Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av stang og snelle til ferskvannfiske


j0lsrud

Anbefalte innlegg

Som overskriften nevner er jeg på jakt etter fiskesett. Bruksområde blir stort sett fiskevann i Troms og Finnmark. Etter å ha lest en del tråder her virker det som beastmaster er et godt valg. Mitchell Avocet Gold virker også å være et solid valg. Foreløpig sikler jeg etter disse to:

http://www.skittfisk...0000049510.aspx

http://www.skittfisk...0000060478.aspx

Vil disse to fungere bra i lag? Er prisen hos skittfiske god?

Jeg er noe usikker vedrørende valg av ML eller L samt valget av lengde. Noen innspill til dette?

Hvilket snøre bør jeg velge? Berkley fireline crystal? Sufix 832? Jeg ser disse kommer i flere farger. Hvilken innvirkning vil dette ha?

På forhånd takk for alle bidrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du gjør noen stor feil med den stanga og den snella. Personlig liker jeg en litt lenger stang til fjellfiske, 10-11 fot. Skittfiske.no har god service og leverer raskt er min erfaring. Prisene er ikke mye å utsette på i mine øyne. Av snøre har jeg blitt fortrolig med PowerPro 0,13 til fjellfiske/sjøørretfiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat den stanga selv i L og må si meg fornøyd. Det er veldig praktisk å kunne pakke ned stanga i sekken når man er på overnattingstur. Neste stang kommer derimot til å være todelt. Det er litt kjedelig å demontere hele stanga om jeg skal flytte meg fra et vann til en annet i skogen.

Når det gjelder spensten og slukvekten til stanga så må nesten du avgjøre det selv. Hva fikser du med? I mitt tilfelle er det flere argumenter for å velge L fremfor ML. Jeg fisker ofte bunnmeite. Da uten noe søkke, dupp eller annet mikkmakk. Bare en agnkork. Kastevekten blir dermed ikke stor. Jeg bruker av og til veldig lette spinnere til grunne vann. Og til sist så er den største kroken en 12g skjesluk. Derfor falt valget på L. Det er også mer gøy å fiske mindre bekkeørret med lettere utstyr.

Snella jeg selv bruker er en Shimano Exage 1000 RC. Bremsen er ikke like presis på en bakbrems som på en frontbrems, men det er lettere å justere bremsen raskt når jeg har fått fisk.

Fireline og Sufix er gode snører. Så vidt jeg vet har Sufix hatt mindre avvik på sine tester, så den er nok noe mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har ikke fisket noe særlig siden jeg var en liten guttunge. Jeg ser nå at skittfiske kjører "supertilbud" på pakka jeg er ute etter http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett/BeastMaster-STC-6-7-3-14gr-Avocet-1000-Supertilbud-130980-p0000062348.aspx. Problemet er vel at stanga de inkluderer blir litt kort. Jeg tror det følger snøre med i denne prisen også, men det oppgis ikke hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne stanga (beastmaster STC 240/270L) de siste årene, og er veldig fornøyd. Moro å kjøre liten fisk på, og ryggrad nok til stor. Kaster greit opp til 15g, men ikke så veldig glad i noe særlig mer enn det.

Jeg har selv brukt avocet gold, riktig nok forrige utgave (II), og den var jeg ikke veldig fornød med. Særlig snøreopplegget var dårlig. Fikk mye kluss med fireline crystal, og det var nok ikke sena sin skyld.

Ville lagt noen flere kroner i snelle. For eksempel shimano exage. 1000 er en fornuftig størrelse til denne stanga. Om man foretrekker at snella har for eller bakbrems mener jeg er en vanesak. Jeg bruker bare forbrems, og har aldri problemer med å justere bremsen under en "fight". At forbremser er mer presise er det vel ingen som er uenige i.

Har de siste to årene brukt 0,13 powerpro. Brukte fireline og fireline crystal før det, og føler jeg hadde noe mer problemer med dem. Av farger ville jeg valgt grå eller mørk grønn. Bruker uansett fortom av fluorcarbon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt noen kroner i snella. Intet er mere frustrerende enn ei snelle som ikke fungerer. Og jeg ville også valgt ei snelle med frontbrems da du her har mye lettere for å komme til å justere underveis i en evt heftig fight. Når det kommer til stangemne må du tenke litt på hva du skal fiske, og hva du skal fiske det med. Skal du denge litt tyngre sluker bør du styre unna L, men fjellfiske med vekter opp mot 15-20 gram funker ei L stang greit. ML syns jeg blir litt sånn kjepp under fjellfiske. Du må også tenke litt på hva slags aksjon du vil ha i stanga. Vil du ha hel, vil du ha topp, vil du ha medium etc etc.

Stanga du linker til i første post er ei kvalitetsstang og ja det står 3-14 gram, den takler 20 gram og. Den er lett å få med på sekken, men jo flere deler jo lettere for at det kan komme skit inn den og dermed kan sprekker forekomme. Dette er et godt kjøp og det følger med tube som er VIKTIG når en skal transportere stenger. Snella du linker til ville jeg ikke kjøpt, men det er mulig den er brukandes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ville også lagt noen kroner ekstra i snella. Komplettfritid har bra priser i dag på bl.a. Shimano exage 1000. http://komplettfritid.no/product/shimano-exage-rc Dette er en god snelle til en bra pris, og størrelse 1000 kan sikkert passe bra til ditt bruk.

Stanga du nevner er sikkert meget bra, og den selger de for 1019,- på samme nettbutikken. Vær oppmerksom på at disse prisene antakelig gjelder bare i dag og i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snøre, har jeg ikke snøring... Jeg bruker stort sett monofilament, mykt 0.20. Sufix har bra monofilamentsnører.

Selv lurer jeg på den nye Berkley nanofil, eller Trilene 100% fluorbarbon (den skal vistnok være helt usynlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv også med mono, bruker flour som fortom. En stanglengde med flour har ikke redusert fangstene, og jeg vil ikke så at multisnøre øker kastelengden så veldig eller følelsen med fisk noe nevneverdig når vi snakker om lett fjellfiske. Det er snakk om såpass lave vekter på agn at en bare må innfinne seg med at en ikke kaster 50 meter. Men flour som fortom etter sky fjellfisk tror je kan være meget lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er utstyr kjøpt inn på en lokal sjappe. Valget falt på Beastmaster 5-delt 240/270 L og en Shimano exage 1000FC samt fireline. Jeg valgte å bruke litt ekstra penger på snelle etter mange gode råd her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt meg en Beastmaster CX 270L. Dette er årets model, og er 2-delt. Kjøpe meg Mitchel Avocet Gold III 2000 til denne stanga. Har ikke fått testet enda, da jeg venter på at ferskvannsfisket skal komme i gang her oppe i nord.

Dere som har hatt trøbbel med Avocet Gold, hva har problemet vært ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt meg en Beastmaster CX 270L. Dette er årets model, og er 2-delt. Kjøpe meg Mitchel Avocet Gold III 2000 til denne stanga. Har ikke fått testet enda, da jeg venter på at ferskvannsfisket skal komme i gang her oppe i nord.

Dere som har hatt trøbbel med Avocet Gold, hva har problemet vært ?

Hei! Jeg skjønner at min kommentar kan misforstås, men jeg tenkte ikke spesielt på Avocet gold. Jeg har ikke hatt problemer med den snella. Har faktisk aldri hatt den.. Jeg har imidlertid veldig gode erfaringer med shimano sine. Når jeg tidligere har forsøkt andre merker er det bremsen jeg har noe å utsette på (spesielt de med bakbrems). Har lest at den snella du har kjøpt har brems i toppklasse, så da tror jeg ikke du har noe å bekymre deg over. :)

Nå skal det også nevnes at det er mange år siden jeg har hatt andre sneller enn shimano, så egentlig burde jeg ordlagt meg litt annerledes, som: Jeg er glad i påkostede sneller, og ville lagt noen kroner ekstra i snella! :D

Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Jeg lurer veldig på om jeg kanskje kjøpte for stor snelle til min stang. Kjøpte Avocet Gold 2000 til min Shimano Beastmaster CX 270L, etter en samtale med de på skittfiske. De sa det at str 2000 skulle ligge midt imellom str 1000 og 2500 hos shimano.

Hvordan vet man egentlig at snella er fin for stanga? Vekt? Balansepunkt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På ei 270L stang ville nok ei 1000-snelle vært førstevalget mitt, men 2500 fungerer også helt greit. Større spolediameter gir lengre kast. Ser på nettet at Avocet gold 2000 veier 261g. Dette er omtrent som ei 2500-snelle fra shimano, og du kommer nok til å bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tjernivar. Men hva ville forskjellen vært for min del om jeg gikk for 1000-snella i stedet? Vurderer smått å kanskje kjøpe 1000-snella, og bruke 2000'en på sjøstanga mi (8,6 fots Tica 10,5-30g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har 2 sett med stenger/sneller.

1. Shimano speedmaster, 9 fot med stella 3000Fe

2. Guideline Expedition, 7 for med en technium 1000

Ser at du vurderer bestmasteren, men jeg ville uten tvil valgt guideline stanga. Den danker værtfall min speedmaster langt ned i støvlene når det gjelder følsomhet og presision. Det er den desidert beste stanga jeg noen gang har hatt. Passer perfekt til ørret, røyefiske i vann og elver. Passser også fint til lett sjøørret fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har 2 sett med stenger/sneller.

1. Shimano speedmaster, 9 fot med stella 3000Fe

2. Guideline Expedition, 7 for med en technium 1000

Ser at du vurderer bestmasteren, men jeg ville uten tvil valgt guideline stanga. Den danker værtfall min speedmaster langt ned i støvlene når det gjelder følsomhet og presision. Det er den desidert beste stanga jeg noen gang har hatt. Passer perfekt til ørret, røyefiske i vann og elver. Passser også fint til lett sjøørret fiske.

Kan man kaste litt tyngre en 12g med Guideline stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man kaste litt tyngre en 12g med Guideline stanga?

15g går helt fint, 18g er på grensen. Men med en multiline på 0.1 og 12g sluk kommer du langt nok ut med kastene dine :) Men denne stanga er super, anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.