ammo å velge mellom, du må nesten prøve deg litt frem. Presisjonen er forskjellig etter børse og ammotyper.

Jeg bruker mest Federal Hollow Point, og noen ganger Stinger fra CCI.

Stinger er ikke noe særlig på mindre vilt, tror Stinger ligger høyest i anslagsenergi også.

Ofte blir bare salonggeværet hengende på ryggen når jeg er på rypejakt, hagla er mest brukt. Er ikke mange rypene jeg har skutt med 22.

Men ofte under vinteren med milde perioder, kan den være aktuell. Rypa er hvit og sitter ofte på snøflekker, da er salonggeværet fint.

Følgende er referert fra Direktoratet for Naturforvaltning

http://www.dirnat.no/wbch3.exe?p=3172

Salongrifle (salonggevær) i kaliber 22 LR kan berre brukast til jakt på viltartar som er så store som eller mindre enn ein hare, men ikkje til hare. Salongrifle i kaliber 22 LR er derfor ikkje lovleg til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltartar.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.