Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftslivklokke


Anbefalte innlegg

Når man går mye på tur i fjell og mark kan det være greit å ha ei klokke som tåler en del. I tillegg kan det være greit at klokka har en del funskjoner som retter seg spesielt mot friluftsliv. Jeg anskaffet meg i fjor ei slik klokke, nemlig en Casio PRW-5100.

1458045-9-1335541017084.jpg

Klokken har et stilig design, er meget solid og har flere funksjoner rettet mot friluftsliv. Den har blant annet kompass, høydemåler, tilbakelagte høydemeter, barometer, termometer, og ripefritt glass,. Man kan lagre data på klokken, for eksempel kan man lagre hvilken høyde man er på når man når toppen av et fjell. Denne høyden blir da lagret med dato og klokkeslett.

Klokken har solceller som gir strøm til batteriet. Sollys utendørs fungerer best som lading, men den lades også av lys gjennom vindu og lys innendørs. Om klokka ligger i mørke går den i hvilemodus for å spare batteriet.

En annen fuskjon klokken har er at den mottar radiosignaler som justerer klokken automatisk slik at den skal gå riktig til en hver tid. Denne fuskjonen fungerer desverre dårlig her i Nord Norge siden vi ligger så langt fra de nærmeste målestasjonene.

Noe som er veldig fuksjonelt og bra er at lyset på klokka slår seg automatisk på når klokken vendes opp mot ansiktet. Dette er veldig greit når man for eksempel går på skitur i mørket.

Klokken har i tillegg alle vanlige funksjoner man kan forvente, som alarm, stoppeklokke, verdensur, automatisk kalender, og den er selvfølgelig vanntett.

Etter å hatt klokken i et år må jeg si meg veldig fornøyd. Jeg har brukt klokken ganske tøft både sommer, høst og vinter og den har innfridd mine forventninger. Jeg brukte litt tid til å få til alle funsjonene, men etterhvert fikk jeg det meste til.

Alt i alt en klokke jeg kan anbefale til alle friluftsentusiaster:)

Les flere klær og utstyrserfaringer på www.turopplevelser.blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer også å kjøpe klokke i denne kategorien. Det eneste jeg jeg føler mangler (for min del) på de fleste klokkene er pulsmåler. Har søkt litt rundt på nettet og funnet en som heter Suunto Ambit.

Denne har både pulsmåling og GPS, i tillegg til de vanlige funksjonene på friluftslivklokker som høydemåler, barometer, tempraturmåler og kompass.

Ankepunkter mot denne er såvidt jeg kan se batterilevetid og størrelse.

Er svært interessert i å høre erfaringer med denne klokka om noen har. :-P

post-2484-0-90261700-1335721423_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så trenger jeg ikke pulsmåler når jeg er på tur, men når jeg trener, så den legger jeg igjen hjemme. Og en GPS på armen blir litt for "puslete" uansett, jeg trenger en større (farge)skjerm med kart. Så GPS-en henger rundt halsen eller på sekken når jeg er på tur.

Så da har jeg kjøpt ei slik klokke: http://www.casio-europe.com/no/watch/sports/prw-2500t-7er/

Likner vel litt på trådstarter sin klokke men har noen flere funksjoner (ikke veldig nyttige - månefaser samt tidevann), og er heldigital (dvs har ikke analoge visere). Så langt er jeg veldig fornøyd. Selv om heller ikke jeg lar meg styre av klokka når jeg er på tur så setter jeg pris på å ha ei på armen, og at den har solcelle-batteri og diverse "turfunksjoner" (selv om de fleste vel er overflødige når man har GPS) er et stort pluss.

Klokke er lett men virker likevel meget solid, hus og lenke er i titanium. Så langt er jeg fornøyd, selv om jeg ikke har fått prøvd den på noen skikkelig tur enda. Men jeg regner jo ikke med at den skal gjøre noe fra eller til, er jo mest et "leketøy" men høydemåleren og det at den kan lagre høydeprofiler finner jeg interessant. Temperaturmåleren kan også være grei å ha, ikke akkurat det jeg har med på tur til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Suunto Core er greia! God batterikapsistet, men det beste er at du kan kjøpe batteri, på eks Jernia, ha i lomma og skifte ved behov. Klokka inneholder det nødvendige; Altimeter, barometer, kompass, klokke, vekkerur+++. Tåler en trøkk og sitter bra på håndleddet(full bevegelsesfrihet). I tillegg kan nevnes at klokkereima er såpass lang at du kan avgjøre om du vil ha den rundt håndledd eller utenpå jakke/genser(eks hvis kaldt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Ambit, men har Military, en annen Suunto klokke med GPS. I og med at kartet alltid er med på tur er det greit å ha en lett GPS, som backup under vanskelige forhold. Det er også greit å bruke Military for å logge tid mm.

Batteriet varer ikke lenge nok til logging for en hel dag. Det var litt nedtur. Fungerer greit for som backup. Antennen er noe dårligere enn en konvensjonell GPS, men fungerer godt på fjellet. Dessverre har klokken streiket etter 1/2 års bruk. Til service nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg liker klokker enklest mulig. Mekanisk med automatisk opptrekk aller helst. Tekniske saker har man ofte på GPS'en uansett.

Min favoritt for tiden er en klokke fra Seiko. Kan kjøpes rimelig via E-bay.

post-4993-0-96619900-1339183190_thumb.jp

post-4993-0-26104400-1339183345_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei. Hentar fram ein gammel tråd her om klokker. Det eg er interessert i med desse klokkene er primært høgdemålaren. Tenker på om dei er brukbare til måling av primærfaktor på toppar med pf 50-100 meter. Kort distanse å gå, tar ikkje lange tida, trykket vil ikkje endre seg mykje på kort tid, kan evt måle stig og synk opp og ned. Er den så nøyaktig at om eg løftar den 2 meter opp så vil den vise 2 meter høgare høgde? sjølvsagt ikkje på centimeteren men. Variometer brukt i feks luftsport er veldig nøyaktige, lurer på om desse klokkene er like gode. Nokon som kan fortelle meg om nøyaktigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hentar fram ein gammel tråd her om klokker. Det eg er interessert i med desse klokkene er primært høgdemålaren. Tenker på om dei er brukbare til måling av primærfaktor på toppar med pf 50-100 meter. Kort distanse å gå, tar ikkje lange tida, trykket vil ikkje endre seg mykje på kort tid, kan evt måle stig og synk opp og ned. Er den så nøyaktig at om eg løftar den 2 meter opp så vil den vise 2 meter høgare høgde? sjølvsagt ikkje på centimeteren men. Variometer brukt i feks luftsport er veldig nøyaktige, lurer på om desse klokkene er like gode. Nokon som kan fortelle meg om nøyaktigheten?

Jeg hadde tidligere en Suunto Observer som jeg opplevde som ustabil på høydemåling. Dette var under stabile lufttrykk. Min nye Tissot T-touch virker imidlertid til å være mye mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hentar fram ein gammel tråd her om klokker. Det eg er interessert i med desse klokkene er primært høgdemålaren. Tenker på om dei er brukbare til måling av primærfaktor på toppar med pf 50-100 meter. Kort distanse å gå, tar ikkje lange tida, trykket vil ikkje endre seg mykje på kort tid, kan evt måle stig og synk opp og ned. Er den så nøyaktig at om eg løftar den 2 meter opp så vil den vise 2 meter høgare høgde? sjølvsagt ikkje på centimeteren men. Variometer brukt i feks luftsport er veldig nøyaktige, lurer på om desse klokkene er like gode. Nokon som kan fortelle meg om nøyaktigheten?

Casioklokken PRW-5100 virker å være ganske nøyaktig, men den viser høydeendringen på hver femte meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg hvertfall merket på min Polar, at det lønner seg med kalibrering. Noen ganger hjemme er det høyere enn det egentlig er mens andre ganger bor jeg under havoverflaten.

Casioklokkene som har barometer burde egentlig taklet det bedre hvis høydemåler og barometer henger sammen og man kunne gjøre en god kalibrering når den er ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Casioklokkene som har barometer burde egentlig taklet det bedre hvis høydemåler og barometer henger sammen og man kunne gjøre en god kalibrering når den er ny.

 

Nei, her er det tydeleg noko du ikkje har forstått. Barometeret og høgdemålaren er eit og same instrument. Det er bare to ulike måtar å vise resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk kalibrering, høydemåleren fungere mye bedre etterpå...

Har gjort det utallige ganger.

Kalibrerer jeg den i dag, viser den feil i morgen igjen....  :mad:   Akkuratt nå befinner jeg meg 25m under havflaten, riktige svaret skulle vært rundt 65m over havflaten. Så høydemåleren har jeg gitt opp... mulig jeg gjør noe helt feil, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke teknisk av meg, men tror at grunnen til at man må kalibrere på nytt er at det barometriske trykk endrer seg. Når man står stille og trykket endres vil klokken  oppgi at høyden over havet er endret. Derfor kalibrerer jeg for hver tur. Sikkert en ingenør her ikke som kan forklare dette bedre :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det utallige ganger.

Kalibrerer jeg den i dag, viser den feil i morgen igjen....  :mad:   Akkuratt nå befinner jeg meg 25m under havflaten, riktige svaret skulle vært rundt 65m over havflaten. Så høydemåleren har jeg gitt opp... mulig jeg gjør noe helt feil, ikke vet jeg.

Man må kalibrere hver dag. Har en "rutine" på å gjøre det hver morgen. Når trykket endrer seg ila dagen (les vær-endringer og ustabilt vær), bør man kalibrere hyppigere. Kaliber ved sikre geografiske steder. (hytter o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt for tiden er en klokke fra Seiko. Kan kjøpes rimelig via E-bay.

 

Regner med at det er snakk om en Seiko SNK803.

 

Hvilken E-bay nettbutikk kjøpte du ifra?

Jeg falt umiddelbart for den klokken siden den er liten nok, enkel og i min stil. 

Amazon har den til 60USD, men nekter å sende til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Dette med kalibrering er sjølvsagt og ikkje noko problem for meg. Spørsmålet er rett og slett: Dersom eg feks går opp eller ned 50 høgdemeter på nokre få minutt vil då klokka vise dette? altså ikkje om det er riktig høgde. Det er høgdeforskjellen eg er ute etter, desse distansane går ein på eit blunk, store trykkendringar ikkje noko problem. kan evt måle høgdeforskjellen både opp og ned.  og den må vise høgdeendring for kvar meter. 

 

Ut frå det som er skrive til no tolkar eg det slik at desse klokkene ikkje kan vise nøyaktige høgdeendringar på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.