Gå til innhold
  • Bli medlem

Flått vaksine


auroris

Anbefalte innlegg

Kan dere være så snille og dele deres tanker for og imot vaksine mot flått?

Er det noen som har tatt vaksinen?

Er det noen som har vurdert det, undersøkt og latt være?

Dele??

Er i utgangspunktet lite begeistret for vaksiner. Det er kjemisk og unaturlig, og alltid fare for bivirkninger, så får hver for seg måle og veie det ene oppmot det andre. Det er ofte vanskelig å gjøre seg opp en mening, informasjonen en søker er oftest motstridene, og kildene usikre.

Har legemiddelindustrien og media blåst opp "ULV-alarm" for å tjene penger på godtroende, usikre eller skremte mennesker?

Er risikoen ved flåttbitt så stor at det er bedre å sprøyte kjemiske stoffer inn i årene?

((Vårt dilemma. Mor og barna skal ha et opphold i tett skog i ca to måneder, mulig lengre, og bor da i telt under hele perioden.

Altså, vi blir flåttenes perfekte middagsmat. Kjenner ingen som er aktiv frilufter og som har erfaring eller gjort seg tanker om denne vaksinen.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det strengt tatt ikke flåtten man vaksinerer seg mot, men heller virus infisert flått kan overføre. Flåttbitt vil du oppleve uansett.

Å vaksinere seg mot flåttoverført TBE-virus anbefales vel mest i de områdene der man de siste årene har opplevd at mennesker har blitt syke av nettopp dette viruset. Lengst sør i landet, kyststripen der, samt et tilfelle eller to i Østfold har jeg hørt.

Skulle jeg bodd 24 timer i døgnet i "flåttland" hadde jeg vaksinert meg tvert. Vaksinen mot TBE-viruset må tas i en tre-gang over et års tid. Koster noen hundrelapper. Vaksinen har vært i bruk i mange år meg bekjent. Jeg er ingen ekspert på området. Sikkert andre som vet mer her.

BTW: Jeg har fått vaksinert mine gamle foreldre mot TBE-viruset da de ferierer i "Flåttland" (Mandal/Lindesnes) hver sommer. Vil ta vaksinen selv snart.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til et svar jeg fikk innepå et annet forum,syntes den var informativ.

Skogflåttvaksinen, som går under navnet TBE-vaksine, er ikke nødvendig hvis du bare oppholder deg i Norge. Å vaksinere seg mot skogflått blir først aktuelt dersom du skal reise til land hvor sykdommen forekommer.

Vaksinen har ifølge Folkehelseinstituttet en beskyttelseseffekt på 95 prosent mot skogflåttencefalitt etter tre doser.

Vaksinen har ikke effekt mot borreliose, kun mot flåttbåren encefalitt. Vaksinen anbefales til personer som skal være mye ute i skog og mark. Dette kan være orienteringsløpere, folk som arbeider i skogen, men også personer som skal gå fottur eller sove i telt i skogen.

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article452764.ece

Så om du ikke skal i tett skog i Sverige eller Finland og sørover, så er det ingen vits i å ta vaksine. Den fungerer derfor ikke mot den norske flåtten som bærer Borreliose.

Her kan du finne mer informasjon om denne Skogflotten og de områdene den holder til i. Visse små områder på Agder kysten i Norge, har vært utsatt også.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&a...

Når det gjelder Borreliose:

Lyme borreliose er den vanligste sykdommen som overføres med skogflått i Norge. Sykdommen forårsakes av en spiroket, Borrelia burgdorferi. Skogflått finnes langs hele kysten sør for polarsirkelen, men de endemiske områdene for lyme borreliose er først og fremst kystområdene på begge sider av ytre Oslofjord, Telemark og Agder-fylkene. Vaksine mot bakteriesykdommen Lyme borreliose er ikke kommersielt tilgjengelig.

Vaksinen Ticovac® mot skogflåttencefalitt har markedsførings-tillatelse i Norge. Folkehelseinstituttet presiserer at vaksine mot skogflåttencefalitt (Ticovac®) kun er indisert for vaksinasjon mot TBE. Vaksinen gir ingen beskyttelse mot Lyme borreliose.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=Area_5626&M...

Lyme foreningen... De som har fått Lyme Borreliose sier:

Finnes det vaksine mot LB ?

Nei – det finnes for tida ikkje noko godkjent vaksine mot Lyme Borreliose. Det er ikkje enkelt å utvikle vaksine mot LB – og det er ikkje venta noko snarleg gjennombrot.

Av og til høyrer vi om vaksinering og flåttbitt - men dette dreiar seg om TBE viruset som også blir overført ved flått. TBE viruset er sålangt sjeldan i Norge.

http://www.lyme.no/andre-sporsmal/finnes-det-vaksine-mot-lb

Alternativ.no skriver om å kunne beskytte seg mot flått:

98 % flåttbitt er ufarlige

Ikke all flåtten er bærer av Borrelia burgdoferi, og det er beregnet at rundt 98 % av alle flåttbitt er uten smitte. Det er vanligvis størst risiko for smitte hvis en infisert flått har vært på huden i 24 timer.

Flåtten tåler ikke tørke særlig godt, og er derfor mest utbredt på fuktige steder med gress, kratt, små busker og i åpen skog med god bestand av hjortedyr. I de siste årene har det vært økning av flått i de norske skoger og den er aktiv fra april til november. Økningen av flått kan også ha sammenheng med at det tidligere var hyppigere bråtebrann, og at både røyken og tørken fra bråtebrannen holdt bestanddelen av flått nede.

-Etter et flåttbitt skal flåtten fjernes så raskt som mulig, enten med pinsett eller bruk av negler. Dra flåtten rett ut eller vri den langsomt ut av huden. Om biter av flåtten skulle bli igjen i huden, vil dette løsne og komme ut i løpet av få dager.

-Et velkjent kjerringråd, som ble støttet av en borrelia-forsker i 2000, er å presse pekefingeren mot kroppen til flåtten. Deretter skal man rotere flåtten med fingeren i passende fart. Som regel vil dette føre til at flåtten slipper taket i løpet av noen sekunder.

-Det anbefales å smøre inn bittstedet med antibiotikaholdig sårsalve. Det er normalt at det er en liten rød flekk på bittstedet i et par dager. Om det etter 1-2 uker oppstår en rød sone, omtrent som ringer ut fra bittet, er dette sannsynligvis en indikasjon på borreliasmitte. Lege bør da kontaktes umiddelbart, og i slike tilfeller foreskrives penicillin.

http://www.alternativ.no/art/?id=172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ.no skriver:

-Det anbefales å smøre inn bittstedet med antibiotikaholdig sårsalve.

Jeg ferdes mye i "Flottland", eller blandt "hantikk" som den kalles her. I løpet av de 20 siste årene har jeg fått utallige bitt, men bare en gang har jeg blitt behandlet med antibiotika.

Dette var på grunn av en svak mistanke om Borrelia smitte, men det kan like gjerne ha vert andre bakterier.

Jeg pleier alltid å sjekke både meg selv og barna både når vi er på overnattingstur og etter dagsturer, og skulle det dukke opp en "liten svart luring", så fjerner jeg selvfølgelig denne og vasker såret med rødsprit. Spriten dreper alle bakterier i og rundt såret, men man skal like vel være på vakt for det kan sitte bakterier dypere inne i såret som spriten ikke når.

Vi har to katter og i området hvor vi bor er det mye rådyr. Kattene får flottbitt nesten hele året og disse blir som regel ikke oppdaget og fjernet før de har nesten "full tank".

Nå har vi bodd her i ca. 6 år og har aldri merket tegn på at kattene har blitt syke av flott.

Jeg vet ikke om menneskene er mer utsatt, men jeg er ikke redd flottbitt i det hele tatt. Jeg mener at media har blåst opp denne faren langt over alle støvleskaft. Vi husker vell alle hysteriet rund både fugleinfluensa og svineinfluensa. Folk løper i flokk akkurat som sauen.

Alle som har jobbet med eller i nærheten av sauer vet at når en sau begynner å løpe, gjerne uten noen spesiell grunn, så følger alle etter uten å spørre hvorfor, og når den som løp først ser at alle de andre løper, ja så løper den enda mer for da er det sikkert en god grunn til å løpe.

"Hestemøkk må smake godt, ti tusen fluer kan umulig ta så feil."

post-4220-0-42154100-1337412298_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Media er dessverre flinke til å blåse ting opp, så man begynner å ta ting med en klype salt.

Jeg var så uheldig og tok ikke et flottbitt seriøst. Fjernet den bare, og kunne ikke se noen ringer rundt, ble heller ikke hoven.

2-3 år etter bittet. fikk jeg diagnosen TBE/Lyme/borreliose. Jeg sliter enda med masse bivirkninger, selv om jeg heldigvis er bittegrann bedre enn jeg var for en tid tilbake.

Jeg nevner: Muskel/ledd-plager, tørst, varm/kald omhverandre, konstant trøtt, smerter i hele kroppen, hjertebank, muskelkramper osv.

De fleste som blir bitt, får ingen virus, men tør du være én av de som kanskje er like uheldig som meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media er dessverre flinke til å blåse ting opp, så man begynner å ta ting med en klype salt.

Jeg var så uheldig og tok ikke et flottbitt seriøst. Fjernet den bare, og kunne ikke se noen ringer rundt, ble heller ikke hoven.

2-3 år etter bittet. fikk jeg diagnosen TBE/Lyme/borreliose. Jeg sliter enda med masse bivirkninger, selv om jeg heldigvis er bittegrann bedre enn jeg var for en tid tilbake.

Jeg nevner: Muskel/ledd-plager, tørst, varm/kald omhverandre, konstant trøtt, smerter i hele kroppen, hjertebank, muskelkramper osv.

De fleste som blir bitt, får ingen virus, men tør du være én av de som kanskje er like uheldig som meg? :)

Du må virkelig hatt uflaks med både TBE-virus OG borreliose fra en og samme flått. Første gang jeg har hørt om en som er blitt diagnostisert med begge deler av ett flåttbitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt den innstillingen at flått er noe opphausede greier, men her langs kysten av Helgeland har det vært mye flått i det siste, og mange har blitt skikkelig syke av det. Unge folk som blir nesten uføre og sengeliggende i åresvis uten at man klarer å kurerer det.

Før hadde jeg ikke så respekt for det, men når man ser så mange som har blitt syke her så er det all grunn til å rope varsku. Vi er veldig nøye med å sjekke ungene hver kveld. De er jo ganske mikroskopiske disse flåttene i første stadie, og man kan få den bare ved å gå over plena. De blir ekstra aktive på og mot mennesker om man fjerner mye hjortedyr på kort tid fikk jeg fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Media er dessverre flinke til å blåse ting opp, så man begynner å ta ting med en klype salt.

Jeg var så uheldig og tok ikke et flottbitt seriøst. Fjernet den bare, og kunne ikke se noen ringer rundt, ble heller ikke hoven.

2-3 år etter bittet. fikk jeg diagnosen TBE/Lyme/borreliose. Jeg sliter enda med masse bivirkninger, selv om jeg heldigvis er bittegrann bedre enn jeg var for en tid tilbake.

Jeg nevner: Muskel/ledd-plager, tørst, varm/kald omhverandre, konstant trøtt, smerter i hele kroppen, hjertebank, muskelkramper osv.

De fleste som blir bitt, får ingen virus, men tør du være én av de som kanskje er like uheldig som meg? :)

Dette er akkurat det samme som skjedde med meg. Jeg ble bitt av en flått, tok det ikke serriøst og etter en stund fikk jeg sakte men gradvis flere av borreliose symptomene (konstant sliten, delvise smerter i kroppen, hjertebank mm). Siden det kom så gradvis, gikk jeg ikke til lege for å sjekke det opp før etter over ett år var gått, og ingen ting slo da ut på blodprøver. Endte opp med at jeg hadde 3 år med ekstremt lav energi, konstant trøtthet og diverse andre symptomer.

For et halvt år siden var det en biopat som oppdaget borreleliose i kroppen, og det jeg så fikk vite var at blodprøvene som blir brukt i Norge i dag, stort sett ikke vil slå ut på borreliose om det har gått mer enn ca 1 år siden smitten. Siden borreliose symptomene ofte kommer gradvis, og ikke nødvendig vist veldig kraftig i begynnelsen, kan man bare spørre seg selv hvor mange nordmenn som har en grad av borreliose smitte uten å være klar over det.

Tør jeg spørre hvordan du fikk diagnosen din, sirsn? Slo det faktisk ut på norske blodprøver, dro du til utlandet, eller var det en biopat/annet som fant det hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et halvt år siden var det en biopat som oppdaget borreleliose i kroppen

Har du fått bekreftet dette av en virkelig lege? Biopater har ikke utførlig medisinsk utdanning og derfor ville jeg tatt en diagnose gitt av en biopat med en stor neve salt... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har blitt bitt av flått, men har ikke merket annet at det er en klump som fester seg til huden. Jeg har de gangene revet de av, vridd de rundt og kastet de på bakken. Jeg har aldri merker symptomene av dette. Hva gjør en hvis en blir bitt av flått og merker symptomene av flått-bitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått bekreftet dette av en virkelig lege? Biopater har ikke utførlig medisinsk utdanning og derfor ville jeg tatt en diagnose gitt av en biopat med en stor neve salt... :cry:

Det er det som er problemet med det norske legesystemet. Alt utenom akkurat det som er lært igjennom den medisinske utdannelsen i Norge blir forkastet og sett på som alternativ medisin uten noen virkning av 90% av norges leger (det er en prosent jeg bare anntar). Det er kun en måte å få bekreftet borrelia på i Norge så vidt jeg vet (ikke helt sikker på dette, men mener å huske det var det legen sa til meg) og det er viav en vanlig blodprøve. Problemet med denne prøven er at det er ikke helt sikkert det slår ut, selvom man har det, og det vil kun slå ut innen et år etter bittet (ca). Sjekker man for sent, kan man fremdeles ha borrelia med symptomer, men ingen norske prøver akseptert av det norske legevesen vil kunne påvise borrrelia. Dermed ender du opp med en ME diagnose eller lignende....

I flere andre land (dette er bare slikt min lege har fortalt meg, og som jeg har lest litt rundt på nettet. Har ingen konkrete linker e.l å gi her og nå) er det diverse andre prøver som vil kunne påvise borrelia på en mye sikrere måte. Enkelte leger med litt videre syn enn de fleste andre vil nok hennvise deg til en annen person (det var faktisk min norske lege som anbefalte biopaten). Om ingen "alternativ" behandling virker, er den eneste måten å virkelig få bekreftet og eventuelt kurert borreliaen å dra til utlandet. Da vet jeg det er en del klinikker i Tyskland hvor de har ordentlige prøver, og om du får påvist f.eks borrelia kan de kjøre fullstendlig rensing av blodet igjennom sånne maskiner (husker ikke hva navnet på det er). Dette har både min biopat og lege informert meg om, og jeg visste at dette ville være en siste utvei om intent annet her i Norge ville hjelpe.

Nå er det gått i overkant av 7 månder tror jeg siden jeg begynte å ta diverse medisiner (naturmedisin). Jeg kan love deg at jeg er absolutt ikke blandt de som har noe særlig stor tro på det meste av alternativ medisin, til tross for at jeg har en mor og mormor som er store tilhenger av nettop det. Jeg hadde likevel ikke mye å tape på å prøve ut behandlingen til biopaten, utenom litt penger til medisinen, så jeg fulgte det opplegget han ga meg.

Nå, 7+ månder senere kan jeg med ganske stor sikkerhet konstatere med at i hvertfall noe har skjedd, da jeg har blitt kvitt det meste av symptomer, og fått helt utrolig mye mer energi en jeg hadde for ikke lenge siden. Man kan selvfølgelig tro det den som vil, prøver vel egentlig selv å finne andre forklaringer på forbedringen, men naturmedisinene fra biopaten må ha gjort noe riktig i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.