Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har turforslag rundt eller i Trondheimsområdet?


Madeleine88

Anbefalte innlegg

Hei Hei! :)

Jeg og min samboer er i 20-30 årene og kunne så gjerne tengt oss en tur neste vår/sommer.

Jeg lurer på om noen av dere har noen turforslag og komme med?

- Vi ønsker å reise i trønderlagområdet.

- Vi er ingen erfarne vandrere, så en plass hvor det går mere "rett frem" enn opp og ned hadde passet oss best.

- Vi vil på en tur som tar ca 2 dager så vi kan reise en helg.

- Vi ønsker å overnatte i telt.

- Trenger ingen "rundtur" men kan godt gå et stykke fra bilen for så å gå samme vei tilbake.

- Gjerne en plass det er vann eller elver vi kan fiske litt i.

- Ser mer for oss åpent terreng enn tett skog.

- Vi har med hund, og en plass det er fint for den å ikke måtte gå i bånd hele tiden hadde vert det beste ;) En plass man kan være for seg selv.

Har tenkt på Dovre, men med tanke på moskusen har jeg slått det litt fra meg. :)

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brungmarka er det som slår meg. Ikke akkurat høyfjell, men nær Trondheim og ganske nære villmark. Ingen tilrettelegging i form av turstier eller turisthytter og lite folk som ferdes der ift. mange andre områder i Trøndelag. Evt. er Skjækerfjella et alternativ (i Nord-Trøndelag). Jeg gikk en rundtur der i fjor (fredag - søndag). Startet på Mokk (utenfor Steinkjer) og gikk til Skjækerdalshytta, Setertjønnhytta og tilbake til Mokk. Selv om jeg overnattet i hytter er det fullt mulig å overnatte i telt langs ruta.

Ellers utgjør ikke moskusen noen stor trussel for vandrere på Dovre så lenge man tar hensyn og ikke går kloss oppi dem (og hunden kan selvfølgelig ikke være løs der!) Det er ikke mange turister opp gjennom årene som har blitt angrepet av moskus, så synes ikke dette skal hindre dere i å utforske dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brungmarka er det som slår meg. Ikke akkurat høyfjell, men nær Trondheim og ganske nære villmark. Ingen tilrettelegging i form av turstier eller turisthytter og lite folk som ferdes der ift. mange andre områder i Trøndelag. Evt. er Skjækerfjella et alternativ (i Nord-Trøndelag). Jeg gikk en rundtur der i fjor (fredag - søndag). Startet på Mokk (utenfor Steinkjer) og gikk til Skjækerdalshytta, Setertjønnhytta og tilbake til Mokk. Selv om jeg overnattet i hytter er det fullt mulig å overnatte i telt langs ruta.

Ellers utgjør ikke moskusen noen stor trussel for vandrere på Dovre så lenge man tar hensyn og ikke går kloss oppi dem (og hunden kan selvfølgelig ikke være løs der!) Det er ikke mange turister opp gjennom årene som har blitt angrepet av moskus, så synes ikke dette skal hindre dere i å utforske dette området.

Tusen takk! skal utforske dette nermere. blir hørtes bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre trenger ikke være så dumt. Moskusen er aldri særlig mye i nærheten om han sanser folk. Femundsmarka går an (Kan være litt langt for kun ei helg). Sylane er også et fint område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollheimen er jo flott! Treffer kanskje litt folk der da kanskje, men går jo an å gå litt utenfor de mest populære løypene.

Ellers vil jeg absolutt anbefale Sylan. Et utrolig flott område med fine turmuligheter i ganske så flatt terreng. Kjør inn til Nedalshytta og velg og vrak i hvilken retning dere vil. Se feks på Ut.no for kart og oversikt over turstier. Sylan er jo et ganske så populært område det også..

Rørostraktene er også veldig fint. Ikke bratte fjell og nydelig terreng. Kjør feks inn Hessdalen og gå fra Elgsjøen opp mot Forollsjøen. Her er det sjelden folk. Går også å kjøre Budalen og gå derifra.

Området ved Storskarven nordafor Aursunden er et annet fint område, med lite folk. Start feks fra Klasvollen ved Aursunden. Ta et stangkast i feks Fjellgjelten eller Snøfoinnjtjønnin :)

Som de over har sagt, så er heller ikke Dovre dumt. Hvis hunden ikke stikker av og heller holder seg nært dere og kommer tilbake på tilrop, kan dere godt la den gå fritt når dere ikke ser andre i nærheten :) Vær selvsagt litt forsiktig der terrenget ikke er oversiktelig. Moskusen er som oftest grei å ha med å gjøre, den angriper bare hvis den føler seg truet.

Håper det hjalp litt. God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.