Gå til innhold
  • Bli medlem

Belastingsskader knær - legger


Rune

Anbefalte innlegg

Etter mye løping de siste 30 år, har jeg i den senere tid, blitt plaget med vonde knær og legger når jeg løper. Knærne tåler fortsatt belastningen av litt løping, men "skinnleggen" på begge bena, har tydeligvis fått nok!

Det er fortsatt mulig å løpe, men problemet melder seg raskt etter noen få turer. Leggene blir da så vonde, at det rett og slett ikke er mulig å hverken jogge i sakte tempo eller løpe vanlig.

Jeg har selvsagt snakket med lege om problemet, og blitt fortalt at dette er helt vanlig for svært mange. Problemet er belastningsskader i bena! Kanskje ikke så rart, siden jogging / løping utsetter bena for 3 ganger så mye belastning som vanlig gange.

Løsningen på dette, blir derfor alternativ trening. Sykling er forsåvidt greit, men jeg har etterhvert blitt noe lei all denne tråkkingen. Istedet kan man jo drive rask gange i bratte stigninger (ikke asfalt, men på stier i skogsterreng ol.). Da får man både økt benstyrke i muskulaturen og bedre kondisjon rent generelt.

Noen andre her på Forumet som har de samme plagene med slike skader (tenker spes. på leggene) ..... :wink:

Tar gjerne imot forslag til andre treningsalternativer. (NB: spinning - ergometersykkel, er ikke aktuelt).

___________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har et basseng i nærheten, foreslår jeg svømming! Det er super kondistrening, du får trent nesten alle muskelgrupper på en gang, og det er minimal belastning!

Regner forresten med du har fått sjekket at det ikke er betennelse? Det er jo veldig viktig i forhold til hvordan du trener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner forresten med du har fått sjekket at det ikke er betennelse? Det er jo veldig viktig i forhold til hvordan du trener!

Jeg tenkte på det samme. Du er veldig diffus ("belastningsskader i bena", "skinnleggen har fått nok"), men det du beskriver høres for meg ut som beinhinnebetennelse. En veldig vanlig belastningsskade som absolutt kan leges dersom man tar det litt med ro og trener alternativt. Vær klar over at almennpraktiserende leger typisk ikke vet så mye om dette. Hvorfor ikke ta en sjekk hos en fysioterapeut på f.eks. NIMI (www.nimi.no)?

Forsøk å vær positiv og se på alternativ trening som en måte å utforske nye aktivitetsformer på! Men jeg støtter deg fullt ut når du skygger unna ergometersykkel og spinning - da er dårlig form heller å foretrekke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket om det kan være en slik betennelse, men jeg tviler på at det er det. Muligheten er selvsagt tilstedet, så det er kanskje lurt å få det sjekket nærmere. Takker for tipset ..... :wink:

Dette er ikke et konstant fenomen, men noe som oppstår etter for mye belastning på bena (f.eks. ved løping). Hvis jeg går over til alt. trening, blir ubehaget borte, så det er ikke verre enn det.

Bassengtrening er ypperlig maiken. Jeg har dessverre ikke tilgang til noe basseng i umiddelbar nærhet, så da må det bli skogsterreng istedet, kombinert med litt sykling!

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter i skinnleggen høres ut som beinhinnebetennelse ja. Det er enkelt å sjekke om det er beinhinnebetennelse du har: Trykk med tommelen på innsiden av leggen, mellom leggmuskelen og leggbeinet (prøv litt opp og ned). Gjør det vondt, tyder det på at beinhinnen er betent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Svein, det gjør ikke vondt ..... Og jeg tror heller ikke det er noen betennelse i beinhinnen. Takk for tipset uansett! :wink:

Jeg har nettopp vært ute og trent, og beina funker utmerket! Det ble riktignok ikke noe løping, men rask gange i bratt skogsterreng!

Løping vil jeg vente litt med, da smertene erfaringsmesssig blir borte etter en stund.

____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mer og mer ut som beinhinnebetennelse, også utifra skadeforløpet du beskriver (mengdetrening på hardt underlag). Kom deg til en god løpsbutik/løplabbet og sjekk om du under/overpronerer, det kan være forklaringen. Nye sko KAN være løsningen.

Hadde vært interesant og fått vita hvilke sko du bruker, hvor du bruker etc. Men som andre sider, smerter foran på leggen er i de aller fleste tilfeller beinhinnebetennelse (og det kødder du ikke med, plutselig kan det nemlig bli kronisk).

I disse vårlige tider kan jo helt normal sykling/terrengsykling anbefales..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har de samme symptomene som jeg hadde for noen år siden. Etter en del løping på asfalt fikk jeg skikkelig vondt i leggene, og tror det var beinhinnebetennelse. Jeg sluttet med løpingen, og det kom seg gradvis i løpet av et par måneder.

Har funnet ut at jeg kan løpe i terreng uten å få slike problemer, så nå blir det enten rask gange i bratte bakker (som du beskriver), eller løping i litt slakere bakker. Aldri på asfalt eller hard grusvei, men heller på stier og i ulendt terreng. Elsker å presse meg selv, så det blir litt hardt for knærne i perioder. Men leggene har jeg ingen problemer med nå.

Sykkel er jo glimrende trening. Hvis du ikke liker spinning, så har du sikkert "feil" instruktør... :? Her i byen har vi en kanonbra instruktør som gjør enhver time interessant og slitsom. Har vært på spinning andre steder, og kvaliteten på sykler og instruktører er meget variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket litt opp på nettet (bl.a. linken Kristian la ut), og svært mye tyder på at det er et tidlig stadie av en slik betennelse som flere av dere nevner over. Løsningen på dette blir derfor alternativ trening til smertene går over.

Takker for nyttige og informative svar! :?

____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selv ikke signalene rundt -90, og bare trente og trente. Det endte med et lite inngrep der beinhinnen ble spaltet fra beinet, for så å gro på plass på nytt. Det hjalp :? Med meg gikk det så langt at forsiktig trykking langs leggbeinet ga smerter. Holdt på å "dræpe" legen når han trykket på første gangen...

Alternativ trening til det går over kan sikkert være greit på kort sikt. På lengre sikt fungerer det ikke, for det er en grunn til at du har fått det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker spinning, så har du sikkert "feil" instruktør... ;)

For en person som liker friluftsliv med flott utsikt, frisk fjelluft osv, er spinning en ekkel, klaustrofobisk og ikke minst stinkende opplevelse! :? Og det er i tillegg en av de mest ensformige treningsformer som finnes. Skjønner godt at mange tar avstand fra spinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en person som liker friluftsliv med flott utsikt, frisk fjelluft osv, er spinning en ekkel, klaustrofobisk og ikke minst stinkende opplevelse! :? Og det er i tillegg en av de mest ensformige treningsformer som finnes. Skjønner godt at mange tar avstand fra spinning.

Mener ikke at alle skal begynne med spinning, og å sammenligne det med friluftsliv blir jo helt absurd... Som å putte en spurv i et undulatbur og forvente at den skal stortrives. Spinning er bare noe man gjør for å holde formen vel like gjennom vinteren, når fjellet og veiene er mindre tilgjengelige for oss som jobber på dagtid. Om du ønsker å trene inne om vinteren, så mener jeg spinning er et godt valg. Spesielt hvis du sykler en del om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ trening til det går over kan sikkert være greit på kort sikt. På lengre sikt fungerer det ikke, for det er en grunn til at du har fått det....

Jeg har vært plaget med disse smertene i flere år, og vet at jeg antagelig ikke blir kvitt dem. Denne gangen meldte smertene seg etter litt løping på asfalt, noe jeg vanligvis ikke pleier å gjøre.

Når jeg løper / trener, skjer dette som regel i skogsterreng (dvs. mykt underlag), og da merker jeg lite eller ingenting til disse leggsmertene. Hvis jeg derimot løper for mye, kommer smertene også her tilbake etter en stund.

For å avlaste bena og hindre en slik overbelastning, er derfor alternativ trening som sykling, svømming og litt rask gange i bratt skogsterreng, løsningen på problemet.

____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med disse smertene i flere år, og vet at jeg antagelig ikke blir kvitt dem. Denne gangen meldte smertene seg etter litt løping på asfalt, noe jeg vanligvis ikke pleier å gjøre.

Ser ingen grunn til at du ikke skal bli kvitt dem hvis driver mer variert trening. Som du gjør når smertene blir for store. Bare snakk om å endre bittelitt på treningsmønsteret. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vond legg etter løpeturer har jeg også periodevis hatt tendenser til. Et råd som jeg fikk av en bekjent, var å strekke leggen skikkelig ut. Dette gjøres ved at du med fronten vendt mot veggen setter helen så langt inntil veggen som mulig med forfoten (tærne) oppover veggen. Press kneet inn mot veggen slik at leggmuskelen får skikkelig strekk. Dette gjør jeg etter enhver løpetur. Problemet for meg er i dag så godt som ikkeeksisterende. Ellers bør løpingen selvsagt foregå på skogstier (eller utenfor) og ikke på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke det Kristian skriver, at beinhinnebetennelse kan skyldes overpronasjon. Altså at foten ruller mye innover mot slutten av steget. Dette er ikke uvanlig, og det øker belastningen på beinhinne og knær. En ortoped på NIMI viste meg dette og anbefalte joggesko med litt ekstra pronasjonsstøtte, evt. få støpt spesialsåler. Jeg tror det har hjulpet meg.

Det i det hele tatt en mengde småting man kan gjøre. Her er et knippe råd jeg har fått for beinhinnebetennelse fra diverse fysioterapeuter, ortopeder og idrettsfolk det siste året (følg for all del ikke alle!):

- Tren forsiktig og variert

- Løp helst på stier

- Tren styrke for leggmusklene

- Is ned leggen jevnlig (med f.eks. en pose frossede erter)

- Tøy leggene foran og bak daglig (også utenom trening)

- Sørg for evt. pronasjonsstøtte i joggesko

- Massér leggen

- Bytt mellom ulike joggesko

- Unngå lange nedoverbakker

- Bruk formstøpte fotsåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare understreke at å ha gode joggesko på hardt underlag er viktig. Ved mengdetrening holder luftputer som Nike bruker normal ikke mer enn 1/2 til 3/4 år og gelputer slik som Asics bruker holder i overkandt av 1 år. Når skoene blir utløpt opplever jeg dette som vondt i beina. Starter gjerne som litt murring i leggen.

Opplevde dette verst med ett par joggesko som varte overraskende kort. Det gjorde så vondt i knær og legger at jeg ikke kunne løpe. Gikk til fysoterapaut og klagde min nød. Han skjønte problemet og anbefalte meg å trene med sykkel til det roet seg ned igjen. Nå kjøper jeg kun de beste joggeskone jeg får tak i, bytter disse ca hvert år og verden er herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.