Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt skal jeg velge?


Henriette

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg telt, men sliter veldig med å finne ut hva jeg skal velge! Jeg leser produktbrosjyrer fra perm til perm, men finner ikke ut! Derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg!

Det som er viktig for meg er at det må kunne brukes sommer som vinter, at den ikke er for tung da jeg bare er en kvinne! ;) Setter pris på all hjelp! Og gjerne egne erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er enkelt Helsport Fjellheimen x-trem 2 eller 3 manns avhengig. Kanon tel,t grei plass tåler ALT av vær du kan tenke deg eller du ikke har tenkt på. Har prøvd i skikkelig møkkavær vinterstid. Det er virkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ikke enkelt. Mange gode merker, modeller og prisklasser. Generelle råd:

1. Ikke lås deg på merke, men tenk bruksområde-hovedbruk(antall pers, behov for plass til hund/bagage etc, årstid-du sier4?++)

2. Skal det benyttes sommer og vinter oppstår en utfordring og den heter kondens. Vintertelt har ofte duk helt ned til bakken. Viktig da å finne ett telt som har gode løsninger for ventilasjon

3. Pris. Kvalitet og vektbesparigelse koster ofte litt mer enn de billigste varianter. Til gjengjeld har du ett telt over lang tid om du tar vare på det.

4. Modell, tunnelltelt eller kuppel. Her er det fordeler og ulemper. Generelt kan jeg si at kuppel står bedre i dårlig og variabelt vær samt trenger lite eller ingen plugger for å stå(husk forankring som ett min!), tunnell gir bedre plass i teltet

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk under vandring i norsk fjellheim, sommer som vinter så foretrekker jeg et bra tunneltet. Det gir mer plass kontra et tilsvarende tungt kuppeltelt og er som regel raskere å sette opp. Velger du en modell med rette vegger i hode/fotende (innvendig) så slipper du at duken legger seg på posen når det snør, og du får 2 innganger. En modell med god tetting mot bakken, eventuelt stormmatter og bra med barduner er viktig.

Sjekk ut fks Hilleberg Kaitum 2 / 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe svar ut ifra mine helt ferske erfaringer med nytt telt her ;-)

Jeg var på jakt etter et lett (...) og stabil vintertelt, som en også kan bruke i de andre sesongene. Har nettopp kjøpt The North Face Mountain 35, et helårs kuppeltelt til maks. 3 personer. Hadde den faktisk med akkurat nå med pinsehelgen på en sykkeltur i Oslo Nordmarka.

Mye praktiske løsninger som muligheter for å feste tau til tørking av plagg i innerteltet. Flere muligheter i innerteltet for å oppnå godt ventilasjon for jeg syns dette er meget viktig, både for komfort og vedlikehold av selve teltet. Se punkt 2 av Løvens' svar her. Også: rikelig med netting innerst i innerteltet, til oppbevaring av gjenstander. Ikke noe kritisk greie, men comes in handy for å si det slik. Innerteltet er lett å sette opp (testet under kjempefine værforhold, altså...) selv uten hjelp av flere, og med å kantre hele innerteltet med gulv mot morgens sol, får du tørked det før du drar på dagens tur.

Førsteinntrykk: especially easy to set up, without reading instructions ;-) Gjennomtenkt. Bra ventilasjon, myggnetting funker greit. Vekten på 4,57kg er helt greit på sykkeltur (jeg var alene på tur denne gangen, forresten), i alle fal. Spent på om det går an i sekken på fottur, mht vekt.

Været var såpass bra at jeg har ikke testet ytterteltet (også kalles 'flysheet').

Størrelse, material, vekt m.m. finner du vel i de vanlige omtalene her på internett. Har prøvd å nevne noe detaljer man ikke finner i brosjyren.

Lykke til og bare spør når du lurer på noe.

post-7627-0-19746200-1338282556_thumb.jp

post-7627-0-27093000-1338282636_thumb.jp

post-7627-0-90653400-1338282709_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg telt, men sliter veldig med å finne ut hva jeg skal velge! Jeg leser produktbrosjyrer fra perm til perm, men finner ikke ut! Derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg!

Det som er viktig for meg er at det må kunne brukes sommer som vinter, at den ikke er for tung da jeg bare er en kvinne! ;) Setter pris på all hjelp! Og gjerne egne erfaringer:)

Jeg har brukt Exped Orion og Venus 3 i et år snart nå. Det har endt opp med at jeg bare bruker Venus 3 både sommer og vinter. Tidligere har jeg brukt alle typer telt i 20 år. Det jeg liker med begge Exped teltene er sittehøyden, det går fint an å sitte to personer i teltet med god takhøyde selv om jeg bruker et oppblåsbart Exped underlag. Jeg har alltid med med en riesenschnauzer, og da syntes jeg 2-mannstelt blir for lite om vinteren. Liker plass om sommeren også, særlig når det regner. Med Venus 3 er det også mulig å brette tilside begge sider av inngangspartiet, slik at to personer kan sitte ved siden av hverandre og se ut på regnværet. Teltet er meget enkelt å sette opp. Det eneste som er litt negativt er vekten, teltet veier 4,2 kg, dette kan reduseres noe ved kun å nødvendig antall plugger og la reservedeler bli igjen hjemme. Da vil teltet veie 3.8 kg står det i brosjyren. Hadde jeg alltid dratt på tur alene uten hund hadde jeg valgt Exped Orion Extrem tomannstelt. Kvaliteten på teltene og mange praktiske løsninger, feks tørkeloft i innerteltet, gjør at det er gøy å bruke teltet. Teltduken i Venus 3 er polyester, fordelen er at det ikke er særlig brennbart i forhold til nylon (som i Orion extreme), men det veier litt mer. Orion Extreme veier 2.5 kg så vidt jeg husker.

post-7546-0-61102200-1338281896_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg telt, men sliter veldig med å finne ut hva jeg skal velge! Jeg leser produktbrosjyrer fra perm til perm, men finner ikke ut! Derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg!

Det som er viktig for meg er at det må kunne brukes sommer som vinter, at den ikke er for tung da jeg bare er en kvinne! ;) Setter pris på all hjelp! Og gjerne egne erfaringer:)

Som flere her påpekt her så er det ikke så enkelt å anbefale et telt med mindre du sier litt om bruksområder og preferanser.

Siden du ikke sier noen om hvor mange, men at du har tenkt å bære det selv så tenker jeg at du ser etter ett 1-persons telt.

Svaret er ikke enkelt. Mange gode merker, modeller og prisklasser. Generelle råd:

1. Ikke lås deg på merke, men tenk bruksområde-hovedbruk(antall pers, behov for plass til hund/bagage etc, årstid-du sier4?++)

2. Skal det benyttes sommer og vinter oppstår en utfordring og den heter kondens. Vintertelt har ofte duk helt ned til bakken. Viktig da å finne ett telt som har gode løsninger for ventilasjon

3. Pris. Kvalitet og vektbesparigelse koster ofte litt mer enn de billigste varianter. Til gjengjeld har du ett telt over lang tid om du tar vare på det.

4. Modell, tunnelltelt eller kuppel. Her er det fordeler og ulemper. Generelt kan jeg si at kuppel står bedre i dårlig og variabelt vær samt trenger lite eller ingen plugger for å stå(husk forankring som ett min!), tunnell gir bedre plass i teltet

Løven har satt fingeren på noen viktige momenter her.

Tenkt på:

  • Lengde og høyde - det er å foretrekke å kunne sitte oppreist i teltet og at du ikke berører duken med hode eller føtter når du ligger.
  • Er du sikker på at du skal satse på et helårstelt? Et sommertelt er lettere og har ofte bedre ventilasjon. (løvens pkt 2)
  • Trenger du mye plass i fortelt eller er det mindre viktig?
  • Hva regner du som et tungt eller lett telt?
  • Hvor mye er du villig til å betale? (løvens pkt3)
  • Hvilke merker har du sett på? (se løvens pkt 1)

Ang løvens pkt4 så strides det om tunnel eller kuppel er mer stabilt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for mange svar! Jeg har kjøpt meg et 3-sesongers telt, måtte innrømme for meg selv at det blir nok ikke brukt så veeldig mye på vinteren! ;) Da jeg hadde et litt stramt budsjett så fokuserte jeg i første omgang på et litt billigere telt, husker ikke navn! Men man må prøve for å få erfaring, kanskje jeg blir super fornøyd, eller super misfornøyd!

Men takk for maange tilbakemeldinger uansett! Skal huske på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.