Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppakning sommertur


Anbefalte innlegg

Annonse

Har du sjekket tråden "Drømmelett sekk"? Gammel tråd med veldig mye gode tips.

Jeg har en litt mindre ekstrem variant, med blant annet en Helium Bergan 55 L sekk + en del fiskeutstyr og en stekepanne som kan brukes på bål som er litt tung. Og Bamse extrem som liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan pakker dere det ned?<br />

Det som ikkje skal fram i løpet av dagen, pakkar eg nederst i sekken, dvs sovepose, mat for dei komande dagane og anna som bare skal brukast i leir eller seinare dagar og som altså ikkje skal opp av sekken før teltet er oppe. Teltet vert lagt oppå dette. Øverst har eg det som skal opp i løpet av dagen, dvs dagens mat og evt klede som skal eller kan tenkast at skal brukast i løpet av dagen. Alt som ikkje bør i bli vått, har eg pakka i vanntette posar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihå! Jeg har pakkelistene mine liggende ute her: http://manepe.no/blog/2011/pakkelister/ , om det kan være interessant. Disse er riktignok beregnet for litt lengre turer. Sikkert noe som kan droppes eller supleres, alt ettersom hva slags preferanser du har, hvor du skal og når du skal dit :) Legg merke til at mat, hygiene- og førstehjelpssaker ligger i egne lister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakket i Bergans Helium, 10 dagers tur:

Ajungilak Sphere Spring

Neo Air

MH Skyledge 2.1

Pakksekker

Silkepose

NeoAir repair kit

Ziplock bag

Tannbørste

Tannkrem

Såpe

Toalettpapir

Håndkle

1. hjelp

Sovemaske

Jetboil SOL Ti

Aluminiumsfolie

Fyrstikker

Jetboil bestikk 3 deler

Foldekopp

Platypus flaske

Montante Litespeed

Shorts

Mont-Bell Ex light jakke

Hansker

Aclima Woolnet overdel

Aclima Lightwool trøye

Aclima Warmwool trøye

Aclima Woolnet underdel

Lundhags Traverse

Myggnett

Pakkpose

Kompass

Kartmappe

Kartmappe

Fluestang

Fluepose (snelle, fluer)

Baladeo 22G foldekniv

Fotoapparat

DNT nøkkel

5 meter dynema line

Krydder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakket i Bergans Helium, 10 dagers tur:

Ajungilak Sphere Spring

Neo Air

MH Skyledge 2.1

Pakksekker

Silkepose

NeoAir repair kit

Ziplock bag

Tannbørste

Tannkrem

Såpe

Toalettpapir

Håndkle

1. hjelp

Sovemaske

Jetboil SOL Ti

Aluminiumsfolie

Fyrstikker

Jetboil bestikk 3 deler

Foldekopp

Platypus flaske

Montante Litespeed

Shorts

Mont-Bell Ex light jakke

Hansker

Aclima Woolnet overdel

Aclima Lightwool trøye

Aclima Warmwool trøye

Aclima Woolnet underdel

Lundhags Traverse

Myggnett

Pakkpose

Kompass

Kartmappe

Kartmappe

Fluestang

Fluepose (snelle, fluer)

Baladeo 22G foldekniv

Fotoapparat

DNT nøkkel

5 meter dynema line

Krydder

Hva ca ble vekta på sekken ferdig med denne lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall så lenge jeg ikke kan bruke det letteste utstyret så blir det litt trangt i slike små sekker. Har en Osprey Exos 58 som lettvektssekk.

Sommerposen(550g) er best egnet når det er skikkellig sommer. 3 sesong tar klart mer plass siden det er dun, vekt 1,4kilo.

Synes ikke jeg pakker så mye heller annet enn litt klær, telt, sovepose,u nderlag, liten brenner og en gassboks, en liten kaffekjele og en annen kjele, en steikepanne, førstehjelp, fiskeutstyr med 1 bra stang og en nødstang, 2 sneller og litt sluker og kroker. Så har jeg som regel med Crocs til leirsko. Så en liten sag og kniv og litt smått. Da er det såpass fullt i den sekken at jeg må ha telt på toppen. Men det blir liksom hengende å slenge.Mulig det er bedre hvis sekken blir helt fylt opp, men det varer jo bare til jeg har spist noe av maten. Underlag er feste i stropper på undersiden, type Bamse.

Så med pakkramme blir det så klart litt mer vekt på selve sekken også men jeg får alt inne i sekken. Selv om det blir mer vekt er den super å bære. Like tight selv om den er halvfull eller stappa.

Og så liker jeg ta med en liten knert og kanskje litt vin eller et par bokser øl :)

Men kommer jo til å teste lettpakk på helgetur i marka midt på sommern da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode erfaringer her :).

Har alldri tenkt så mye på vekta i sekken når jeg er på tur. Har bare fylt den med alt mikkmakk som er nødvendig og litt til, for å få en bra tur.

Men vis man skal pakke sekken ultra ultra lett. hvordan vil dere pakke sekken da, og du bare tar med deg det som er aller mest nødvendig? :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis man skal pakke sekken ultra ultra lett. hvordan vil dere pakke sekken da, og du bare tar med deg det som er aller mest nødvendig? :0)

Det kommer vel helt an på hvor lett man vil ha sekken, går fort litt sport i det og da blir det ofte kun nødvendigheter. :) Men målet synes jeg burde være at man finner sitt eget komfort nivå etter litt prøving (og feiling).

Den vanligste anbefalingen til noen som ønsker å ha litt lettere sekk er ganske enkelt å tenke litt mer på hva man har med seg og om man virkelig bruker det.

Gjerne er det slik at man egentlig ikke har helt oversikt over hva man putter i sekken så steg en er gjerne at man lager en liste over alt som går oppi sekken, og så stryke alt som ikke blir brukt (eller var unødvendig) på slutten av turen.

Steg to er å se om det er noen av tingene som fyller mer enn en oppgave slik at en annen ting ikke trengs.

Steg tre er å bytte ut tunge ting med lettere alternativer.

Gjenta til man er fornøyd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logrus

Det kommer vel helt an på hvor lett man vil ha sekken, går fort litt sport i det og da blir det ofte kun nødvendigheter. :) Men målet synes jeg burde være at man finner sitt eget komfort nivå etter litt prøving (og feiling).

Den vanligste anbefalingen til noen som ønsker å ha litt lettere sekk er ganske enkelt å tenke litt mer på hva man har med seg og om man virkelig bruker det.

Gjerne er det slik at man egentlig ikke har helt oversikt over hva man putter i sekken så steg en er gjerne at man lager en liste over alt som går oppi sekken, og så stryke alt som ikke blir brukt (eller var unødvendig) på slutten av turen.

Steg to er å se om det er noen av tingene som fyller mer enn en oppgave slik at en annen ting ikke trengs.

Steg tre er å bytte ut tunge ting med lettere alternativer.

Gjenta til man er fornøyd. :)

Logrus den måten å pakke skal jeg prøvetil helga :). Isteden for å pakke den fullt av alt mulig som du egentlig ikke trenger på en tur :-)

Logrus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logrus den måten å pakke skal jeg prøvetil helga :). Isteden for å pakke den fullt av alt mulig som du egentlig ikke trenger på en tur :smile:

Her er lista jeg bruker for varmt vær. (Advarsel; for meg har det gått sport i å gjøre det lett, og ja, jeg veier alt.) :)

Jeg bruker den også som sjekkliste for å se at jeg har pakket alt, og etter turen for å tenke på hva jeg kan forbedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lista jeg bruker for varmt vær. (Advarsel; for meg har det gått sport i å gjøre det lett, og ja, jeg veier alt.) :)

Jeg bruker den også som sjekkliste for å se at jeg har pakket alt, og etter turen for å tenke på hva jeg kan forbedre.

Genialt :). Hvordan bruker man den tabellen du har der a? Plotter du bare inn linkerdu finner på internett av tingene dine ? :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt :). Hvordan bruker man den tabellen du har der a? Plotter du bare inn linkerdu finner på internett av tingene dine ? :0)

Nei, det der er et dokument jeg har laget selv på Google docs. Dersom du vil ha en kopi så kan du klikke på "Fil" og "Last ned". (Eller noe lignende. Jeg ser menyene på engelsk.) Så kan du lagre det som Microsoft Excel.

Vekten på alle tingene har jeg lagt inn selv ettersom det ofte kan være en del variasjon i produkter. Slitasje og modifikasjoner vil også endre vekten.

Nederst på arket har jeg også lagt inn et valg mellom alkohol og gass som brennstoff som endrer hvilken brenner og tilbehør som legges til i listen. Antall dager på bunnen endrer mengden mat i arket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.