Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Nozone 75


Lofoten

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Björn

Här har du hittat en säck som är riktigt intressant, tack för det!

Har länge funderat på att köpa Altra 75, provat och kommit fram till vilken storlek jag vill ha.

De skiljer sig en del åt så nu måste jag besöka en butik och prova igen.... Men jag tycker att de gjort rätt som valt bort möjligheten att justera infästningen av axelremmarna i ryggplattan, det spar vikt. Hoppas bara nu att min kropp passar någon av storlekarna. Bra pris också!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Var in på sportsnett.no idag och provade den och Crux AK75 som jag också tittat på.

Jämfört med Altra 75 så har den smalare och mindre stoppning i axelremmar. Vilket kanske är ok då det är en klätterryggsäck.

Bältet är inte lika stabilt och styvt som hos Altra men väldigt nära, så det skall nog göra jobben på ett bra sätt.

Men jag som tänkt använda den när jag går tur i fjället känner en tveksamhet till om komforten är tillräcklig. Komfort är ett relativt begrepp och jag vet att om jag bara tränar några gånger och vänjer min kropp med att bära ryggsäcken så tåler jag en sämre komfort mycket bättre...

För min egen del så kommer jag att köpa en Altra, de 0,7 kg som den är tyngre tror jag mer än väl kompenseras av den högre komforten.

Vill också lägga till att jag fick mycket bra och engagerad hjälp i butiken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Björn! Ja de 0,7 kg Altra er tyngre er jo uten betydning om Nozone er såpass strippet for polstring. Da vil nok vekta i sekken merkes mer på Nozone.

Har du gjort deg opp noen mening om regular/tall for Altra? Ser Sportsnett har hatt sekken på tilbud ved et par anledninger til 2549,-.

Link til Prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?pu=563430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Har provat den tidigare och kommer att prova en gång till när jag skall köpa den. Är 183 cm lång, rygglängden vet jag inte. Vid tillfället då jag provade kunde jag använda både regular justerad till max rygglängd och tall justerad till minimum rygglängd. Personalen i butien tyckte då att jag borde välja tall då det enligt dem såg bäst ut. Men som sagt jag skall ta och prova den ordentligt en gång till.

Bara så det inte blir någon form av missförstånd, Nozone har padding i axelremmarna men de är smala och tunnare än vanligt. Crux AK 75 som jag också tittat på har ingen stoppning i vare sig axelremmar eller bälte. Bältet är heller inte avstyvat så att det går att "hänga" ryggsäckens vikt på det. På utsidan.se har några medlemmar sagt att de anser Crux AK75 vara möjlig att använda upp till 22-23 kg med acepptabel komfort. Efter att ha sett den så är jag tveksam till det. Men som jag säger, använder man sin ryggsäck ofta och blir van vid att bära den så är blir man mer tålig och klarar av sämre komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Og da var den i hus.... er innkjøpt som et lettvektsalternativ til Recon Pack. Har også en MIL Berghaus på 110 ltr som er pensjonert. Overraskende stor pose i forhold til Recon Pack, hadde oppi 2 sementsekker (50 kg) og den var helt grei på ryggen. Eneste i korsryggen jeg kjente at jeg savnet mer polstring. Skulderremmene var helt greie.

Tung sekk er ingen stas uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppsummering Altra kontra Nozone, Bjørn. Er på utkikk etter en ~75l sekk på opptil 2kg, med skulderremmer og hoftebelte og generell fasthet som gir komfortabel bæring til rundt 20kg. Altra er vel fremdeles den sekken som kommer nærmest, såvidt jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takker for nyttig Link. Jeg har selv Bora 95, og vurderer to nye sekker til de to eldste guttene på hhv 17 og 15. Begge er ca 180-185 og jeg vurderer Nozone kontra Altra 75. Altra er nok mest lik Bora, med best bærekomfort - men også 0.7 kg tyngre. Nozone har bedre "gjensnurpingsmuligheter" dersom man ikke har full sekk, men har noe smalere bæresystem. Altra har flere åpningsmuligheter, og flere lommeplasseringer på sekken, mens Nozone er smalere og vil gi bedre bevegelighet for armene? For tiden bosatt i USA og sekkene er noe rimeligere her borte. Kanskje èn av hver? Altra vil sikkert fungere best fullpakket - og på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.