Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i lite fjelltelt uten fortelt


Gjest Chev.

Anbefalte innlegg

Gjest Chev.

Hei,

Vurderer å skaffe meg et mindre og lettere telt til soloturene i fjellet vinterstid. Derfor et spørsmål til dere som er vant til å bruke Unna og andre lette telt om vinteren: Hvordan smelter dere snø og koker vann i lite telt uten fortelt (som f.eks. Hillebergs Unna)? Sitter dere med primusen mellom beina inne i teltet, eller foregår fyring/matlaging kun utenfor teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har et Hilleberg Akto telt som er 90 cm høyt, 10cm lavere under taket enn Unna. Brukte teltet bl.a. på vintertur i Skarvheimen i januar. Det var -22 grader ute så jeg falt for fristelsen til å prøve å smelte vann på bensinbrenneren inne i teltet. Bare flaks forhindret at jeg ble stående uten telt i vinternatten. Kommer aldri til å prøve dette igjen i et telt med liten takhøyde, i alle fall kommer opptenning og forvarming alltid til å skje utenfor teltet. Sørg for god ventilasjon hvis du tar brenneren inn i teltet.

Du sier at du vurderer å kjøpe et lite og lett enmannstelt til vinterbruk. Min erfaring er at man trenger mer plass og større takhøyde om vinteren enn i de andre sesongene. Er kjempefornøyd med det lille Akto-teltet vår, sommer og høst, men kommer til å kjøpe et større telt til vinterbruk. I et knøttlite telt kommer man bl.a. borti teltduken slik at rimet drysser over sovepose og klær og gjør alt klissvått.

Noen tips ang. vann om vinteren. Smelting av snø går nokså langsomt og det blir mye damp. Hvis det er litt snøtyngde på vannene finner man ofte overvann når man graver ned til isen. Da går vannkokingen på halve tiden. Kok også opp et par liter vann og hell det på en Platypus drikkepose som du så pakker inn i bobleplast og legger i soveposen. Da får du en behagelig natt og ferdig drikke til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarte tips !

Ser av andre debatter at mange har små betenkeligheter med fyring i teltet. Fint at noen presenterer erfaringene sine. Egne erfaringer underbygger at en bør være svært bevisst på hva en gjør og konsekvensene.

Dette gjelder selvsagt spesielt vinterstid i små telt

Egne og andres erfaringer tilsier:

Fyr opp utendørs hvis mulig, (levegg ved teltåpningen)

Vær forberedt på å slukke en eksplosiv brann (ved bruk av bensin)

Vær forberedt på å hive ut brenneren av teltet

Velger du å fyre opp innendørs, velg et telt med takhøyde helst min. 1 meter.

Velg helst rødsprit eller pasta til forvarming

Bruker du bensin, så vær ekstremt påpasselig med at du ikke har fylt skåla for full og at du ikke kommer borti brenneren slik at du søler brennende bensin på teltbunnen.

Solid underlag for brenneren

Vanndamp, kullos mm luftes ut

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.