Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det strengt tatt ikke flåtten man vaksinerer seg mot, men heller virus infisert flått kan overføre. Flåttbitt vil du oppleve uansett.

Å vaksinere seg mot flåttoverført TBE-virus anbefales vel mest i de områdene der man de siste årene har opplevd at mennesker har blitt syke av nettopp dette viruset. Lengst sør i landet, kyststripen der, samt et tilfelle eller to i Østfold har jeg hørt.

Skulle jeg bodd 24 timer i døgnet i "flåttland" hadde jeg vaksinert meg tvert. Vaksinen mot TBE-viruset må tas i en tre-gang over et års tid. Koster noen hundrelapper. Vaksinen har vært i bruk i mange år meg bekjent. Jeg er ingen ekspert på området. Sikkert andre som vet mer her.

BTW: Jeg har fått vaksinert mine gamle foreldre mot TBE-viruset da de ferierer i "Flåttland" (Mandal/Lindesnes) hver sommer. Vil ta vaksinen selv snart.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Media er dessverre flinke til å blåse ting opp, så man begynner å ta ting med en klype salt.

Jeg var så uheldig og tok ikke et flottbitt seriøst. Fjernet den bare, og kunne ikke se noen ringer rundt, ble heller ikke hoven.

2-3 år etter bittet. fikk jeg diagnosen TBE/Lyme/borreliose. Jeg sliter enda med masse bivirkninger, selv om jeg heldigvis er bittegrann bedre enn jeg var for en tid tilbake.

Jeg nevner: Muskel/ledd-plager, tørst, varm/kald omhverandre, konstant trøtt, smerter i hele kroppen, hjertebank, muskelkramper osv.

De fleste som blir bitt, får ingen virus, men tør du være én av de som kanskje er like uheldig som meg? :)

Du må virkelig hatt uflaks med både TBE-virus OG borreliose fra en og samme flått. Første gang jeg har hørt om en som er blitt diagnostisert med begge deler av ett flåttbitt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.