Gå til innhold
  • Bli medlem

fine 5 mils turer i salten?


Anbefalte innlegg

ønsker tips til fine 5 mils turer salten området.

tenker å gå 2x1 mil per dag, så ca 5 mil skulle bli greit for 2-3 dager.

må være kollektivtransport til start og stoppested.

tenkte først på å gå på tvers av fylket(graddis til inndyr) men vil heller begynne med kortere turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du kommer med tog er nok Lønsdal det greieste alternativet ja (BOT hytta kalles forøvrig Lønsstua). Fortsatt mye snø på Saltfjellet nå, så skal du gå på beina er det nok greit å vente litt.

Andre startsteder med buss: Nedre Åselivatn, Beiarfjellet, Valnesvatnet eller Tollådalen (sparsomelig med bussavganger vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt fem mil men turen fra Valnesfjord til Kjerringøy via Heggvassbotn og Nordfjorden har stått på ønskelista mi leeenge, men har ikke fått somla meg til å gjøre den enda. Har gått deler av turen og ellers vært en del i områdene Nordfjorden og Heggvassbotn/Bogvatnet. Her får du med deg mye av det (kanskje) flotteste som Sjunkhatten nasjonalpark har å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt fem mil men turen fra Valnesfjord til Kjerringøy via Heggvassbotn og Nordfjorden har stått på ønskelista mi leeenge, men har ikke fått somla meg til å gjøre den enda. Har gått deler av turen og ellers vært en del i områdene Nordfjorden og Heggvassbotn/Bogvatnet. Her får du med deg mye av det (kanskje) flotteste som Sjunkhatten nasjonalpark har å by på.

Det er vel bare å utvide turen, gå fra Bodø eller Tverrlandet. Har som deg gått mye i området, men ikke stykket fra Bogvatnet og over til Kjerringøy, deler av strekningen skal være bratt og jævlig har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å utvide turen, gå fra Bodø eller Tverrlandet. Har som deg gått mye i området, men ikke stykket fra Bogvatnet og over til Kjerringøy, deler av strekningen skal være bratt og jævlig har jeg hørt.

Det er biten fra Bogvatnet til Nordfjorden som er kneika ja.

Ellers kan start fra Tverlandet være mulig og da gå på sørsiden av Vatnvatnet og Heggmovannet, men jeg tror nok at biten fra Stordalen ved Heggmovannet og inn til Heggvassbotn blir tøff.

Det er også mange spennende muligheter i Rago/Faulvatn området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er biten fra Bogvatnet til Nordfjorden som er kneika ja.

Ellers kan start fra Tverlandet være mulig og da gå på sørsiden av Vatnvatnet og Heggmovannet, men jeg tror nok at biten fra Stordalen ved Heggmovannet og inn til Heggvassbotn blir tøff.

Det er også mange spennende muligheter i Rago/Faulvatn området.

Stordalen er bratt ja, samene går den veien når de flytter reinen. Forøvrig er det mange ruter til Heggvassbotn fra Valnesfjorden, den fra Drogvatnet liker jeg best, men dårlig med buss dit vil jeg tro, så da er nok Nordvika et mer naturlig utgangspunkt.

Rago/Faulvatnet er også flott ja, men også der er det dårlig med bussforbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stordalen er bratt ja, samene går den veien når de flytter reinen. Forøvrig er det mange ruter til Heggvassbotn fra Valnesfjorden, den fra Drogvatnet liker jeg best, men dårlig med buss dit vil jeg tro, så da er nok Nordvika et mer naturlig utgangspunkt.

Rago/Faulvatnet er også flott ja, men også der er det dårlig med bussforbindelse.

Buss til Kvarv. Derfra opp til Rismålsvannet. Ideelt sett er det greit med båt der, men fullt mulig å gå over Rismålskollen. Derfra videre til Faulvatnet, og fra Faulvatnet... tja, da kan man jo stort sett gå hvor man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er biten fra Bogvatnet til Nordfjorden som er kneika ja.

Ellers kan start fra Tverlandet være mulig og da gå på sørsiden av Vatnvatnet og Heggmovannet, men jeg tror nok at biten fra Stordalen ved Heggmovannet og inn til Heggvassbotn blir tøff.

Det er også mange spennende muligheter i Rago/Faulvatn området.

Det ser så greit ut på kartet å komme seg til Nordfjorden. Følge Bogvatnet og deretter Litlvatnet og ned til Nordfjorden, det ser da greit ut! Hva er det som er vansken her? Derimot ser det skrekkelig mye verre ut å komme seg videre fra Nordfjorden ned til Kjerringøy. Dere som har gått der, hvor legger dere ruta? Det ser ut på kartet som det er stupbratt over alt.

Endret av OttoStover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den som startet tråden: Det er en masse tilgjenglige ruter på 5-6 mil som også kan kombineres med offentlig kommunikasjonsmidler. Lønsdal har vært nevnt, og derfra kan du både gå vestover og så nord mot Bodø eller sør mot Rana. Eller du kan starte østover fra Lønsdal og gå nord til Sulitjelma. Den turen er nok penest gjennom Argalad-dalen og forbi Balvatnet, men du kan også gå på svensk side forbi Mavas. Sulitjelma er også fint som utgangspunkt for både et par rundturer inn i Sverige, samt turer sørover mot Lønsdal eller Storjord.

Hvis du kombinerer kartet fra ut.no og Salten Bilruter sine rutekart, så ser du en rekke steder som kan være utgangspunkt. Ta bussen til Beiarn, hopp av på Beiarfjellet og gå sør/nord, eller ta bussen helt til Beiarstua og gå derfra. Da kan du gå vest mot Glomfjord eller øst mot Lønsdal. Du kan også ta bussen til Glomfjord og finne fine turer derfra. Både Åselidalen, Valnesvatnet og Skauvollfjellet er flotte steder å starte, samt selvsagt Glomfjord. Til slutt kan nevnes bussene nordover langs E6, som gir mulighet for turer i Rago eller i innlandet på Hamarøya.

Joda, det er nok å ta av, du behøver ikke kjede deg med å gå i de samme stiene hele tiden.

Otto

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser så greit ut på kartet å komme seg til Nordfjorden. Følge Bogvatnet og deretter Litlvatnet og ned til Nordfjorden, det ser da greit ut! Hva er det som er vansken her? Derimot ser det skrekkelig mye verre ut å komme seg videre fra Nordfjorden ned til Kjerringøy. Dere som har gått der, hvor legger dere ruta? Det ser ut på kartet som det er stupbratt over alt.

Det går å komme seg ned til Trolltindvatnet, tror det går å gå over Novaskaret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.