Gå til innhold
  • Bli medlem

Gratulerer med dagen.


REs

Anbefalte innlegg

For meg som har barn på en dag som denne så er det vel ikke så mange alternativer for feiring av dagen. Selv om jeg helst ville ha vandret mellom nyutsprungne bjørketrær og hørt på klar og ren sang fra løvsanger, bokfink, gulspurv etc. etc., så blir det nok barnetog med et støyende musikkorps som for de med høyt utviklet musikalitet sikkert fortoner seg mer som en lidelse enn som en musikalsk opplevelse.

Men som det ofte sies i en alvorstynget stund: "I dag går våre tanker først og fremst til alle de som . . . . . . . . . . . . .", og akkurat nå tenkte jeg at det hadde vert interessant å høre hvordan dagen feires blant forumets andre medlemmer rundt om i landet.

Uansett: Ha en fin dag og Gratulerer med dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nasjonaldagen er for meg først og fremst en familiedag med pølser og iskrem og mye trasking uten sekk på ryggen. Hadde sikkert vært en flott opplevelse å møte andre 17. mai feirende på Appelsinhytta på Hardangerjøkulen. Men akk, det hadde blitt uten familie, så da er valget forsåvidt enkelt. Har nok av muligheter til turer ellers i året, selvom jeg er inne i en vakumperiode akkurat nå, etter konfirmasjon i heimen med alle de tiltakene det krever. Men neste helg, da er jeg endelig inni de dype skoger igjen og super frisk luft.

Gratulerer med dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Nederland feires ikke akkurat 17. mai så veldig, så jeg sitter på jobb med en kopp kaffe og sender gratulasjoner til Norge via SMS...

På den positive siden har jeg strålende vær med solskinn og skal på en restaurant Fifteen i kveld med kolleger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barna enda er under skolealder har vi bestemt oss for en rolig dag hvor vi kun er med på det lokale arrangementet på ettermiddagen. Så snart de begynner på skolen blir det nok fullt kjør fra morgen til kveld. Aller helst skulle jeg vært på tur, men da må jeg bok vente en 20 års tid til barna er ute av redet. Gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har barn på en dag som denne så er det vel ikke så mange alternativer for feiring av dagen. Selv om jeg helst ville ha vandret mellom nyutsprungne bjørketrær og hørt på klar og ren sang fra løvsanger, bokfink, gulspurv etc. etc., så blir det nok barnetog med et støyende musikkorps som for de med høyt utviklet musikalitet sikkert fortoner seg mer som en lidelse enn som en musikalsk opplevelse.

Men som det ofte sies i en alvorstynget stund: "I dag går våre tanker først og fremst til alle de som . . . . . . . . . . . . .", og akkurat nå tenkte jeg at det hadde vert interessant å høre hvordan dagen feires blant forumets andre medlemmer rundt om i landet.

Uansett: Ha en fin dag og Gratulerer med dagen.

Jeg har akkurat kommet hjem fra en tur til Prekestolen. Selv om det var nyutsprunget bjørk, og fuglesang, var det ellers ikke mye som minnet om vår. Snø slaps og tåke, og vind midt i mot på vei tilbake.

Selv om været ikke var det beste - snarere det motsatte, så var alle vi møtte i godt humør.

Stavanger Turistforening hadde folk ute på selve platået som serverte koldtbord, og det var kaldt....

De fleste norske hadde flagg på sekken, og det ble utvekslet mange gode ønsker for dagen etter som vi passerte folk.

En flott tur på nasjonaldagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også tur. Skitur i selve Gore-Tex bunad i Krossbu nærområdet, Jotunheimen. Selv om hytta var stengt og ikke en eneste i fjellet (bortsett fra to tøffinger i det fjerne som gikk oppe store Smørstabbtinden...), var det en nydelig nasjonaldag i vårslushen. Særlig for oss slapp jo unna regnværet i dalen...

Gratulerer med dagen folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra en tur til Prekestolen. Selv om det var nyutsprunget bjørk, og fuglesang, var det ellers ikke mye som minnet om vår. Snø slaps og tåke, og vind midt i mot på vei tilbake.

Selv om været ikke var det beste - snarere det motsatte, så var alle vi møtte i godt humør.

Stavanger Turistforening hadde folk ute på selve platået som serverte koldtbord, og det var kaldt....

De fleste norske hadde flagg på sekken, og det ble utvekslet mange gode ønsker for dagen etter som vi passerte folk.

En flott tur på nasjonaldagen.

Jeg så innslaget på tv. surt vær, men det fristet litt like vel.

Vært i Stavanger var også elendig, så det ble ikke så mye feiring her heller.

Vi tok med oss pliktløpet med tog og litt aktiviteter på den lokale skolen og så ble det mer pølser og is hjemme.

Kanskje det blir Preikestolen neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke unngå å tenke på at 17.mai skal markere oppløsningen av unionen med Danmark og innføringen av den norske grunnloven. Men i dag jobbes det på spreng for å tvinge Norge inn i den europeiske unionen via EØS. "Den gir oss alle ulempene men ingen av fordelene" sier politikerne, underforstått, vi må snart inn. Og det til tross for to negative folkeavstemninger.

Det begynte med "europeisk økonomisk samarbeide", så ble det "europeisk felleskap" og nå er det "union". Det er ikke vanskelig å se hvem vei det utvikler seg. Det neste blir nok bare "Europa" hvor landene ender opp som "stedsnavn".

Hva grunnloven gjelder så jobbes det hele tiden for å forandre den slik at politikerne får frie hender. Og alt dette skjer uten noen som helst demokratisk påvirkning. Egentlig burde vel 17.mai markere at de norske politikernes nå styres av lederne i FN, EU eller "verdenssamfunnet".

Noen har nok vært inne på det, men ingen politikere tør å si det offentlig. De særnordiske lovene om fri ferdsel til vanns og i utmark kan lett få uante konsekvenser. Lavere levestandard i gjeldstyngede EU-land og dramatiske økte priser og avgifter på energi vil sannsynligvis tvinge fram nye billigere former for ferie og fritidsaktiviteter. "Villmarkturisme" i Norge er faktisk 100% gratis og det er sikkert noen titalls millioner eu-borgere som kunne tenke seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for 2. år på rad feiret 17. mai i varmere strøk enn Norge, og det er helt ok kjenner jeg. I går var vi på "fjelltur" i åsene ovenfor Arguineguin etter å ha fått med oss litt 17.mai.stemning på Anfi del Mar før vi forsvant oppover i åsene.

I mange år før de 2 siste år har jeg feiret 17. mai mo mutters alene på tur i marka. Er ikke mange mennesker å treffe der på selveste nasjonaldagen. Styrer glatt klar av byen nå som jeg ikke har småbarn. Savner ikke barnetogene og selskapslekene på skolen etterpå, men det er en tid for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kommet hjem etter en god langstrakt feiring i fjellheimen :)

Jeg og ei venninne var med på turen opp til Galdhøpiggen på selve dagen sammen med 121 andre. Et skikkelig tog i tåka, med god stemning. Egentlig er vi to enstøinger som liker oss best alene eller med få turkamerater, men det var ei fin 17.mai feiring likevel :)

Dagen etter prøvde vi oss på Storebjørn før jeg dro videre til Dovre med teltet og skia med Snøhetta som mål. Ei fantastisk langhelg med flagg i sekken :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.