Gå til innhold
  • Bli medlem

Direkte rute til Besseggen


Bjørn H

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Det går en sti som i følge historien, den store fjellmannen og reinsgjeteren Jo Gjende skal ha funnet/laget og ikke minst brukt. Den kalles Jo Gjende-stigen. Det er IKKE anbefalt å prøve å finne den og bruke den på egen hånd. Den er ikke lett å følge, og det er lett å gå seg fast. Men det finnes folk som kjenner stien og som skal kunne guide interesserte opp.

Tor J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått denne ruta ved en tilfeldighet for to år siden. Jeg gikk den fra bunnen av selv eggen og ned. Turen fra Gjendesheim over Besseggen, ned denne ruta og langs vannet tilbake tok ca 7 timer.

Det er egentlig lett å se denne ruta fra Gjende hvis man er i båt, da det er den eneste veien å gå hvis man ikke skal klatre. Men den kan være litt vanskeligere å finne fra selve stien. Det første stykket må man karre seg opp i tett skog for deretter å skrå ut over et sva på høyre side. Deretter opp en steinur til venstre og man kan følge ei renne nesten opp til bunnen av selve eggen. Det siste stykket er det steinur igjen.

Jeg har forsøkt å tegne inn ruta på et bilde nederst i mitt turreferat: http://www.ztian.net/tinder.htm

Jeg har vel et bedre bilde av selve ruta et sted som jeg skal forsøke å grave frem. Turen er ikke spesielt utsatt egentlig og man får litt følelsen av å gå på egenhånd, noe man ikke gjør på motorveistien over. Men det er heller ingen tur man bør ta med små barn på. Den kan sikkert være litt guffen hvis det er vått også.

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonymous

Jeg gikk opp der i dag, det er et OK alternativ hvis en bare har noen timer til rådighet (ca. tre timer bør være mulig med høy fart) og vil være uavhengig av båt. Når du kommer fra Gjendesheim er det fristende å gå "rett på" svaene, men de er ikke så greie som de ser ut til. Men stien går ikke der, den går lenger vest - på ryggen med bart fjell rett øst for bekken. Veldig grei å gå (litt enkel klyving). Litt løs ur helt øverst mot Besseggen. Den eneste risikoen er vel egentlig stein som en eller annen idiot kaster ned fra Besseggen. Det lå i alle fall mistenkelig mye "nyrast" stein der (og drikkeflasker, capser osv.). "Stien" var tydeligvis brukt i ny og ne, men ikke mye, og det er jo litt artig å komme ruslende nedenfra og opp i maurtua på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.