Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags type alkohol


koffar2

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen har peiling på hva slags type alkohol som er best til alkoholbrennere som f.eks Trangia. og hvor man får kjøpt det.

Foreløpig funnet Rødsprit og en variant som heter Fin fyr som man får kjøpt på G-sport

Har lest på amerikanske forumer at mange anbefaler noe som heter HEET, finnes det i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Med fare for å være useriøs:

Jeg synes konjakk av ettellerannet merke er fine greier. Hennessy eller Ørretboms er brukbart.

Primusen får bensin, jeg får konjakk :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit og Fin fyr fungerer flott og er i vanlig handel. At det er lett tilgjengelig er viktig for alle som må supplere i løpet av turen. HEET har jeg ikke hørt om en gang.

Fin fyr sies å sote noe mindre enn rødsprit, og selges blant annet på bensinstasjoner i likhet med eller som erstatning for rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri brukt anna enn vanleg raudsprit. Sotinga er etter mitt syn sterkt overdrevet. Eg har i alle fall ikkje vore plaga av soting frå raudspritbrennaren min. Men eg har aldri brukt den spareblussringen, det er mogleg at det vert litt meir soting med den i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å være useriøs:

Jeg synes konjakk av ettellerannet merke er fine greier. Hennessy eller Ørretboms er brukbart.

Primusen får bensin, jeg får konjakk :lol:

Å så rett du har!

Bruk heller ordentlik kokeapparat for benzin eller parafin!!!

Skal en bruke disse såkalte stormkjøkken, så er det vel det samme hva en bruker. Doktorsprit, teknisk sprit, Rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til såkalla ordeltlige kokeapparat som har brennstoffet under trykk, og som du kan få med bråkebrenner eller stillebrenner, er ikkje Trangia stillebrennande, Trangia er lydlaus. Enkelte gonger er det kjekt.

På korte turar, kan det også argumenterast for at Trangiabrennaren er lett. Eg har sjølv ein slik brennar liggande fast i dagstursekken. Det ville ikkje falle meg inn å bera med meg primus på dei same turane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heet får du neppe her, Svenskene har Tennol som også inneholder litt metanol. Det hindrer soting. Jeg har forsøkt innblanding av metanol i spriten, og ett ellerannet mellom 10 og 15% metanol er nok til å få helt sotfri forbrenning.

Forøvrig kan du helle alle typer brennbar sprit på trangiaen og få varme, men også noe sot. Litt vann i rødspriten demper sot og effekt. Rein metanol gir også ørlitt svakere varme enn rødsprit. Fin fyr er laget for å passe bedre enn rødsprit med tanke på akkurat spritbrennere.

Ellers kan du i nødens stund brenne konsentrert spylervæske, bremseprit, Isopropanol osv osv.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.