Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart på nett


Anbefalte innlegg

Annonse

Frikart har dårlige og upresise kart,detaljer som ikke stemmer, vann som ikke vises på kartet osv.

Frikart.no er bare så bra som vi gjør det til.

Hvis en oppdager noe som mangler, eller er feil, er det bare å gå inn på

http://www.openstreetmap.org/ opprette en bruker og gjøre endringer. Editoren er ganske lett å bruke. En kan laste opp

egne gps-spor og bruke disse som utgangspunkt for å tegne veier og stier. Enkelte områder av norge har også gode satelittbilder

som en kan bruke som bakgrunn for så å tegne oppå.

Hvis alle tar en sjekk i "sitt" nærområdet så vil karte bli mye bedre etterhvert. (Behøver ikke være avanserte stier langt til fjells. Hvis vegen

du sykler/kjører bil til jobb ikke er der, sleng gps'en i sekken/på dashbordet og legg den inn i openstreetmap på kvelden.)

Er faktisk ganske tilfredsstillende å gjøre endringer, for så neste dag kunne laste kart fra frikart.no opp på gps'en og se at det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

http://www.godtur.no

Registrer deg som bruker, så får du også tilgang til å velge "1 km rutenett" under valget "Temadata". Resultatet blir som om du skriver ut en del av et kjøpt turkart.

Anbefales :)

Jeg prøvde dette, og rutenettet kommer ikke med når du trykker på skriv ut... Da får du bare en pdf. fil med karutsnittet på uten rutenettet. Hvordan får du dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dette, og rutenettet kommer ikke med når du trykker på skriv ut... Da får du bare en pdf. fil med karutsnittet på uten rutenettet. Hvordan får du dette til?

Jeg gjorde ikke annet enn å registrere meg som bruker - logge på, og deretter hake av for valget "1 km rutenett" under Temadata. Da ble rutenettet med på pdf'en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da kom plutselig rutenettet med på kartbladet ja :) Kjempeflott.

Men jeg ser at rutenettet ligger ganske "skjevt" i forhold til kartutskriften. Er rutenettet justert slik at rutenettet peker mot nord, og man kan bruke dette til å ta ut kompasskurser slik som på ett helt vanlig turkart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutenettet og kartet er truleg ikkje riktig UTM-sone i forhold til der du er. Det eine er gjerne sone 32 og det andre sone 33 (det ser ut som kartet er 33).

På tangeringsmeridianen (austkoordinaten er 50000), peiker rutenettet rett nord. Ettersom rutenettet består av parallelle linjer, er det bare denne som peiker rett mot nord. Missvisninga vert naturlegvis større jo lenger frå tangeringsmeridianen ein er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er austkoordinatene på kartet ditt i området 0 - 40000, eller i området 310000 - 360000.

I det fyrste tilfellet, vil missvisninga til rutenettet vera betydeleg, anslagsvis ca 10 grader. I det andre tilfellet vil rutenettet peike nesten rett nord.

PS: Det manglar ein 0 i det forrige innlegget mitt, det skal stå 500000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er austkoordinatene på kartet ditt i området 0 - 40000, eller i området 310000 - 360000.

I det fyrste tilfellet, vil missvisninga til rutenettet vera betydeleg, anslagsvis ca 10 grader. I det andre tilfellet vil rutenettet peike nesten rett nord.

PS: Det manglar ein 0 i det forrige innlegget mitt, det skal stå 500000

På de strekene som går fra Nord til Sør står det 331000mE på den ene streken. Og 10.000 mer eller mindre per strek man teller til siden. Da går jeg ut ifra at det er ganske bra da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då ser det ut som kartet er sone 33, og derfor er ikkje nord rett opp. Men rutenettet er sone 32, som er riktig. Rutenettet peiker altså mot nord, og derfor er dette heller ikkje rett opp.

Ja, du kan bruke rutenettet til å ta ut kompasskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut.no, er vel det beste jeg har funnet hittil...du må legge hele skiten i en gedigert iframe, men da får du vel en ganske detaljert kart som kan skrives ut...det å legge til mobilen med apper er noe HELT annet, og meget komplisert (har ikke funnet ut av det enna, selv med utallige timer og GIS programvare)...bare sørg for at din iframe er stor men ikke ALTFOR stor...andre i forumet kan vel mer om dette her enn meg....(du saver en webside med kart, lagrer som tekst, men forandrer dimensjonene, deretter lagrer igjen som html side, åpner - vips gigantisk kart på web på opptil 8kx8k, håper du har skriver som duger!)..

Personlig synes jeg det er lettere å kjøpe kart på turistforeningen...140 kroner eller hva det er ikke SÅ gærn't....har en samlig som nærmer seg 100 kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.