Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av ny primus (multifuel?)


Curver1

Anbefalte innlegg

Hei hei, og unnskyld for sikkert enda en av disse hjelpetrådene. Vet av erfaring fra andre forumer at disse topicene kan være utrolig plagsomme når du ser flere daglig, men håper forsatt dere kan hjelpe en uerfaren speider :)

Jeg er som sagt speider og har til nå laga mat på primus med tennveske. Begynner å bli litt lei disse, har ingen spessiell grunn, men har vel egentlig lyst på noe nytt. Har da titta rundt på nettet og lest div. tester rundt på nettet.

Hva jeg skal bruke primusen til:

Den vil bli brukt til matlagning, koking av kaffe osv. Mest sannsynelig vil den ikke bli brukt til oppvarming av telt da jeg/vi ikke pleier å sove i telt når det er -20 grader.

Ang. temperaturer så vil den heller mest sannsynelig ikke bli brukt under -15- -20 grader. Kan ikke si noe sikkert, da jeg selv ikke har noen problemer i den kulden, men andre turvenner liker seg innomhus da.

Har lest at Omnilite ti skal være bra, men har dere kanskje noen andre å anbefale?

Intet krav hva den skal brenne på, men kan bruke det meste :)

Takker for hjelpen jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OmniLite Ti er en kjempeprimus, arvtageren til Omnifuel, litt lettere og bruker mindre fuel.

Synes kanskje det er litt overkill om den kun skal brukes til matlaging og koking av kaffe, da ville jeg heller gått for noe enkelt som Jetboil Sol eller Primus sin EtaSolo, disse følger det jo med kokekar på og er veldig praktiske med tanke på pakning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OmniLite Ti vil nok gjøre jobben for deg godt nede på den blå delen av temperaturskalaen, siden du vil bruke den i minusgrader er gass etter min erfaring utelukket. Jeg ville heller ha gått for MSR Whisperlite Universal, den brenner både gass og flytende brennstoff som Omnilite Ti, men støyer mye mindre. Noe jeg setter pris på når jeg er i naturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vis jeg da tenker på fremover i tiden også da, så kanskje det kunne forsatt være kjekt med denne (omnilite ti)?

Glemte å si det, men er lei gass etter en tur da jeg fikk lånt meg en gassbrenner og gassflaska gikk tom for gass... Etter det skjønte jeg fordelen med å kunne se hvor mye man har igjen :) Det gjør ingenting om den har mulighet for å bruke gass itlegg da.

Mener jeg så en brenner som hadde kokesett og som ikke gikk på gass. Tror den var svart. Kan prøve å se om jeg finner ut hva den heter, men om noen vet hva jeg mener, hvordan er den ibruk?

Pleier ikke å være et stort problem å bære med seg en kjele og evt. en stekepanne da det kan bli fordelt på flere personer. Har itilegg et rødspritkjøkken som "redskapen" der funker fint :)

Noen som har noen andre tips? Tusen takk for raske svar til nå :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter en knapp på Whisperlite. Bråket er mye av grunnen til at min omnifuel er lite med på tur. Ligger en "ny" Whisperlite på finn.no til en fin pris. Har vurdert denne selv men har ikke hatt plass til den i budsjettet enda.

Ellers har coleman fine brennere som er meget enkle i bruk. Trenger ingen forvarming, brenner da bare på renset bensin. (4takt miljøbensin)

Eller om du har interesse for det så er de beste primusene av litt eldre dato og kjøpes brukt. Gjerne 50-60 år eller eldre ;)

En av disse er en veldig kjekk liten sak. Svea 123 r som fortsatt blir laget og solgt i dag. Billigst her http://www.outnorth....prod_grp-s1/549

Veldig enkel i bruk, få deler som kan gå i stykker og liten og "lett" Ulemper er liten tank litt støy (mindre en omnifuel) og svak effekt men effekten burde være tilstrekkelig i massevis om man har bittelitt tolmodighet når man venter på at vannet skal koke. Sjekk youtube så ser du hvordan den fungerer. Er ikke uten grunn at disse har blitt solgt tilnærmet uendret i snart ett århundre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt primus nr 111 en god del ganger og den kan du vel også kalle ganse så politelig. Svea 123 er vel kanskje hakket mer politelig. Elsker å bruke 111'ern, men har lyst på en litt lettere variant på noen turer. Også noe som kan brenne en del mer (derfor kjekt at den kan brenne gass itilegg da jeg bare kan tjuvlåne av andre, selvom jeg hater gass :P )

Har nå, etter å ha lest en del tester til, funnet ut at jeg går for omnilite ti da det ikke er noen problem med bråk og den virker veldig trygg og driftsikker. Primus er også et relativt anerkjent merke og vil da tro at det gjør det en del lettere med reservedeler osv. MSR er jo også et anerkjent merke så det siste grunnlaget er vel kanskje litt tynt..

Men men, vis ingen skriker ut at jeg for all del ikke må gjøre det og finner på en god grunn så går jeg for den.

Tusen takk for all hjelp!

Mvh

Curver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lydnivået ikke er et problem vil nok OmniLite Ti være et godt valg :)

Når det kommer til reservedeler, er det like enkelt å skaffe deler til MSR som til Primus, så den var litt tynn ja :P

Lykke til, og god tur med ny primus i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med OmniLite Ti! Blir sikkert fint!

Jeg kom for sent inn i denne tråden med den totale forvirring der jeg hadde foreslått speiderklassikere fra Coleman og Kovea...

Speiderhilsen Trond Aspeland

Furnes Speidergruppe, Hedmark Krets NSF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm var også en variant ja, vel har bestemt meg så legger ikke mer arbeid i det tror jeg.

Speiderhilsen fra Thomas F. Karlsen

Halden Speidergruppe, Østre Østfold krets NSF (du ser meg på NM til helga om du skal ditt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har ikke googlet noe særlig på OmniLite Ti,men hvor har du lest att den er "stille" ha selv en "gammle" ominifulen og den samler bare støv som Phaser sin,kunne ikke bruke den på tur med junior pga han ble så skemt av bråket,kjøpe en http://www.oslosportslager.no/produkt/simmerlite-bensinbrenner-5507.aspx og er veldig fornøgd. (skrev lit info her http://www.fjellforum.no/index.php?/page/articles.html/_/utstyrstester/primus-og-kokesystem/msr-simmerlite-r15) det ble gjort noen målinger av noen her på forumet og den ominifulen havnet vel på "er det så mye bråk på arbeisdplassen bør det gjøre tiltakk".

skal ikke skremme deg bort fra primus,men bare husk og sjekke att det ikke er en ny "bråk bøtte" dem har laget.....veldig dumt egetlig får primusen er jo veldig bra enester strøy er jo veldig drift siker og kan bruke alt av drivstoff på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.