Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra strøm i fjellet.


Styrkfjose

Anbefalte innlegg

Hei. Kom over denne i VG i dag.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10061690

Jeg går ofte lange turer i fjellet, kan fort gå 2 uker før jeg har tilgang på strøm. Har prøvd diverse portable sol celle ladere før med ganske dårlig resultat.

Det siste året har jeg byttet ut laptop med nettbrett. Her sparer jeg vekt og de trekker langt mindre strøm. Men må fremdeles begrense bruken av nettbrett langt mer en jeg ønsker.

Noen som har kjennskap eller erfaringer til lignende produkter som vist ovenfor. Gjerne med enda større kapasitet, 8000 mAh er for lite for mitt bruk over en 2 ukers periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den så ganske grei ut. Ikke så alt for høy vekt heller. Litt merkelig måte å beskrive kapasiteten på. 6 x 3500 mAh. Betyr dette bare rett og slett 21000 mAh?

Hvor lang tid bruker du på å lade den opp via normalt strømnett? Hender jo jeg paserer en og annen turisthytte på mine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne er interessant: http://sportsnett.no...id=2679&cid=508? Har grei erfaring med den på tur, men har ikke prøvd med noen større enheter som nettbrett.

Fra databladet:

Output capacity

21,000 mAh in 5V mode

12,500 mAh in 8.4V mode

11,000 mAh in 9.5V mode

8,750 mAh in 12V mode

6,500 mAh in 16V mode

5,500 mAh in 19V mode

4,200 mAh in 24V mode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne de solcellepanelene du har prøvd men har så dårlig resultat med?

Merke, størrelse.

Er det totalt overskyet er man fucked selvfølgelig, men mitt 7,5watt solcelle lader fint bare sola kaster en markert skygge...

Med solcelle så er det type panel og antall cm2 effektive panel...

Goal-Zero-Nomad-7-Portable-Solar-Panel.jpg

win win = solcelle + batteripakke... Har batteripakke 6000mAh.

Fulladet klarer batteripakken opptil 3x ladinger på mobilen og 1x lading på Transformer uten Dock...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv den pakka her http://powershop.as/...gturspakke.html men må si att man sliter fort i norge med tanke på hvor lite strøm man får ut av solcelle,er vel en grunn til det ikke er stort av solcelle på hus enn i andre land og ;)

når jeg var i italia ladet den 80% på en dag,tviler på man får det til i norge,så tror det er mere lønsomt og kjøpe store batteri og ikke satse så mye på sol,hvis du først skal satse på sol bør du satse på store panaler og batterier,selv angrer jeg på att jeg ikke kjøpte en på 25w.

nb skal du se på slike ting så bør du se på ebay osv er ofte halve prisen etter toll enn det er i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Hvor lang tid bruker du på å lade den opp via normalt strømnett? Hender jo jeg paserer en og annen turisthytte på mine turer.

Har aldri fulgt med godt nok til å svare dessverre. Har heller aldri tømt den for strøm på tur med de "gadgetene" jeg har hatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bruker solcellepanel fra Brunton her. Kan feste det på sekken og lade en batteripakke mens jeg går. Lade opp en smarttelefon på det i påsken mens jeg hadde en hviledag og panelet lå i sola og lade opp ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd denne?

 

http://www.thepowerpot.com/

 

Evt koblet den opp på ett batteri å sett om den har ladet mye på ett par oppkoker?

 

Finner det tilsvarende?

 

Ser etter muligheter for å få produsert strøm i fjellet om du skal være langt fra hus i mange uker.

Den bruker samme prinsipp som biolite stove.    Ett element som genererer strøm når det blir varmt på ene siden og kaldt på andre siden.  Så i teorien kan man få mer ut av dette med å ha det direkte i flammene på ene siden og i kaldt vann eller snø i andre enden.  Ser for meg en kobber/alu stang som man kan føre inn i bål/primusflamme med ett slikt peltier element i enden, så ett rør ut fra andre siden av elementet som kan ligge i noe kaldt.  Tror det kan få høy virkning.  Den kjelen vil ikke begynne å lage strøm før vannet begynner å bli skikkelig varmt.  Da har jeg mer tro på bioliten som har bål på ene siden og viftekjøling på andre siden.    Edit.  Ser nå at kjelen har elementene på undersiden og faktisk bruker det kokende vannet som kjøling.  Da blir saken en annen.  :)  Mulig dette er en god ide. Men aner ikke hvor mye man faktisk får ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker samme prinsipp som biolite stove.    Ett element som genererer strøm når det blir varmt på ene siden og kaldt på andre siden.  Så i teorien kan man få mer ut av dette med å ha det direkte i flammene på ene siden og i kaldt vann eller snø i andre enden.  Ser for meg en kobber/alu stang som man kan føre inn i bål/primusflamme med ett slikt peltier element i enden, så ett rør ut fra andre siden av elementet som kan ligge i noe kaldt.  Tror det kan få høy virkning.  Den kjelen vil ikke begynne å lage strøm før vannet begynner å bli skikkelig varmt.  Da har jeg mer tro på bioliten som har bål på ene siden og viftekjøling på andre siden.    Edit.  Ser nå at kjelen har elementene på undersiden og faktisk bruker det kokende vannet som kjøling.  Da blir saken en annen.   :)  Mulig dette er en god ide. Men aner ikke hvor mye man faktisk får ut av den.

Skal lure på hvor mye ekstra brennstoff man må ha med på tur, for å få ladet mobilen sin... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd mye på ladefronten i det siste ser jeg. 21.000 mAh 5V er voksne greier, eller som "Lompa" sa: Powergorilla...

 

Men som en viss kompensasjon synes jeg det bør monteres et ladeuttak på hver av disse vindmøllene, det er jo ikke lenge før hver mann har sin og da kan en jo legge igjen både ekstra batterier og solcellelader hjemme.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo faktisk ganske kjekk ut den kjelen. Er nok ikke økonomisk å lade den på primusen, men å bruke denne når man er i lavlandet og man likevel fyrer bål endel timer på kvelden, kan den jo være kjekk å ha. Ihvertfall i mørketida har den jo en klar fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.