Gå til innhold
  • Bli medlem

Videokamera


Anbefalte innlegg

Annonse

Go Pro HD er jo et kjent kamera, i sin klasse, om det er støt, vann, action som står i høysetet.

Om det ikke er den sjangeren men et helt ordinært kamera som er tanken så ville jeg vel kanskje ha valgt noe som kombinerer stilbilde & video..

Svært mange Kompaktkamera tar nå video i 1080p og har god zoom og bildestabilisering...

Eller man kan gå enda høyere å kjøpe dSLR med video, dette gir en helt utrolig kvalitet på videoene om man klarer å bruke kameraet til videoopptak (litt avansert)

De fleste kjenner til TV-serien "House", Siste episode av Sesong 6 ble filmet kun med Canon 5D, episoden er enestående!

Leter du kanskje etter et kjempelett kamera med enkle funksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man filme med dSLR så krever det litt ekstrautstyr om resultatet skal kunne vises frem. Bla er ekstern mic helt påkrevet om man skal ha med original lyd. Bare stabiliseringsmotoren i objektivet lager såpass mye støy at resultat uten ekstern mic er håpløst.

Det kan kanskje bli litt mye å bære på når en skal på tur.

Jeg kjøpte dette kameraet til modern i fjor http://www.nikon.no/no_NO/product/digital-cameras/coolpix/style/coolpix-s8200

Kosta ca 1200,-. Hu skulle ha et enkelt kamera som ga skarpe resultater, med ok optikk.

Bonusen på kameraet er bra filmfunksjon, med egen rec-knapp.

Kameraet (eller modern?) leverer en mengde gode filmklipp og bilder fra turer. Med ekstrabatteri til 15,-kr så blir turene lange før det må lades.

Ikke et videokamera altså, men muligens godt nok, og da slipper du drasse på mer enn nødvendig?

GoPro som nevnes er et mye brukt ekstrakamera ved tv-produksjoner feks, man ser det tapet fast på div deltakere osv.

Men som primærkamera ville hvertfall jeg ikke brukt det. Kvaliteten er bra nok den, men for meg et litt for spesielt kamera til vanlig filming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er det du er på jakt etter, men jeg bruker GoPro HD Hero2 med den tilhørende LCD skjermen. Skjermen er ekstra utstyr men gjør det mulig å lettere filme for hånd når man ikke har det festet fast på noe.

Vanntett, HD, lite og lett, tåler masse missbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Siden jeg har egen friluftslivblogg vurderer jeg å kjøpe meg nytt videokamera slik at jeg får filmet litt mer på turene jeg er på. Er det noen som har tips/ erfaringer å komme med. Må være et videokamera som tåler litt

Er skrevet om litt erfaringer med videokamera på tur her: godturen.com/?p=260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på tur snart med mobilen (galaxy note) og gopro hd2. For min del er gopro greit når det gjelder time-lapse, enestående på undervannsbilder (NB trenger objektiv-fiks!), ellers dårlig som vanlig tur-kamera. Er klart ikke helt fornøyd med primitivt mobil-kamera, men ligger i samme situasjon som deg. Noe lettvint (men bra i lav-lys), duger til både bilder og video, (NB leser du flere tråd, klager folk alltid på lyd...nåja, skal du sende på nrk, er eneste løsning en proff video kamera med proff mikrofon, selve mikrofonen blir nok minst 1-3000 usd!, osv) eller det mange journalister gjør, synce ekstern lyd på en god lydopptaker/mikrofon kombinasjon med video-opptaket).

Ser foreløpig på flere muligheter via denne websiden...http://www.eoshd.com/, og flere andre blogger. Tenker at for tur-bruk, en speilløs kamera med stor brikke (kompakt eller kan skifte objektiver) med gopro eller en DSLR og Gopro til røffere bruk/undervannsopptak må være tingen. Spørs hvor mye du har lysst og drasse på!

tight lines..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skrevet om litt erfaringer med videokamera på tur her: godturen.com/?p=260

Takk for en bra rapport. Hadde egentlig tenkt med et speilreflekskamera, men etter å ha lest den rapporten vurderer jeg bare å kjøpe det kameraet. Men jeg har noen spørsmål:

1. Brakett for å feste på steiner og greiner. Vil denne funke da: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630852

2. Hvordan er den til å ta bilder med? Blir det bra kvalitet på bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Strengt tatt tror jeg du ville blitt mer fornøyd med et kompaktkamera enn bare et action. Har selv mange actionkameraer, og de er gode til det de hovedsakelig er ment som. De suger derimot med en gang du kommer utenfor deres faktiske bruksområde. Da blir de tungrodde i bruk, og byr sjelden på det du trenger. De fleste av dem har en avsindig vidvinkel, så du må til enhver tid tett på objektet. Dessuten, ingen av de gode kommer med skjerm som standard.

Da kommer du lenger med et godt kompaktkamera med innebygget skjerm, nok zoom, vel så god optikk, og som uten tvil tar langt bedre stillbilde enn actionkameraene. Det finnes flust av muligheter, og dersom jeg skal trekke bare ett av dem opp av hatten, så kan eksempelvis dette være noe: http://store.sony.co...mber=DSCHX20V/B

Ovennevnte har innebygget GPS (Geo-tagging), utrolig bra stabilisator, 25mm vidvinkel, 20x zoom, en prosessor som gir støyfrie bilder i dårlig lys, og ikke minst - det filmer i 1080p i inntil 60 fps. Det er ikke alene om å ha disse funksjonene, men et av de bedre jeg har testet. Foretrekker faktisk dette fremfor Canon G1X der det bare skal være et "stup og skyt"-kamera, selv om jeg har begge. Bruker også dette til video fremfor actionkameraene der det lar seg gjøre. Optikken og stabilisatoren er noen av årsakene, i tillegg til lettere innstillinger pga skjermen.

Prisen er i følge Prisjakt ca. 2.600 kroner. http://www.prisjakt....=Sony DSC-HX20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.