Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbredning av tørket mat?


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Jeg har endel matintoleranser som gjør at jeg ikke kan spise real turmat og har også måtte sløyfe den trofaste havregrøten. Da jeg var på tur sist hadde jeg tørket kjøtt og blandet det med potetmos. Det ble ingen suksess, så var flaks jeg hadde med "back up" mat.

Har lest at kylling kjøtt skal kokes før tøriking og at svin og okse skal stekes, så jeg gjorde det. La kjøttet i vann på morgenen men det så omtrent likt ut da jeg kom til middagen. Kokte det en stund, men det endte bare med at det ble rart å tygge på og smakte ganske trist.

Så jeg lurer på... Hva gjorde jeg GALT???? Til sommeren skal jeg være borte for mange dager til at jeg tør å satse på feskvarer. Hermetikk frister lite, både pga vekt, plass og smak. Til frokost blir det vel nøtter og øl-pølse eller spekeskinke. Hvor lenge kan spekeskinke ligge i sommersola?

Tar imot, med stor takk, tips til hva man kan spise på en ukes tur når man ikke skal spise korn (ris går greit, glutenfritt hjelper ikke), løk, egg, bønner, peanutter +++mat jeg uansett ikke har med på tur. Prob er at lista er så lang at jeg er nødt til å lage maten fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du skal koke eller steke kyllingkjøtt før du tørker det men en ide er å tørke det så mye at det er helt sprøtt og spise det ved siden av middagen. Det har jeg gjort flere ganger og syns det er godt.

Sikkert mange som kan gi deg flere gode råd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du skal koke eller steke kyllingkjøtt før du tørker det men en ide er å tørke det så mye at det er helt sprøtt og spise det ved siden av middagen. Det har jeg gjort flere ganger og syns det er godt.

Sikkert mange som kan gi deg flere gode råd her.

Tenkte litt på det selv, men så har jeg hørt at man kan bli ganske dårlig i magen fordi det begynner å svelle i magesekken. Men på den annen side så vet jeg jo hvor mye det er plass til i magen min, så da kan jeg jo slutte å spise selv om jeg ikke føler meg helt mett.

Kan man tørke det rått, eller ber man om en bakteriebombe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling har jeg ikke tørket så der har jeg ingen tips.

Men ku og gris har jeg gjort noen forsøk med.

Om kjøttet skal være nær varme før det tørkes, så må det i tilfelle være rimelig kjapt for evt å svi fast noe kryddersmak feks.

Når man lager feks stek så skal den brunes før den havner i stekeovnen, men det er jo for å lage en hinne som bla holder på kjøttsaft.

Ved tørking så skal jo helst kjøttet bli tørt.

I tillegg så er det bedre med lav temperatur og lang tid, for høy varme og kjøttet blir stekt istedet på kort tid.

Varmen skal ikke overstige ca 50-60 grader, høyere og du har istedet langtidsstekt kjøttet.

Tørking i stekeovn tar ca ti timer eller mer, og ovnsdøra må stå litt oppe så fuktighet slipper ut og lufta sirkulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har tørket flatbiff mange ganger. Jeg skjærer 0,5 cm tykke skiver og grovsalter dem i ca 30 min.

Så gjør jeg følgende:

1. skyll av saltet og klapp kjøttet tørt med Torky

2. legg på rist i ovn på ca 50 grader i ca 45 min

3. legg kjøttet i en stor matboks i fryseren. Det må være en boks med tett lokk, men lokket må være av i fryseren.La ligge i ca 20 min

4. Sett på (det tette) lokket før du tar boksen ut av fryseren og sett den i ovnen. Lokket spretter av når luften inni varmes opp

5. Ta kjøttet ut av boksen og legg på rist i 45 min

Gjenta punkt 3-5 til du er fornøyd.

Grunnen til at dette er effektivt er at varmt kjøtt damper sykt mye av seg i kald luft, samt at når den kalde luften inni boksen varmes opp synker relativ fuktighet til nesten null.

Jeg bruker kjøttet som lommesnacks og river det også opp og har det i gryter på tur. Kok det i ca 1 time i vann som akkurat dekker kjøttet. Det har litt tyggemotstand og smaker godt. Kokevannet blir god kraft, ikke kast det. Prøv deg frem med krydder i tillegg til saltet, samt med mengden salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :) Har en mat-tørkemaskin, så regner med at den har en riktig tørketemperatur. Funker fint å tørke med den, men var ikke like suksess å bløte det opp igjen. Tror jeg skal prøve å tørke det uten å forbehandle det neste gang og holde meg til svin og ku. Om det kan spises "rått", altså kun tørket, og uten at det må kokes før man spiser det, så er jo det fint. Litt redd for å bli dårlig i magen midt oppå fjellet. Kanskje jeg får teste det ut hjemme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tygget det i meg i flere timer og aldri blitt dårlig. Hvis du salter det litt glemmer du ikke å drikke så da går det bra. Det der med at det sveller opp i magen er ikke noe problem med kjøtt, det suger ikke til seg vann i slikt tempo. Det er en grunn til at pinnekjøtt vannes i et helt døgn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tygget det i meg i flere timer og aldri blitt dårlig. Hvis du salter det litt glemmer du ikke å drikke så da går det bra. Det der med at det sveller opp i magen er ikke noe problem med kjøtt, det suger ikke til seg vann i slikt tempo. Det er en grunn til at pinnekjøtt vannes i et helt døgn:)

Da skal jeg prøve på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ett dumt spørsmål fra en som aldri har tørket mat, men som skal igang.

Når du har tørket kjøttet og har det med deg på tur. Trenger du tilberede kjøttet ytterligere før du spiser det? Eks må kjøttet stekes før det hives oppi ein gryterett, eller er det bare å hive det i gryteretten med en gang og la det koke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet ut, igjen, på en liten helgetur, ikke veldig langt unna hjemme. Hadde tørket poteter og okse kjøtt, lot potetbitene stå og koke litt også hadde jeg i kjøttbitene når jeg ikke gadd å vente lenger på potetene. Ble ikke veldig godt, eller smaken var helt grei, men ble ganske lei av å tygge. Man kan sikkert gjøre det mye mer spennende, men det er litt vanskelig når det er så mye jeg ikke skal ha i meg. Men vet ihvertfall at det går helt fint å spise tørket oksekjøtt uten å måtte behandle det på noen måte, annet enn tørkingen da så klart.

Skjerjareven: Det finnes ingen dumme spørsmål :smile:

Nå som jeg har funnet ut at meg og tørket mat er en litt dårlig kombinasjon så sliter jeg med å finne ut hva jeg skal spise på tur.

Vet noen om det finnes laktosefritt melkepulver???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke lønne seg å legge det tørkede kjøttet i vann en stund, slik at det får trukket til seg vann og får svellet ut, før en har det i gryta?

Og også passe på at man har skåret kjøttet så tynt man klarer. Jo tykkere bitene er jo lenger tid trenger de på å svelle. Det optimale (hvis man ikke bryr seg om konsistens) må jo egentlig være å male opp kjøttet til mel etter at det er skikkelig tørket. :)

Husk også og legge til krydder, urter(mye, mister smak) og sauser (+1 tabasco) når man lager tørket mat. Litt olivenolje hjelper også for å få en litt mer tilfredsstillende fet smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så veldig kresen når det kommer til tørket kjøtt, der spiser jeg alt. Men jeg skjærer alltid kjøttet på tvers av kjøttfibrene. Jeg vet selvsagt ikke hva du gjorde, men det er ett godt tips hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker alltid karbonadedeig som jeg skyller i vann for å få bort fettet og grønnsaker. Det lager jeg gryteretter av, som for eksempel chiligryte, soppgryte eller indisk gryte. Blander krydder, tørket mat, litt cashewnøtter, osv.

Blandingen vakumpakker jeg og så har jeg med ris ved siden av.

Jeg har i blandingen og koker opp. Lar det stå til svelling ca. 10 minutter. Koker opp igjen og tilsetter hurtigris når det koker. Tilsetter tørrmelk enten sammen med hurtigrisen eller helt til slutt, for min erfaring er at gryta fort svir seg om det koker med tørrmelk i.

Blir stort sett alltid fortreffelig, uten problemer av noe slag.

Jeg er allergisk mot hvete (ikke gluten), rug og havre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Så bra at det finnes laktosefritt melkepulver!

 

Jeg ville bare tipse om hjemmelaget tomatsuppe. Hovedinnlegger er vel aktiv enda om jeg ikke huser feil..

 

Jeg laget det i går, som en test, og det blir flere porsjoner.

 

Jeg tok en boks passerte tomater( kan sikkert bruke vanlig grovhakkede, men jeg fikk tak i passerte til 5kr for 500g i Sverige), 3ts suppebuljong og reduserte dette på lav varme i stekepanne. Så smurte jeg dette utover stekebrett med bakepapir og tørket over natta på 50grader varmluft med en spisepinne i døråpningen. Det blir et stort flak og virker litt seigt( går ikke an å få knasende tørt), men frys det i en halvtime, kjør i kaffekvern til pulver. Lar seg rehydrere og kokes til suppe på en to 3. Gir 1liter tomatsuppe.

Til denne kan man tilsette for eksempel løk og paprika som også kan males til pulver( da blir det suppe på en to tre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.