Gå til innhold
  • Bli medlem

Et spørsmål angående kamera med GPS koordinater, Garmin Oregon 450 og 550 med kamera


Anbefalte innlegg

Jeg liker å ta bilder når jeg først er i fjellheimen. Det er en del av turen. Men ofte ender jeg opp med bilder som jeg i ettertid ikke helt klarer å finne ut hvor de var tatt fra. For å ta et helt teoretisk eksempel som kanskje ikke stemmer med virkeligheten; på vei opp mot Galdhøpiggen kan det være flere muligheter til å ta et bilde av Glittertind. Så det kan hende at jeg tar en del bilder på vei oppover.Men så sitter du der med en perfekt bildekomposisjon og et bilde du gjerne kunne tenke deg å ta en annen gang med bedre himmel. Du sitter hjemme foran PC'en en måned senere og lurer på hvor i granskauen dette bildet ble tatt.

Nå har jeg allerede googlet meg frem til at min GPS blir enten Garmin Oregon 450 eller 550 med kamera.

Glup ide 1: Jeg kjøper selvsagt en Garmin 550 med kamera. Jeg er strengt tatt ikke ut etter kameraet på GPS. Men jeg kunne tatt et bilde med dette kameraet, nok til å sanke inn GPS koordinatene slik at når jeg tar de "virkelige" bildene,med speilreklekskameraet så har jeg en gps-posisjon.

Glup ide 2: Ellers kan man bare kjøpe en Garmin 450 og sette på en gps sender på blitz-skoen på speilrefkelskamerat for å gjøre det samme?

Er det noen som har noen ideer rundt dette eller erfaringer som man kunne dele? Er ikke helt sikker på om mine egenkomponerte glupe ideer er så glupe når det finnes så mange som sikkert har mer erfaring på dette området enn meg.

Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kameraet på 550 er for dårlig, og kun egnet til småtteri. Du trenger ingen av alternativene. Pass på at tidsformatet på kameraet stemmer med GPSen. Aktiver sporlogg på GPS og ta bilder som du vil. Når du kommer hjem benytter du et av mange gratis geotaggeprogram som tar utgangspunkt i når bildet var tatt, og samkjører dette med hvor GPS var på samme tidspunkt. Enkelt og rimelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Nikon ViewNX (som fulgte med kameraet mitt) og Adobe Lightroom 4 til å geotagge bilder. Bildetidspunktet synkroniseres med det stedet du var på samme tidspunkt på GPS-sporet. Jeg syns det har fungert veldig bra, bortsett fra en gang da klokken var feil på enten kamera eller GPS og jeg fikk noen rare posisjoner jeg ikke fikk til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin Basecamp kan også brukes til å geotagge bilder mot et GPS track i ettertid. Det er da tidspunktet på bildet som sammenstilles med tracket.

Jeg har også en GPS til kameraet, men merker at jeg sjeldent bruker denne fordi det tar tid å koble den til og vente på at den skal få fix på posisjonen.

Min "kamera GPS" har innebygget batteri, men hvis du f.eks. kjøper Nikon sin så vil denne trekke strøm direkte fra kameraet.

Merk også at Nikon har en egen port for GPS tilkobling, mens dette ikke er like enkelt på Canon (snakker altså om speilrefleks. Har ikke oversikt over de siste modellene fra Canon).

Det finnes endel kompaktkameraer som har innebygget GPS. Disse er ofte også vanntette/sprutsikre.

Å kjøpe en GPS for å ta bilder med er ingen vits. Bruk heller en smarttelefon (som stortsett alltid har innebygget GPS).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skal gå Kilimanjaro i september, og hadde samme utfordring. Er fotograf, men ønsker ikke dra på speilrefleks. Endte først opp med Canon G1X, som for tiden er Canon-folkets førstevalg når det gjelder kompaktkamera. Dette har kun 4x zoom, mangler innebygd GPS, men har til gjengjeld god optikk og en sensor på nær samme størrelse som et speilrefleks. I tillegg filmer den full HD, og støtter RAW.

I ettertid har jeg kommet over et nytt alternativ, som gir omtrent like godt resultat. I tillegg får jeg 10 x zoom, innebygget GPS med trackingfunksjon, full HD med 50 fps, og nesten alle andre funksjoner jeg trenger. Samtidig gir det skremmende gode resultater i nær null lys. Eneste ulempe er at det ikke gir ut RAW-filer, kun JPG.

Kombinasjonen av disse to gir meg alt jeg trenger, så disse to kommer til å bli mine venner på turen, sammen med et Sony videokamera som også har innebygget GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå Kilimanjaro i september, og hadde samme utfordring. Er fotograf, men ønsker ikke dra på speilrefleks. Endte først opp med Canon G1X, som for tiden er Canon-folkets førstevalg når det gjelder kompaktkamera. Dette har kun 4x zoom, mangler innebygd GPS, men har til gjengjeld god optikk og en sensor på nær samme størrelse som et speilrefleks. I tillegg filmer den full HD, og støtter RAW.

I ettertid har jeg kommet over et nytt alternativ, som gir omtrent like godt resultat. I tillegg får jeg 10 x zoom, innebygget GPS med trackingfunksjon, full HD med 50 fps, og nesten alle andre funksjoner jeg trenger. Samtidig gir det skremmende gode resultater i nær null lys. Eneste ulempe er at det ikke gir ut RAW-filer, kun JPG.

Kombinasjonen av disse to gir meg alt jeg trenger, så disse to kommer til å bli mine venner på turen, sammen med et Sony videokamera som også har innebygget GPS.

Og det nye alternativet du har kommet over er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar. Da blir det Garmin Oregon 450. Så får jeg google litt og finne ut hvordan jeg kobler track loggen mot speilreflekskameraet gjennom programvare.

Gaute

De fleste GPS'er har mulighet til å eksportere GPX-filer med sporloggen. Det er som regel GPX-fil som brukes i programvaren for å gi bildene posisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.., liten og viktig detalj. Det er et Sony DCS-HX20V.

Den har vel til og med 20x optisk zoom, noe som nødvendigvis må gå på bekostning av kvaliteten på optikken. Kan ikke skjønne annet enn at Canon G1X har bedre optikk, men har jo ikke førstehåndserfaring med noen av disse selv.

Men kameraet ser interessant ut det, sammen med "søsknene" i samme serie.

Men det mangler jo noe helt vesentlig nemlig raw filformat. Og som fotograf så forstår jeg ikke helt at du velger et kamera som mangler raw.

Hadde jeg skulle gått samme turen tror jeg at jeg ville valgt kamera + optikk i u43 formatet. Både Olympus og Panasonic har jo en del "smått og godt" som gir tilnærmet DSLR kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vel til og med 20x optisk zoom, noe som nødvendigvis må gå på bekostning av kvaliteten på optikken. Kan ikke skjønne annet enn at Canon G1X har bedre optikk, men har jo ikke førstehåndserfaring med noen av disse selv.

Men kameraet ser interessant ut det, sammen med "søsknene" i samme serie.

Men det mangler jo noe helt vesentlig nemlig raw filformat. Og som fotograf så forstår jeg ikke helt at du velger et kamera som mangler raw.

Hadde jeg skulle gått samme turen tror jeg at jeg ville valgt kamera + optikk i u43 formatet. Både Olympus og Panasonic har jo en del "smått og godt" som gir tilnærmet DSLR kvalitet.

Ja, det blir et kompromiss med så mye zoom, men jeg er veldig positivt overrasket. Etter å kjøpt og testet begge, så får begge være med. De har hver sine fordeler. Med Canon på plass er også RAW sikret, i tillegg til at den støtter timerstyrt fjernkontroll for time-lapse opptak. Skulle heller ikke forundre meg at angsten for å la speilrefleksen bli hjemme blir for stor når avgang nærmer seg, og at den får bli med likevel. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.