Gå til innhold
  • Bli medlem

Ett år i villmarken


Anbefalte innlegg

Er helt i startfasen av planleggingen til min STORE drømmetur, nemlig et år på Nordkalotten! :-P Er som sagt helt i startfasen av planleggingen, men lurte på et par ting.

Er det mulig å kjøpe en slags kartbunke som dekker mesteparten av Nord-Sverige, Nord-Norge og Nord-Finland, noen som vet? Går ut ifra at det ikke finnes, men man vet jo aldri...finnes mye rart... :???:

Angående eventuell sponsing, tror dere det er realistisk at man får litt sponsorstøtte? Skal selvfølgelig lage en ordentlig logo og hjemmeside og tilby eventuelle sponsorer produkttesting, bilder av produkter, foredrag, osv. Har planer om å "spille på" at jeg er en jente på 19 år (20 neste år, først et år på folkehøgskole i Alta)) og da er det vel ikke så vanlig å bo et år i villmarka. Hva tror dere? Utenom utstyr og mat (noe man forsåvidt må ha uansett) så blir det ikke så mange utgifter siden jeg ikke trenger å reise lange veier.

Litt mer om turen: planen er å gå til fots og padle kano sommerstid, og vinter og pulk vinterstid. Målet med turen er turen i seg selv, ikke komme fort frem til et sted og lignende. Ellers tenker jeg å blant annet å gå Pasvik på langs og kanskje Nordkalottruta i løpet av året i tillegg til å besøke blant annet Øvre Anarjohka nasjonalpark, Lemmenjoki nasjonalpark, Børgefjell nasjonalpark, Stabbursdalen nasjonalpark, Abisko, Sarek og Muddus.

Noen som har et par tips de vil dele med meg?! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med slike ekspedisjoner, men kan litt om hvordan media og marked funker. Jeg ville prøvd å få lokalaviser, studentaviser e.l. til å skrive om prosjektet ditt, samme med ut.no etc. Klarer du å skape litt blest om deg selv blir det også lettere å få sponsorer, kanskje særlig i lokalmiljøet der du er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stiller meg bak Larsdx. Ring lokalnyhetene der du bor, her i Troms er de alltid interessert i den type ting. Og det du sa om å spille på å være jente er lurt - henvend deg til merker som produserer utstyr spesialtilpasset for kvinner og si at du kan gi utstyret deres en skikkelig hardtest mot å få det gratis f.eks. Om du klarer å få spalteplass i noen nisjemagasiner som Villmarksliv e.l. vil du sikkert svømme i sponsorutstyr. Men jeg tror en eksponeringsfront retta mot lokale aviser og tv vil være en naturlig plass å begynne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Veit ikke hvordan planlegginga går, men siden du er ei jente, så ville det kanskje vært en god ide å kontakte redaksjonene til blader/magasiner som retter seg mot kvinner/jenter og tilby de månedlige reportasjer/dagboknotater og bilder. Spill litt på at du er kvinne. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak Larsdx. Ring lokalnyhetene der du bor, her i Troms er de alltid interessert i den type ting. Og det du sa om å spille på å være jente er lurt - henvend deg til merker som produserer utstyr spesialtilpasset for kvinner og si at du kan gi utstyret deres en skikkelig hardtest mot å få det gratis f.eks. Om du klarer å få spalteplass i noen nisjemagasiner som Villmarksliv e.l. vil du sikkert svømme i sponsorutstyr. Men jeg tror en eksponeringsfront retta mot lokale aviser og tv vil være en naturlig plass å begynne.

Lykke til!

Enig med bmoses , i tillegg kan jeg nevne bladet Frilusftliv, de har ofte en "oppdateringsside" hvor de forteller om forestående ekspedisjoner og denslags.

HVis du sender de noen ord om hva du skal,ønsker de sikkert å høre mer fra deg. Kanskje en ide kan være

å lage en miniekspedisjon,også prøve på å lage en reportasje om den å sende til flere, både magasiner og utstyrsprodusenter.

(Bare et lite tips.)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud for å skaffe sponsorer er å lage en fullverdig pakke med hva du har å tilby sponsorene tilbake. Et sponsorat skal være vinn-vinn for begge parter, i verste fall brake-even. Sponsorater skal med andre ord ha tilbake for samme verdi som du får av dem, enten du får penger, utstyr eller tjenester. Dersom du bruker dette som utgangspunkt, så kommer du langt.

Hva har så du å tilby en eventuell sponsor? De fleste i ditt tilfelle må selv skape blest om det de gjør, med andre ord skape mediedekning. I ditt tilfelle burde ikke det være vanskelig. Magasiner / blader / nettsteder er dessverre ikke så interessant for sponsorer som mange tror. Start på toppen. Be heller om et møte med de rette personer i TV2 og NRK, og sjekk hvorvidt det kan være interessant å følge prosjektet ditt i en serie programmer, eller i det minste ett. Får du til dette, så er du i gang. Som jente på 20 år har du et fortrinn. Før dette møtet må du ha soleklare salgsargumenter om hvorfor de bør følge deg. Dette bør du få hjelp til i forkant, om ikke annet så gjør en brainstorming med hele familien, alle vennene, eller skoleklassen for den saks skyld. Eller aller helst noen som kan sponsorarbeid ut og inn.

Har selv et prosjekt gående, hvor jeg har fått en intensjonsavtale med TV2. Før dette gjorde jeg masse planlegging, og tok blant annet en lunsj med Børge Ousland for å få innspill. Ikke vær redd for å ta kontakt med de som har tråkket stiene før deg. De er bare normale folk som ofte er glad for å hjelpe, men det viktigste er at du selv har klare rammer for prosjektet, og deretter følger dem. Det viktigste i forkant er rett og slett å ha en god plan. :smile:

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder som et super spændende projekt og ruten giver da helt sikkert en masse forskellige oplevelser ! Hvis du er i Pasvik til vinter så kan det være vi ses :grin: Jeg tager derop i februar eller marts. Held og lykke med det hele - håber du får det ført ud i livet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be heller om et møte med de rette personer i TV2 og NRK, og sjekk hvorvidt det kan være interessant å følge prosjektet ditt i en serie programmer, eller i det minste ett. Får du til dette, så er du i gang. Som jente på 20 år har du et fortrinn. Før dette møtet må du ha soleklare salgsargumenter om hvorfor de bør følge deg. Dette bør du få hjelp til i forkant, om ikke annet så gjør en brainstorming med hele familien, alle vennene, eller skoleklassen for den saks skyld. Eller aller helst noen som kan sponsorarbeid ut og inn.

Jeg mener dette blir å starte i feil ende. Det kan sikkert fungere, men en mye enklere strategi er å starte med lokalaviser, blogging, oppslag i blader som Ute, Villmarksliv etc. Ballen kommer garantert til å rulle. Da har man plutselig masse å spille på overfor de tunge aktørene, sponsorene og tv-kanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares, det føles mye enklere å gå etter de små, men det gir også minst. Jeg vet hvordan sponsorer tenker, og hvordan medier fungerer (jobber i bransjen). Ingen seriøse sponsorer bedriver velferd. Det handler om hvor mange lesere / seere de klarer å nå frem til gjennom sponsoratet, altså hvor ofte sponsorobjektet teoretisk kan flashe en logo, firmanavn, gjenkjennelig produkt, eller lignende.

Det viktigste spørsmålet for henne er hva som er målsetningen med sponsoravtalene. Er det å leve av sponoratene gjennom hele turen, altså hele året, eller er det i beste fall å få et gratis kamera for å ta noen bilder underveis? Det er hun som må legge lista.

Larsdx: Avtalen med mediene må gjøres i forkant. Det er for sent å begynne innsalget til sponsorene når snøballen har begynt å rulle. Da er hun jo langt ut i turen, kanskje snart ferdig. Uten slike forhåndsavtaler med mediene har hun heller ingen ting å selge inn til sponsorene, for det er å drømme å tro at de hopper på luftslott og venteboller.

Lokalaviser og friluftsblader gir dessverre ikke nok lesere til at det har særlig verdi, selv med fantasitall som hel krone i payback for hver leser (Nordlys hadde i 2011 ca. 23.000 i opplag). Ved å gå motsatt vei får hun med seg de store mediene, som igjen drar med seg de små i kjølevannet. Dessuten, en innsalgsjobb hos en sponsor er like mye arbeid uavhengig av om sponor er stor eller liten. Da er det kjedelig å måtte gjøre jobben mange ganger for å få inn en skarve slant.

Flesteparten av de som søker sponsorer feiler på de mest elementære forberedelsene, men i utgangspunktet er det veldig enkelt. Enhver bedrift som får spørsmål om sponsormidler har kun ett mål for øyet: "What's in it for me?" Da gjelder det å ha svarene klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker selvsagt om medieomtale i forkant. Men jeg mener du har et foreldrt syn på hvordan bransjen fungerer.

Jeg jobber i en av Norges største mediebedrifter. Selv får jeg til tider nokså mange henvendelser fra folk som vil selge inn saker. Veldig få får napp. For oss er det blant annet avgjørende om noe allerede er et fenomen, som interesserer mange. Der er blogger, Facebook og lokalaviser den unge ekspedisjonsfarerens beste våpen. Og det finnes ingen faste kriterier.

Når man har lagt grunnlaget er det bare å begynne å ringe på føra til de store. Da vil det også bli ganske mye enklere, i hvert fall om prosjektet er liv laga. Har du gjort jobben godt nok, blir det faktisk de som ringer deg.

For nisjeprogrammer etc. vil dette kanskje være litt annerledes. Om drømmen er 5 mim. på Ut i Naturen er det sikkert enklest å droppe alt jeg foreslår og ringe NRK. Men om man lykkes med strategien jeg skisserer kan man nå ut til mange fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert like greit vi enes om å være uenig. Kanskje vi jobber i samme mediehus?

Medieomtale i forkant er tilnærmet umulig, dog litt lettere i og med at hun er jente. Det er først når hun har en historie å fortelle at det er interessant med omtale, men avtalene om dette må settes i system i forkant. Først med disse avtalene i hånd har hun noe å selge til sponsorene. Det er i hvert fall slik sponsorarbeid har fungert frem til i dag, og jeg regner ikke med det er blitt veldig anderledes de siste månedene. Blogg, Facebook, Tvitter og lignende er ikke noe å selge inn på. Disse tingene anses som selvfølgelige som et tillegg til medieomtale.

Alt avhenger dog av hvor stort hun ønsker at prosjektet skal være. Er hun ute etter småpenger, så er det bare å gå etter de små. Det ligger jo i sakens natur.

Dersom hun går svanger med en bok i ettertid, så er det også viktig å huske at majoriteten av bøkene omsettes gjennom sponsorene. Litt satt på spissen, men hvor mange bøker kan egentlig Husfliden i Tromsø ta ut i ettertid som julegave til de ansatte? Ved å gå til mindre mediekanaler får hun ikke store sponsorer, og heller ikke omsatt bøker.

Jeg kjenner ikke til ett eneste prosjekt som er blitt stort ved at snøballen har begynt å rulle i ettertid, eller ved å starte sponsorsanking hos små lokale krefter. Tenker da type Paul padler Europa, Kristoffer Clausen, Børge sine turer, eller andre tilsvarende prosjekter for den saks skyld. Cecilie Skog på jentetur til Kilimanjaro - hvor mange hadde lest den saken dersom den hadde blitt publisert på en privat blogg? Sorry mate, men vi snakker om to forskjellige verdener.

Selv har jeg fått fullfinansiert et prosjekt på halvannet år (ca. 5 mill) med metodene som beskrevet, og nøkkelen til det hele ligger i en intensjonsavtale med en TV-kanal. Med riktige innsalgsmetoder og innfallsvinkler så er et år på Nordkalotten interessant nok til at det burde finnes åpninger, særlig for ei jente på 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er på tide å avslutte denne diskusjonen. Vi befinner oss i to ulike medievirkeligheter og jeg er vel ikke i tvil om hvilken som har fremtiden for seg. Mitt hovedpoeng er at man ikke trenger å gi opp om man ikke får napp på første forsøk hos TV 2 sin programavdeling.

Den ekspedisjonen denne unge jenta planlegger krever heller ikke fem millioner! Sannsynligvis vil hun klare seg meget bra med noen hundretusener om det ikke skal gjøres opptak i TV-kvalitet. Kanskje er hun fornøyd med mindre!

Blogg, Facebook, Tvitter og lignende er ikke noe å selge inn på. Disse tingene anses som selvfølgelige som et tillegg til medieomtale.

Dette er med respekt å melde bare tull. Det finnes allerede masse bloggere som har mye større lesertall enn typiske Narvesen-blader. Det er ingen grunn til at ikke det kan fungere i villmarks-segmentet. Se bare på Lars & Lars.

Men det krever selvsagt en strategi og hard jobbing og medieoppmerksomhet i forkant. Og at man evner å engasjere flere enn friluftsnerdene. Det er bare å være kreativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekter prises forskjellig. Ett år på Nordkalotten har sin markedsverdi basert på de planer hun har underveis, mens et neste prosjekt har en annen. Mitt og hennes prosjekt kan ikke sammenlignes, ei heller brutto verdi. Og bare for å ha det sagt, det triller ikke fem mill inn i lomma på meg, ettersom mitt handler om innsamling til tredjepart.

Mulig det er en liten missforståelse å melde her, for jeg undergraver ikke en bloggs verdi. Tvert om, og derfor er de blitt en selvfølgelig nødvendighet. Å komme til en sponsor med flyktige løfter om en blogg hever ingen øyenbryn, ettersom dete anses som selvfølgelig i et sånt prosjekt. Det må med andre ord ikke stoppe der, men skapes ytterligere merverdier for å høste sponsorers interesse. Dessverre er ikke verden kommet dit enda at leserverdien av en leser på en blogg, FB eller Twitter er blitt like høy som andre medier. Det gjenspeiles i annonseprisene, som for de nevnte medier er lav, så også interessen fra eventuelle sponsorer.

Temaet kunne sikkert dannet grunnlag for en god diskusjon rundt et bål, og forhåpentlig har trådstarter uansett fått noe mer å tenke over. Ønsker henne lykke til, og håper hun ikke går i fella ved å la gode muligheter gå fra seg ved å tro at prosjektet ikke er godt nok for de store. Hun sier tross alt at dette er hennes STORE drøm.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blogg kan både være verdiløs eller en gullgruve. Blogginnlegg bærer ofte et personlig preg og har bedre påvirkningskraft enn de fleste former for reklame, men resultatet kommer helt an på antall lesere... Om bloggen ikke eksisterer og du har håndfaste tall på forhånd vet ikke sponsorene om det er snakk om 10 eller 1.000.000 som vil lese den. Da kan man sette spørsmålstegn ved dens verdi.

Men dersom man har en blogg med mange faste lesere stiller man i en helt annen båt. Bare se hvordan de øverst på blogglistene lever av bloggingen.

Uansett virker det som denne diskusjonen eskalerer til noe større enn trådstarter siktet til. Hun trenger neppe mange millioner, men enkelte bidrag i form av utstyr og mindre pengesummer. I slike situasjoner pleier lokalsamfunnet å være et godt sted å starte. Har selv drevet aktivt med sykling og fått utstyr til et par hundretusen i året. Selv har jeg god erfaring med små og middelsstore bedrifter som ønsker å sponse noe positivt. For dem er det like viktig at du er en jordnær person som kan promotere dem på en fin måte. Er man ydmyk, hjelpsom og sitter med et talent er det fult mulig å få støtte til det meste!

Lykke til. Dette er virkelig et kult prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spennende prosjekt ja! Men tenk litt på at du må forberede deg veldig godt psykisk før du legger ut på en slik tur. Å være alene i en så lang tid er en stor påkjenning, og du må regne med å gå gjennom mange følelser i løpet av året. Jeg håper for all del at du fra før har prøvd deg på 1 eller 2 månder alene før denne turen, så du har litt erfaring om følelsene. Jeg vil også på det sterkeste anbefale å ha med deg en hund eller to, så har du vertfall litt selskap. Men over til det lit mer positive: En blogg kan være godt å ha ja. Legg ut mye informasjon om ha du har med deg osv. før turen. Husk også å ha med deg en slags "ok-mekanisme" som du må trykke på hver dag for å vise at du har det greit. Jeg så det på en video av en som prøvde seg på en 3-månders, men hvor du får tak i en vet jeg ikke.

Se gjerne på denne serien på youtube. Mye nyttig info der! (dette er 3-månders fyren). Trykk deg inn på videoen for å se resten av serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke TS sagt/skrevet at hun ikke skal se andre mennesker på et år da-bare at hun skal være ute på tur i et år.

Han tårepersa på DIscovery er bare latterlig...

Største utfordringen for å finne en sponsor for en "fersking" er nettopp det; at en ikke har noe å vise til; skal en da få med seg noen "store" sponsorer som spytter i mer enn 10 Toroposer må en ha snakketøyet og opplegget klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sponsorkroner kan sikkert være tunge å få inn for et sånt prosjekt (særlig etter at det gikk på trynet med et annet ettårsprosjekt..). Det går an å forsøke å få utstyr på andre måter. Firluftsliv/Villmarksliv kjører nå mange langtester på utstyr, dvs de bruker folk som er MYE ute for å teste hvordan en sovepose funker over lang tid. En som er ute i et helt år vil kunne høste mye verdifull erfaring i forhold til langtidsbruk.

Jeg ville tatt kontakt med Randulf Valle som er involvert i mye av denne testinga. Han har base i Hammerfest. Man kunne se for seg tester av telt, underlag, soveposer, klær osv. Det skader ikke å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Må innrømme du pirrer nysgjerrigheten min noe voldsomt når du har et prosjekt gående for hele 5 mill! ;) Imponerende innsamling iallefall! Kan tenke meg Lars Monsen Canada-tur må ha kostet noe voldsomt, men kanskje ikke så voldsomt....(?) Skal du være lenge ute i felten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et par tips de vil dele med meg?! :-P

Heldigvis har jeg bare kona som sponsor. Skriver dagbok på turen slik at sponsoren får noe igjen, i tillegg til meg da.

Siden jeg har et søvnproblem også der hvor jeg trives nest best, i telt på Hardangervidda, er jeg opptatt av at den tross alt skal bli best mulig.

Fikk et nytt liv da jeg anskaffet meg en tisseflaske.

Du vet det sikkert, men om så ikke skulle være tilfelle, finnes det også tisseflaske også for kvinner.

Søk på "Globetrotter.de" og søk så på "Freshette woman"

Lykke til med et spennende prosjekt - kanskje det er det beste "tipset" jeg kan gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag har en heldig ung dame blitt profilert på nyhetene fordi hun skal gjøre en soloekspedisjon på Svalbard. Ref. tidligere diskusjon i tråden her, så er det gledelig å se at noen har forstått hvordan media kan benyttes til fulle. Hun har brukt riktig verktøy for å åpne dører, og arbeidet med å sanke sponsorer vil antagelig gå som en lek fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.