Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresele (størrelse)


Christopher

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg klatresele. Den skal brukes til klatring i vegg, brevandring og til klatring i fjellet. Nå er jeg blitt litt i tvil om jeg har fått riktig størrelse. Mitt spørsmål er da om den skal sitte på hoftekammen eller om den skal sitte i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har kjøpt en sportsklatresele/sittesele, så skal selen skal sitte i livet.

Selen skal strammes ovenfor hoftekammen slik at du ikke risikerer å gli ut av selen dersom du går rundt i fallet. Ved klatring i fjellet anbefales kroppssele, eventuelt kan du bruke en lang slynge som du bruker i kombinasjon med sitteselen slik at du ved fall blir hengende riktig vei ! Dette kan også brukes ved brevandring. Dette vil også redusere risikoen for å brekke ryggen i fallet ved at tauet vil rette deg opp før full belastning.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal ikke anbfale noen noe, men jeg mener brystsele er kun nødvendig med svært tung sekk. Bruker en sittesele som er god og komfertabel. Har ikke falt under klatring i høyfjellet enda, men har testa med sekk i lav høyde og er ikke noe forskjell fra fall på et klatrefelt, med eller uten sekk. Jeg har stort sett med meg bare litt klær, vindsekk og mat og drikke. Har man med mer kan det kanskje være lurt.

Derimot finnes det brystsele som har fine muligheter til å feste utstyr med som er fine å bruke. Vurderer å kjøpe det, greit å få litt utstyr vekk fra livet syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er jo enig i at det som regel går bra med sittesele og at den er mere praktisk

Kan imidlertid være flere gode grunner til å bruke kroppssele, - spesielt ute:

Noen nevnes:

Du er gravid og kan da gli ut av en sittesele dersom du faller opp ned

(ikke så vanskelig som du tror, pass bare på å sette foten på innsiden av tauet før fallet eller klatre bratt overheng med en solid heelhook)

Du er litt for tjukk og får ikke stramma selen tilstrekkelig

Du har på deg masse klær, er uheldig og foten henger igjen.

Du treffer fjellet i fallet, foten treffer veggen og du får en rotasjon

Du glir ut på sva beina får feste, men du får en rotasjon i steden for å stanse

Dette skjer selvsagt sjelden, problemet er at en gang er nok for deg !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.