Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntetthet på nye telt....


lynco

Anbefalte innlegg

Sitter her litt undrende på en leverandør av telt som jeg har handlet 2 stk telt av de siste årene. Temmelig kostbare telt, men velger å ikke nevne leverandør.

Fra før har jeg et gammelt billig telt som ble kjøpt for 799 eller noe sånt på en villmarksmesse for mange år siden, og i dette teltet har jeg aldri opplevd å bli våt. Minuset med dette teltet er jo selvfølgelig vekta....

Derfor ble det investert i både vintertelt og sommertelt fra samme leverandør, og gleden var stor da disse skulle testes.

Vinterteltet fungerte kjempebra på vinteren og alt så bra ut helt til det skulle brukes på en padletur i Telemarkskanalen. Turkompisen hadde også gått til anskaffelse av nytt telt til denne turen, type telt til rundt 2000 kroner. Morgenen etter en brukbar regnskur var hans telt tørt og fint, mens mitt var klissvått, både ytterduk og innertelt. Dette ble det reklamert på, og ny ytterduk kom fra leverandøren etter reklamasjon og enda en tur med samme resultat. Så lang så bra.... Teltet er ikke testet på sommeren etter dette.

Så til sommerteltet. Dette ble prøvd sammen med tarp på en 6-dagers padletur i Rogen i fjor og fungerte utmerket.

Men denne uken skulle jeg ligge i telt ei natt og valget falt på dette teltet. Alt funka fint frem til det begynte å regne rundt klokka 04.00 på natta.

Da jeg våkna rundt 06.30 var imidlertid både ytterduk og innerduk våt. Bikkja var med meg i teltet så det er muligheter for at han har lagt seg på innerduken og at den dermed har vært i kontakt med ytterduken. Men det som forbauser meg med begge teltene er at ytterduken blir gjennomvåt. Dersom en stryker hånden på innsiden av ytterduken merker man at vannet trekker lett igjennom. Til og med i ventilene på vinterteltet skjedde dette. Tenkte først at det kunne være kondens som var årsaken, men da skulle jo ikke dette skjedd helt ytterst i ventilene?

Jeg kan ikke huske å ha hatt dette problemet med "billigteltet".....

Så fort teltet rives for å pakkes sammen, vil jo fuktigheten på innsiden av ytterduken føre til at innerteltet blir vått, og da ubrukbart etter min mening.

Hva sier folket? Er ikke ytterduker vanntette lenger eller er det bare jeg som tar feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes merkelig ut. Særlig siden jeg forstår det slik at det er et telt fra en såkalt kvalitetsprodusent.

Men kondens og uheldig oppsett eller brukerfeil i form av lukkede ventiler/klestørk eller koking o.l. kan lure en trill rundt, så mitt tips er å sette opp teltet et sted du kan bruke en hageslange og vannspreder til å kontrollere vanntettheten.

Med uheldig oppsett tenker jeg på fullkontakt mellom ytter- og innertelt. Greiner i kontakt med ytterteltet og ubrukte barduner som slamrer mot teltduken i vind og regn kan også bidra til å lede vannet inn.

Mener også å ha hørt at splitter nye telt kan lekke litt i begynnelsen, men dette har jeg ikke erfart selv.

Teltprodusenten er nok like interessert i å finne ut av dette som deg, og er det faktisk ytterteltet som ikke holder mål får du den nok erstattet med nytt eller pengene tilbake.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er et helsport så kan det være pga det her:

-Sømm er: Teltet er sydd med en bomullsomspunnet tråd med polyester kjerne, slik at bomullen skal svelle ut og tette selve

sømmen. Dette skjer ikke før tråden blir påvirket av vann. Det kan derfor hende at noen dråper kommer gjennom sømmen

den første gangen du bruker teltet. Med sømtettemiddlet kan du tette sømmer dersom det skulle oppstå små lekkasjer.

sakset fra http://www.helsport....ing Telt NO.pdf

så er er nok lurt som koppen sier prøve og sette det opp en gang til og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men jeg mener teltet var riktig satt opp og avstand mellom ytter og innertelt skulle være ivaretatt.

Det snakkes om ventillasjon, men ventilene har i begge tilfellene vært åpne.

Det virker på meg som at ytterduken slipper igjennom vann og ikke er vanntett i begge tilfellene. Dette merkes godt på selve teltåpningen ("døra"). Innsiden av denne er gjennomvåt. Dersom det skulle være sømmene som er problemet mener jeg at det ikke skulle vært som jeg beskriver.

Hvilke erfaringer har andre? Er ikke ytterduk på dagens telt vanntette ( som en pressenning)? Når det regner renner ikke vannet av ytterduken ser det ut for, men blir heller liggende og trekker igjennom.

Som sagt kan bikkja ha lagt seg slik at innerteltet har kommet i kontakt med ytterduken, men kan jeg forvente at ytterduken ikke slipper inn vann?

Har en plan om å sette opp alle tre teltene (også billigteltet) og sette på vannsprederen for å se om det blir noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Helsporttelt lakk en del i sømmene den første tiden, men ellers er det tett.

Hilleberg hadde vel også en sak med at et telt ble slaktet i en test i et blad grunnet manglende vanntetthet i duken. Det var en produksjonsfeil på akkurat det ene teltet..Slikt kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen bom på produksjoner innimellom. Vet slikt har skjedd med en modell av et amerikansk telt jeg har. Mitt er tett men lest på nett at det var en serie som lakk som f..... Da de fikk duk fra ny produksjon så var det tett.

Feil i det tilfelle var coating på ytterduk.

Dog har jeg sett såpass kraftig kondens inne i telt at det er vått på begge sider. Det du må sjekke er om det ikke er tett slik at ting inni blir våte. FIkk ikke noe klart inntrykk fra innleget om det barer var duker som var våte eller om allt inne i telet hadde blit vått. Hvis duk ikke er tett ville jeg tro at du ganske kjapt fikk en våt sovepose.

Kondens kan oppstå ganske heavy hvis det er rått i bakken og store temp endringer over kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart kondens. Det er nettopp pga. kondensen at vi fremdeles drasser rundt på tunge innertelt. Se bare på vinduene når du setter deg våt inn i bilen. Det samme skjer på teltduken. Sett opp teltet i hagen og spyl det med hageslangen du. Hadde jeg drevet teltbutikk så hadde det vært en minimumstest for å få reklamert på "utette" telt.

På vinteren kondenserer det vesentlig mindre fra bakken og klærne, pga. det meste da er tørt... At din venn hadde kondensfritt telt kan fort ha noe å gjøre med at han satte det opp i riktig vinkel, mens du ikke traff vinden godt nok for luftgjennomstrømming. Isåfall vil teltet bli klissvått innvendig pga. stillestående luft. Tunnelltelt må settes opp riktig mot vinden for optimal lufting. Setter du det opp feil vei så får du en våt natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.