Gå til innhold
Styrkfjose

Liggeunderlag, lav vekt.

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale meg et liggeunnderlag som er bra og lav i vekt. Har i dag Bamse Extreme som veier hele 700 gram. Finnes det noen underlag med lav vekt, helst under 200 gram som kan anbefales?

Liggeunderlaget vil kun brukes sommerstid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2000 kroner for et liggeunderlag er langt langt langt unna mitt budsjett :)

Trenger ikke å være oppblåsbart, eller ta liten plass / pakkvolum. Det som betyr noe er lav vekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Exped Synmat UL 7. Dog koster det vel 1000 eller så. Veier 450gr så litt tyngre men supert å ligge på.

Thermarest Z-lite veier litt over 400gr. Er jo mer enn ønsket men alikvel en del mindre enn Bamse som du har. ca kr 650.

Jysk har et på rett over 100 gr som bare koster 60 eller noe. Men det er jo tynt da så komfort blir ikke all verden. Mener det er 0,6cm tykt bare. Bruker det selv men da som sikkerhet under Synmat og til å sitte på ute.

Finnes en del underlag tl salgs på Biltema, Europris og slikt som er 1cm tykke, koster som regel en hundrings. Men de oppgir ikke vekt så uvist hvor mye du sparer.

Det du kan gjøre er så klart å ta det minste til Jysk. Under beina trenger du ikke mer. Så tar du et slikt 1cm og kutter av så du har under overkropp. Totalt snakker vi ikke mer en kr160.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å komme under 200 gram. Jeg har selv Therm a Rest -(ridge rest standard) som virker lett. Et kjapt søk på nettet viser 320 gram, men om det stemmer vet jeg ikke.

Nå har det seg sånn at jeg jobber på en byggevareforretning, og der har vi noe som heter etafoam vintermatter som selges metervis og som jeg har tenkt å teste. tykkelsen er bare 1 cm på de rullene som er 150 cm brede, og 9 mm på de rullene som har 2 meters bredde. Etafoam har lukket cellestruktur, lav egenvekt og opprettholder sin opprinnelige form - selv etter lang sammenpressing.

Dette er ikke noe jeg anbefaler uten å ha testet selv, men egenskapene tilsier at dette bør kunne brukes til liggeunderlag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fannt ett underlag på Intersport som heter "Mckinley camping mat 7 tubes". Noen som har kjennskap til dette? Det var meget kompakt og veide ikke mere enn 450gram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skittfiske.no selger Bamse Eva light til 199,-!!! 1cm tykk og 265gram. Etter å ha prøvd Bamse kontra billige underlag kjøpt på rema o.l. så kommer jeg aldri til å gå tilbake til det. Du verden så deilig det er å våkne oppe på samme plassen som man la seg(sklisikker)- er ikke alltid man finner en vannrett teltplass...!

Tåler mye juling, både hundeklør og gnister.

Tror dette er en nyhet, for jeg har ikke funnet andre som selger det, kun et par plasser i det store utland.

http://skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Liggeunderlag/Ajungilak/Ajungilak-Eva-Light-190x60x1cm-Liggeunderlag-130839-p0000062206.aspx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Terka
      Noen som har testet disse? 
      Skal ikke kjøpe selv men et nyskjerrig på om komforten er like bra som dem skriver. 😄 Og vil ikke disse isolere særs dårlig mot kaldt underlag som vi har en del av her ila året? 

https://www.klymit.com/inertia-x-frame-recon-ultralight-sleeping-pad.html
    • Av Eivindsh
      Hei!

Vi har kjøpt oss to liggeunderlag av typen Artiach Trangoworld  Comfort Air og lurer litt på hva vi egentlig kan vente oss av et liggeunderlag til denne prisen.
      (https://xxl.no/artiach-trangoworld-comfort-air-195-x-6-5x-9cm-liggeunderlag-bla/p/1098492_2_style)
      Komfortmessig er de helt ypperlige for oss. Nesten som å ligge hjemme i senga, men jeg måtte pumpe opp mitt etter tre timer da jeg tok nedi bakken når jeg lå på siden. Da klokka ringte etter tre nye timer gikk jeg nedi med rumpa når jeg satte meg opp.
      Dama kom seg gjennom natta fint med sitt, men hun også gikk nedi med rumpa da hun satt seg opp om morgenen.
      Begge er helt nye, og dette er første gang vi bruker de.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe Therm-a-rest, men fikk anbefalt dette i stedet av en som jobbet i butikken.
      Kan man forvente at et liggeunderlag til ~1000.- skal holde på luften natten igjennom?
    • Av Terka
      Det har vært en del tråder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt på dette selv for egen del, og måtte regne litt på vekt av utstyr i dag.
      Konklusjonen er at jeg aldri kommer til å bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus på vekt og pakkevolum OG andre egenskaper på turutstyret.
      Min økte fokus på vekt startet når jeg begynte å dra på telttur alene med to små barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg på de første turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme når de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpå sekken min.
      I dag har jeg endt opp på litt forskjellige løsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler på dette:
      - På vinteren med pulk: Lite fokus på vekta, mye fokus på ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.
      - Vår/sommer/høst, ikke værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg
      - Vinter, bære "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:
      Hvorfor ikke gå enda lettere? Jeg har nå valgt telt ut fra ønsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "værutsatte" turer i vår/sommer/høst- sesong er testet til å tåle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tåler i nærheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir økt komfort på sin måte.)
      På soloturer betyr ikke komfort så mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.
      Etter å ha bært en del for meg og barna, så blir sekken for soloturer nesten lett uansett..
      Jeg klarte fint å gå lange turer før med det (tunge) utstyret jeg hadde da. Nå er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dårligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske åpenbart hvor fokusert bør settes inn om jeg synes det er tungt å bære egen kropp + det turutstyret jeg har nå. 😅
      Letteste er jo forresten å gå uten telt, da lander jeg på 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man også værutsatt (regn/fukt).)
      Hvordan tenker dere andre? Hvor høyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?
    • Av OlaD
      Hei,
      Har nettopp hatt en natt i en Hennessy Expedition Asym Zip som ble litt kjølig. Nattetemperaturen var nok ned mot 10 grader. La et Exped Synmat UL i køya og brukte en Warmpeace Viking 300 pose. Tynn merino på overkroppen og en buff på hodet. Ble generelt kald, men spes rundt skuldre.
      Jeg hadde håpet det skulle holde til sommerbruk og litt høst. Tanken er å bruke dette til turer på sykkel med lett oppakning for 2-3 dager. I fjor brukte jeg samme underlag og pose pluss et Naturehike Cloud 2UP telt og det fungerte greit. Nå vil jeg teste hengekøye som alternativ til teltet. Har naturligvis litt plass- og vektbegrensninger. Telt, pose og underlag gikk fint inn i en 14 liters Apidura setepinnebag. Litt usikker på om pose, køye, tarp og underquilt får plass i samme bag og blir varmt nok.
      Vil gjerne ha noen tips og refeksjoner. Takk:-)
      Ola
    • Av Elin Gilje Jensen
      Noen som har tips for å unngå at alt sklir i hengekøya? Jeg har en TTTM dobbel hengekøye (som jeg ikke klarer å ligge diagonalt i, hvordan?), exped downmat 9 vanlig bredde, reinskinn og sovepose. Og fremdeles fryser jeg, fordi alt sklir rundt og vips så ligger jeg med halve kroppen uten noe underlag, og jeg sklir ned i fotenden. Det begynner så bra, og så blir det bare pyton 😔 Noen som har tips? Prøvde å legge en lang slingreduk mellom lagene, men det hjalp ikke. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.