Gå til innhold
  • Bli medlem

Fine nedkjøringer ved Turtagrø?


Lars

Anbefalte innlegg

Fine nedkjøringer til helgen uten å måtte passere breer på vei opp søkes! Ikke så nøye om vi kommer helt til toppen, men kjøringen ned er vi klare for. Dyrehaugstind er notert.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig mye fint rundt Turtagrø. Skal selv oppover i helgen, og vi tenker på Dyrhaugsryggen ned mot Ringsdalen som et mulig alternativ. Når veien mellom Årdal og Turtagrø åpner, ligger mye mer tilgjengelig (Austadbotnrenna mm). Renna fra V-skaret og ned i Skagadalen er jo også fin-fin. En kompis kjørte en bratting ned fra Dyrhaugsryggen mot Bandet for noen år siden - var kjempefin. Det er mye bratt og bra der. Og i år er det visst utrolig mye snø. Snøforholdene bestemmer (les: ras) :cry:

Sees kanskje

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til Coni her. Har gått opp nordøstflanken på Midtre Dyrhaugstind - regner med at det er dette som beskrives som "fra Dyrhaugsryggen mot Bandet ".

Jeg ville definitivt ikke kjørt på ski her om jeg ikke var 100 % sikker på at ferdighetene mine vs oppgaven. Et fall her vil ganske sikkert ikke være noe hyggelig opplevelse, og kan veldig lett ende fatalt. Dessuten må man ha med utstyr for å rappellere den siste delen av flanken.

Men jeg vet at den er kjørt på ski flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye som ikke er like ille som de "ekstreme" nedfartene. Hva med Steindalsnosi, nv-flanken? I Ringsdalen er det mange renner mot dyrhaugsryggen, der du kan "teste" brattkjøringsegenskapene dine. Bare husk å starte i bunn.

En liten kommentar om Austabotntind: Da vi kjørte nordrenna i 95 (mulig 1. nedkjøring) hadde jeg med bikkja, en 10 år gammel setter. Renna er bratt, men ueksponert (fri runout ved fall), så du setter ikke livet på spill. Et lite aber med nordrenna er at det et par ganger jeg har vært der har vært klink is, da begynner den å bli farlig.

Heldigvis har naturen lagt til rette for en annen utvei for snille gutter, sørrenna. Den starter samme sted som nordrenna, men ligger midt i solsteiken, og gir 35 graders helning ned på Austabotnbreen. Deretter holder du til høyre på breen nedover, labber opp en liten kneik, og cruiser ned til Berdalsbandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv nordryggen på Lauvnostind. Denne tenderer til å ha mer snø enn Dyrhaugsryggen, er mindre stenete, og gir nær 1000 hm nedfart. Siste delen er dog litt slakere enn Dyrhaugsryggen. Sjekk bilde derfra fra 29. april i fjor nedenfor.

En annen knallfin men kortere nedfart er fra vestryggen på St. Soleibotntind og nord og ned (høres verre ut enn det er!) i Soleibotn. Denne er bratt og silkeglatt! Og du har medbakke nesten helt hjem til Turtagrø... Du ser også denne på vedlagte bilde under.

post-51-133474390856_thumb.jpg

post-51-133474390865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nanga parbat, du har gått nordøstflanken på dyrhaugsryggen.

jeg vil gjøre det samme.

når (på året) gikk dere?

hvordan var klippepartiet i starten (gradering, sikting)?

mange sprekker på breen nede?

var det en kul tur?

takk

Vi gikk i begynnelsen av august.

Klippepartiet er enkelt, 2-3 klatring maks, 1-2 taulengder. Det som kan være kinkig, avhengig av forholdene, er å komme seg fra breen og inn på klippen.

Når vi gikk var det ikke mye sprekker på breen, og jeg tviler på at det er en bre som typisk vil få noe særlig sprekker.

Kjempefin tur, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen knallfin men kortere nedfart er fra vestryggen på St. Soleibotntind og nord og ned (høres verre ut enn det er!) i Soleibotn. Denne er bratt og silkeglatt! Og du har medbakke nesten helt hjem til Turtagrø... Du ser også denne på vedlagte bilde under.

Satte spesielt pris på "nord og ned"! Bilder og turrapport følger på www.adrenaline.no. Tusen takk for innspill!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte spesielt pris på "nord og ned"! Bilder og turrapport følger på www.adrenaline.no. Tusen takk for innspill!-lars

Hei Lars!

Var på Turtagrø selv i helgen og fikk en fin tur opp Dyrhaugsryggen. Eaa legger vel ut et referat snart tenker jeg.

Jeg finner ikke noe bilder/turrapport på nettstedet ditt.

PS! Ovenstående link inneholder et punktum for mye.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det er bratt og rimelig extremt ja. Ble overrasket over hvor mye snø det var på Turtagrø nå. Det var ikke meningen å anbefale noe som kanskje var litt i overkant, men alle må stole på sine egne ferdigheter. Som Pelle sier er renna på Austabotn slik at fall ikke er krise (så lenge ikke det er blåis).

Renna (eller snøfeltet) under V-skaret er jo heller ikke "døds-renne". Mye avhenger av snøforhold og skiferdigheter. Snudde selv på vei opp dit på torsdag, pga. skummel lagdeling i sida under Nordre Skagastølstind.

Vil ihvertfall ønske alle en fin pinse i fjellet :shock:

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte spesielt pris på "nord og ned"!

Fint at "Nord og ned" falt i smak! Den var flott i fjor óg, da hadde vi nær slush ned der. Og hadde du drøyd en dag til på Turtagrø, hadde vi kanskje treftes, vi flytta inn i rom 10 på lørdag (turfølget mitt allerede fredag kveld)...! Flott turrapport på Adrenaline.no! Neste gang, prøv vestflanken på Fannaråken! Huiiihh! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.