Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage liten klatrevegg til barn.


Phaser

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å lage en liten klatrevegg til barna mine, Eldste blir 4 år i sommer og minsten får nok vente litt enda. Tenkte å bruke ei vannfast finerplate men hvilken tykkelse er nødvendig? de har 12mm og 15mm på byggevaren her i 120x 240. Ei slik plate på høykant tenker jeg er mer en nok utfordring til å begynne med. Så neste spørsmål. Jeg veit ikke hvilke grep det lønner seg å bruke, (jeg har ingen klatreerfaring utenom trær selv) Ser for meg at det bør være forholdsvis enkle grep for at det ikke skal bli for vanskelig i starten. Ser det finnes pakker med 30-40-50stk grep men da er sikkert mange av disse beregnet for litt mere erfarne klatrere. Hva lønner det seg å begynne med og hvor mange trenger jeg? Kanskje lurt å ikke skru på grep helt til topps med en gang?

Kjempe fint med linker til noen gode tilbud på egnede grep :)

Edit. Dette er det billigste jeg har funnet til nå men om de egner seg veit jeg ikke? http://rockymountainclimbinggear.com/id85.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har eksempler på klatregrep her:

http://www.klubben.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=35232&WebSiteMapNodeID=1000001&WT.mc_id=kelkoo&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=ERGO%20HOLDS%20Ergo%20Holds%2015

http://www.klubben.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=35232&WebSiteMapNodeID=1000001&WT.mc_id=kelkoo&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=ERGO+HOLDS+Ergo+Holds+15

Sørg iallfall for å ha gode nok tak til at de ikke må "krimpe" fingrene (det ytterste fingerleddet) på små listetak. Det er ikke sunt for fingerne. Takene bør være som "lommer" eller store nok til at de må bruke flere ledd enn det ytterste for å klamre seg fast. Videre bør takene heller ikke være så store at de bare kan dra seg opp etter armene. Meningen med klatring, er å lære seg å bruke bena til å trå seg opp med, ikke å dra seg opp etter armene. Selvfølgelig kan du ha noen tak innimellom som gjør det enklere å dra seg opp, men de blir mye bedre til å klatre dersom de lærer seg å bruke føttene tidligst mulig. Takene bør være akkurat store nok til å holde seg fast, men samtidig ikke store nok til at de kan dra seg opp. Du burde også vurdere å skru så mange tak at det er flere muligheter til å plassere føttene/hendene. Dersom du bruker flere farger på takene, kan barna velge å klatre forskjellige "ruter" med bare en farge, f.eks. Til å begynne med synes de sikkert det bare er stas å klatre, men etterhvert liker de sikkert å utfordre seg mer ved å forsøke egne ruter og eliminere noen av takene (både for hender og føtter).

Som gamle, gode Arne Næss sa det da han ble spurt av en journalist hvorfor han begynte å klatre: "det var ikke meg som begynte, det var andre som sluttet.." :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens OT,men kan anbefale Geir Grimelands "Bratte gleder" for klatring med barn og unge :)

Den har gitt meg mange "aha" opplevelser.

Mht klatrevegg,ville jeg tatt med den håpefulle til nærmeste klatresenter,testet ut,og spurt om råd.

Lykke til :D

ps. ser du er lokalisert til Brandbu..ta definitivt turen til Tyrili Klatring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar og tips. Tar gjerne i mot flere. Siden "klatreveggen skal stå ute tenkte jeg i utgangspunktet Vannfast finer. Men er det like lurt å bruke noe annet? Billig med 28mm terrassebord for eksempel. Men er redd for at krympende og voksende treverk vil få grepene til å løsne hele tiden. Hva tror dere? Skal i utgangspunktet sette fast dette på en eller to sider av ett stort lekestativ som er 1x1m mellom stolpene. Har også vurdert å bygge vegg mellom 2 trær slik at dette kan skjøtes opp til større høyder om interessen og ferdighetene stiger. Da med sikring selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er redd for at krympende og voksende treverk vil få grepene til å løsne hele tiden.

I stedet for å bruke treskruer og skru direkte i treverket, "MÅ" du benytte islagsmuttere som vist i denne linken, ellers løsner takene fort. Med disse må du bore hull til festene først og skru boltene fast i disse. Da sitter de godt:

http://www.klubben.no/Avdelinger/Produkter/Gymsalutstyr/Klatring/Tilbehør/Islagsmuttere-til-klatregrep-10-Klomutter---Bygg-din-egen-klatrevegg-146717-p0000053210.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tak herfra da jeg bygde vegg til ungene : http://rockymountainclimbinggear.com/id71.html

Nå står min vegg innendørs så jeg skal ikke si noe om hvor godt disse holder til utendørs bruk. Jeg bestilte 40 "large bolt on holds with hardware" til bruk på 2 stk. finerplater. Det er akkurat passe til at ungene får de utfordringene de vil ha. De fleste barn er glade i å ha mange forskjellige tak å velge mellom. Uansett hvor du handler så er det viktig å kjøpe ekstra klomuttere slik at du får muligheten til å variere "rutene" litt. Jeg har montert mine med avstand på 20 cm imellom og lar ungene få være med å skru nye ruter når de blir lei av de gamle.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på de også. Selv med frakt og mva så blir det jo billig Rundt 1300kr for 50 grep Mens i norge er det billigste jeg har funnet ca 1325kr for 23grep. Altså over dobbel pris, Men kvaliteten kan jo selvsagt være annerledes.

Fikk lånt ei bok på biblioteket. Klatring, Håndbok i fjellsport av Jon Gangdal, Var lite i forhold til små barn i denne. Bratte gleder er bestilt på biblioteket, Skjønner at om dette slår an og man får lyst til å øke vanskelighetsgraden og risikoen så bør man ta ett lite kurs i sikring etc. Men først skal dette holdes på et "ufarlig" nivå. Jeg er opptatt av å lære bort at handlinger har/kan få konsekvenser. Det er en fornuftig erfaring å ha med seg ut i skogen og opp på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også brukt klatretak fra http://rockymountainclimbinggear.com, og de fungerer veldig bra!

Jeg kjøpte pakke med 100 tak, og synes det er fint å ha litt å velge i. :) Tror du finner pakkene billigere på ebay enn på hjemmesiden til produsenten (selv om det er produsenten som selger på ebay også...). Hullene i takene er tommestørrelse og 10mm bolt blir litt for trangt.

Ute har jeg festet takene med gjennomgående 8mm bolt på vegg i "dukkestua" som er kledd med trykkimpregnerte bord, men tror finerplate er sterkere. Inne har jeg festet takene med plastplugg og 8mm skruer i betong og leca. Ikke sikker på om dette hadde blitt godkjent hos en kommersiell aktør, men takene sitter godt og jentene mine klatrer og er fornøyd. Har spraylakkert endel av takene med hobbylakk fra biltema (flere farger), da ser klatreveggen litt friskere ut enn med kun grå tak.

Bygg veggen og la barna dine klatre! På en 2 meter høy vegg hjemme trenger du ikke tenke så mye på hva og hvordan det gjøres på klatresentrene og i fjellveggen... Ta evt med ungene til et klatresenter/klatrevegg for å få litt tips og litt kyndig veiledning i skikk og bruk, samt litt teknikk og bruk av sikringsutstyr.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.