Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø og bruer på hardangervidda.


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Annonse

I slutten av juni kan det være mye snø på deler av ruta. Ser at det fort kan falle 20-40cm snø på vidda denne uka, og langtidsvarselet tyder på lite eller ingen snøsmelting før 17. mai. Snømengden på vidda nå er på nivå med 2007 og 2008, og da lå snøen på vestvidda til litt ut i juli (alt i følge senorge.no). Jeg kan ikke si noe sikkert om når bruer blir lagt ut.

Selv har jeg planlagt fisketur på Østvidda fra 22.06, men er redd jeg må utsette den. Skal også gå fra Haukeliseter til Ustaoset, men det tar jeg i August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Hvor er den globale oppvarmingen når man trenger den? :cool:

Den var til gangs i mars. Og dei som spurte då, om når ein kunna rekne med barmarksforhold, fekk gjerne svar om at det låg an til rekordtidleg vår ;)

Det er fyrst og fremst veret i juni som bestemmer kor mykje snø det er att 1. juli, og det nesten heilt uavhengig av kva mykje snø det er no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man fra Haukeliseter i slutten av juni er det ofte fint å gå på beina til Finse. Til deg som skal på øst-vidda 22.06, trur ikke du skal bekymre deg, så sent er øst-vidda gjerne bar. Var i området mellom Solheimstulen og Mårbu i påsken, i følge snørapportene skulle det være snø ved Solheimstulen, det var det ikke. Innover fjellet var også mye bart. Nå kan jo dette ha endret, poenget er at snørapportene kan være litt grove og lite nyanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh ok. Takk for tips :) Vil du ikke møte mye snø også i Setesdalen og Før hellevassbu? Eller er det etter Hellevassbu som er det værste?

Vet du hvordan elvene pleier å være? og om det er noen måter å unngå å måtte vade veldig strie elver?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kjent i Setesdalen for å være helt ærlig. Det kan være snø før Hellevassbu, er vanskelig å si, været kan jo snu fort.. Min erfaring er at øst-vidda oftest er bar. Ville nok prøvd å holde ruta så langt øst som mulig. Elvene vil nok være tøffe på denne tiden, har vært på hardangervidda i august og opplevd strie elver. Må nesten undersøke og planlegge så godt som mulig, likevel kan fjellet fort bli forandret.

Hvor lenge planlegger du å bruke på Norge på langs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, ok. Får undersøke litt når det nærmer seg avreise.

Har bare ca 60-70dager til rådighet før skolen starter, så kan hende jeg deler turen opp i to deler. Men hvis jeg merker at det går fort, så kanskje jeg prøver å fullføre turen i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.