Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og hoggormbitt. Hva kan man gjøre? Motgift?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge til ormen kryper fram. Og jeg tenker på hunden min, som er ganske liten (ca 10 kg) og hoggorm.

Det kan som kjent være farlig for de å bli bitt av hoggorm, og spesielt i snuten eller halsen, siden de da kan hovne opp og bli kvelt.

Blir hunden bitt, er det som kjent bedre å bære den ned fra fjellet enn å la de gå ned selv. Uansett hvor mye lenger tid det tar å bære ned hunden enn å la den gå selv, så er det tryggere for hunden enn å gå selv i tilfelle ett bitt.

Men jeg husker før i "gamle dager", da fikk man motgift man kunne gi til hunder i tilfelle ett bitt. Er det fremdeles mulig å få tak i motgift/medisin mot hoggormbitt for hunder i form av tabletter, stikkpiller eller sprøyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prednisolon er et kortisonpreparat, men - merkelig nok - de lærde strides ennå om nytten. Jeg tenker som så at det må være bedre enn ingenting. Du må nok til veterinær for resept. Antibiotika gis også. Ellers får én trøst være at langt fra alle huggene inneholder gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det ulike meninger om dette.

Jeg kjøpte hos min vetrenær en kapsel i metall med tabeletter i den dosen min hund trenger ved et bitt. (Tilpasset vekt)

Argumentet jeg brukte var at jeg ofte var på tur utenom all fare veg og langt fra folk, og hun synes det var greit at jeg hadde tilgang til "kortison" da.

Denne kapselen har jeg festet til selen så den er alltid med på turer.

Jeg forstod det slik at den ville bare hindre at hevelsen ble alt for stor og at jeg utansett måtte til vetrenær så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har veterinæren gitt beskjed om at mange bitt er tørrbitt, og av faktiske bitt er det heller ikke alle hunder som blir veldig syke. Dersom hunden blir syk er det en viss sjanse for at prednisolon kan fungere, men det veterinæren gjør er faktisk å gi intravenøs veske, for å hjelpe til å skylle ut giften gjennom leveren. En del hunder må ha denne behandlingen for å overleve. Om det først går galt går det derfor galt også med tabletter, og om det fungerer med tablett kan det være at det fungerer uten tablett også.

Noen veterinærer er villige til å vise hvordan man setter veneflon på hund. På Norge på langs hadde vi med saltvannsoppløsning og kanyle av en størrelse som passer til hund, og en av oss som har satt slike ting i jobben på mennesker fikk opplæring av veterinæren. Vi fikk beskjed om at dersom han ble ordentlig syk ville dette være eneste mulighet til å redde han - dvs å gjøre det selv.

Men kanskje litt voldsomt på kortere turer?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides da "huggormtablettene" hjelper mot den allergiske reaksjonen som kommer som følge av ett bitt, men ikke mot giften. Blir hunden bitt i svelg/neseområdet vil tablettene være nyttige da en eventuell hevelse kan hindre pustingen. Ved bitt andre steder, f.eks i beinet, er det potensielt større fordel at det hovner opp. Dette hindrer blodet med giften i å gå rundt og giften spres saktere til vitale organer.

Saltvannløsning er som skrevet over her det som vanligst blir brukt som behandling, motgift brukes sjeldent.

Dette er iallefall det jeg har fått med meg i forhold til dette fra ulike veterinærer jeg har pratet med. Men alikevel er det vanskelig å vite hva man skal gjøre om man skal på lengre tur eller langt fra folk. Jeg skal selv på tur en måned i sommer og har enda ikke helt funnet ut hva som er lurt å gjøre... Håpe på å unngå ormen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til bitt og hva man gjør er hundens størrelse blant annet avgjørende. Har man en liten til mellomstor hund er behovet for å komme seg til veterinær mer påtrengende enn hvis en stor hund blir bitt. Kløvhundene mine er fra 30-45 kg, og som dyrlegen min sier så skal prednisolon kun gies ved bitt i munn-nese-svelg da det er fare for hevelse som kan hindre frie luftveier. Problemet med prednisolon er at det hindrer immunforsvaret å ta seg av giften, er derfor det egentlig ikke anbefales. Er man langt fra folk og ikke har mulighet til å komme seg til veterinær så er det å holde hunden mest mulig i ro som er viktig. Men som en "backup" så har jeg alltid en sekk som er stor nok til å kunne putte hunden i for å få bært den ut av et området.

De lærde strides da "huggormtablettene" hjelper mot den allergiske reaksjonen som kommer som følge av ett bitt, men ikke mot giften. Blir hunden bitt i svelg/neseområdet vil tablettene være nyttige da en eventuell hevelse kan hindre pustingen. Ved bitt andre steder, f.eks i beinet, er det potensielt større fordel at det hovner opp. Dette hindrer blodet med giften i å gå rundt og giften spres saktere til vitale organer.

Saltvannløsning er som skrevet over her det som vanligst blir brukt som behandling, motgift brukes sjeldent.

Dette er iallefall det jeg har fått med meg i forhold til dette fra ulike veterinærer jeg har pratet med. Men alikevel er det vanskelig å vite hva man skal gjøre om man skal på lengre tur eller langt fra folk. Jeg skal selv på tur en måned i sommer og har enda ikke helt funnet ut hva som er lurt å gjøre... Håpe på å unngå ormen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste med det er at om man er 3 dagsmarsjer fra nærmeste vei så er det bedre å holde hunden i ro fremfor å stresse den med å bære den ut. Grunnen til at den skal holdes i ro er for at giften ikke skal spre seg så immunforsvaret får jobbe lokalt med giften. Å bære den ut vil uansett medføre at kroppen beveger seg og giften spres selvom det er bedre enn at den går selv. Så om bittet ikke er i hoderegionen og det er en stor hund/man er langt unna dyrlege så ville jeg holdt den i ro og lagt en lunken klut på bittstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke klart å bære hunden ut. Da ville jeg heller tatt med saltvann inn, og behandlet i teltet. Men det fordrer at man kan sette veneflon, og det er det jo ikke alle som kan!

Om det er forholdsvis kort vei ut ville jeg gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gis prednisolon til hunden ved huggormbitt? Er ikke dette et betennelsesdempende stoff, og er ikke intravenøst saltvann kun for å forebygge eller som behandling mot sirkulasjonssvikt (sjokk). Da burde vel en dose ringer-acetat være bedre.

Huggormgift er ikke giftig på samme måte som giften fra en del andre slanger. Noen slangegifter angriper og ødelegger nervesystemet, mens andre lammer og bryter ned muskulaturen noe som kan føre til stans av hjerte og åndedrett.

Huggormgiften forårsaker kun en større eller mindre allergisk reaksjon og til mennesker anbefales da antihistaminer for å dempe denne reaksjonen. Kortisonpreparater kan sikkert også bidra til å redusere kroppens reaksjon på huggormgiften, men jeg ville tro at dette da burde brukes sammen med et eller annet antihistamin.

Men jeg er verken lege eller veterinær og stiller derfor dette spørsmålet fordi jeg ikke vet.

Det jeg derimot vet er at vepsestikk dreper flere mennesker i Norge hvert år, mens det går flere år mellom hver gang vi hører om at noen dør av huggormbitt. Burde vi ikke da være reddere for veps enn for huggorm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prednisolon er også en allergi medisin. Kan f.eks brukes på folk med elveblest hvis ikke vanlige antihistamin virker.

Riktig at de er anbefalt brukt hvis hund bllir bitt i tunge, svelg og hals. Ikke alltid det er vits å gi ved bitt på snute hvor hund lett kan puste gjennom munn i så måte. Dog er de og med på å dempe sjokkreaksjoner så de kan ha en hensikt der. En bivirkning ved de er at hunden kan virke piggere enn den egentlig er når den får tabletter, så man må da holde bikkja i ro.

Etter hva min dyrlege sa var det ikke ideelt å ha de pillene i slike kapsler i halsbånd etc. De tåler dårlig støt så jeg fikk mine i en prøveglass i plast foret med lit bomull.

Ved bitt i bein som kommer gift raskere ut i kroppen.

Blir hunden bitt skal man jo ta den raskt til dyrlege, er man dog langt ute i ødemarka et sted så må man vurdere om det er bedre å holde seg i ro.

Selv pleier jeg altid ha med meg saltpølse som pålegg på tur. Skulle uhell være ute gir jeg bikkja litt av den så hun blir tørst og drikker mer. Vil de ikke spise så kan man lure bittelitt salt i munn på de med fingern. Få hunden til å drikke så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.