Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter vindtett fritidsjakke i bomull


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme fritidsjakken i bomull siden jeg var ca 16 år gammel, blåfargen har falmet, strikken i ermene har blitt slakk, så jeg lurer på om det er på tide å skaffe en ny. ;)

Problemet mitt er at jeg sliter virkelig med å finne noe av samme typen. Det er ikke en stiv anorakk-type, men en veldig myk jakke i tettvevd bomull. Den skal stort sett bare brukes på vår/sommer/høst, så den skal helst være så tynn, lett, pustende og kjølig som mulig.

... noen som har tips til en jakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med denne?

http://www.twentyfour.no/Produkter/Jakker/Anojakke/Geilo-Anojakke-Marine-XL-Nordisk-Anojakke-409000-p0000016593.aspx

Eller denne?

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=106&prodid=31541

eller kanskje de er litt i overkant av hva du er på jakt etter?

Ellers så finnes det jo mange fine lette "windbreakers" på markedet, men de er stort sett laget av syntetiske stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefalle Snowsled, som lages av veldig tett bomull. Merkevaren heter Ventile. Vil man ha noe liknende, men coated, så har Klattermusen litt slike ting. Dersom man skal tro å andre er Epic omtrent lik en 'coated' Ventile. Jeg har prøvd begge, å Ventile er vesentlig mer luftig, men de er få som ønsker kunn tettvevd bomull idag.

Link: http://www.snowsled.com/outdoor-clothing/ velg sen Products. Har selv en Osprey, med noen ekstra lommer. Osprey er dobbel Ventile, så kanskje for tykk for deg; se på en Ruskin, som er enkelt lag? Min Osprey bruker jeg fire årstider, og regulerer 'varmen' eller snarere trekket med variabel åpning.

Having that said 1: Jeg fikk kjøpt flere eldre norske bomulls-anorakker/jakker på noen av brukt-kjedene i Oslo. Kostet 100-150 kronor per stykk. :)

Having that said 2: Siden sømmene i bomullsklær kan være litt tykkere en tejpade ting, så prøv å finne en jakke med 'Raglan cut/raglan sleeves'. Da slipper du sømmer der reimene fra ryggsekk kan trykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg endte med Bergans Microlight i mikrofiber (nylon). Liker den bedre enn min gamle bomullsjakke, fordi den er:

  • Lettere
  • Puster veldig bra
  • Tørker på 1-2-3
  • Tåler bittelitt regn
  • Isolerer mindre (kan bruke den i varmere vær)
  • Veldig bra hette
  • Stretch

Den er fullt brukbar om vinteren også, spesielt på vårparten. I fjellet rundt desember/januar hvor det gjerne er litt kaldere er jeg blitt veldig glad i Bergans Antarctica Expedition som er en lengre og går over rumpa og er i litt mer solid materiale. Den har også festemulighet for pelskant til hetten. Strengt tatt overkill for mitt bruk, men god å ha hvis det i stedet for frisk bris blir stiv kuling mens jeg er på fjellet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.