Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped telt


macivar

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nytt telt og syns Exped Venus II extreme -teltet ser interessant ut. Jeg ønsker et telt som jeg kan bruke hele året. Har også sett på Orion teltet, Er det bare høyden som er forskjellen på de? Ser at forteltene ikke er så kjempestore, men er de store nok til å fyre opp primus i? Kom gjerne med forslag på andre telt. Jeg leker litt med tanken på å gå Norge på langs om noen år, vil det teltet gjøre jobben eller er det andre telt som er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv et Orion-telt og er superfornøyd. Nå er det kanskje bare meg som ikke er så kresen, men jeg har da god nok plass for å lage mat i forteltet (og fyre primus). At teltet ikke har stormmatter har heller aldri plaget meg, da jeg har med lange snøplugger (om vinteren) og da står teltet mer enn bra nok selv i de sterkeste vindene. Selv har jeg alltid med ekstra plugger til forskjellige underlag, og teltet står solid uansett vær og vind.

Finnes sikkert tusen andre bra telt og tusen andre meninger, men jeg har aldri følt behov for å bytte ut teltet av årsaker som jeg finner som ulemper med dette teltet. Orion er forresten litt høyere enn Venus, har jeg hørt, i tillegg til at det også står litt mer stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Exped Orion Extreme. Det er som nevnt over noe høyere enn Exped Venus, Orion er 130 mm. under taket mens Venus er 115 mm.

Jeg synes dog teltet er noe overkill til solobruk og har andre telt til det. Dette av to årsaker, Orionen er noe plundrete å sette opp alene i og med stangkanaler er litt trange i seg selv samt derav i kryssningspunkter, i tillegg er kanalene innenfor ytterteltduk hvilket kan gjøre det vanskelig å få tak med valne, kalde fingrer. Til solobruk synes jeg også vekten er litt drøy.

Dette, samt ønsket om en toppluftingsløsning, er de eneste ankepunktene jeg har på teltet.

Jeg har brukt teltet på turer med samboer, og til 2 personer er teltet ganske så konge etter min mening. Oppsett og nedtaking av telt blir enklere samt den generøse takhøyden samt to utganger gjør det til et telt hvor to personer kan sitte samtidig og oppholde seg i lengre tid og ha greit med plass. Teltet er godt å leve i :)

Teltet har også en rekke gode løsninger, bl.a. for å unngå bardunsurr, ekstra stangledd (2 skjøteledd) brukes som avstiver for luftelukene samt mer.

Fyring i fortelt/innendørs er etter mine erfaringer ingen problem, nok høyde. Husk bare å lufte alt etter hva du fyrer med, og sjekk alle koblinger nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for utfyllende svar :smile: .er exped vela et bedre alternativ da? hvordan er det evt på vinteren? det er i hovedsak på vår,sommer, høst jeg skal bruke det men det kan være greitt å ha et telt som tåler vinteren også. hvordan er helsport ringtind i forskjell? Hvem tåler vind best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Venus II extreme som jeg bruker til vinterstid. Har testet ut teltet i ca tre år og bruker det kun som enmannstelt. Liker spesielt exped som har mye bra løsninger som andre produsenter kopierer.

Tror at Venus II extreme faktisk står mot vind bedre enn orion pga den lavere høyden. Vet desverre ikke hvor stabilt det er kontra andre merker.

Er selv 183 cm høy og taker ikke med hodet selv med tørkeloft.

Bruker den ene forrteltet til pulken, siden jeg er så vant til primusen min så fyrer jeg uansett opp inni teltet. Pleier å grave kuldegrop.

Tiden det tar å slå opp og ned teltet er ikke så mye kontra mange andre telt. Har enda ikke hatt problemer med å sette det opp, selv i sterk vind.

Vela I Extreme bruker jeg kun til sommerbruk, dette fordi det er mindre plass, samtidig som at man ikke kan ligge med oppblåsbart underlag uten å take, "hvis du er ca normal høyde". Tror også dette teltet er mindre vindstabilt kontra andre telttyper. Vela har også ikke tørkeloft. Ville uansett ikke brukt dette som vintertelt. Derrimot, så er det nok plass i Vela til å ha alt utstyret i innerteltet.

401395_10151238150495512_830940511_23221849_340127219_n.jpg398401_10151238152165512_830940511_23221856_616637430_n.jpg398750_10151238155085512_830940511_23221874_48043752_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i vurderingsmodus om nytt telt, det Orion Extreme er et av alternativene.

I forhold til Venus er det, foruten takhøyden, også en annen vesentlig forskjell:

På Orion går krysstanga helt ned til bakken. Orion kan dermed stå helt uten bruk av plugger. På Venus går krysstanga kun litt ut på hver side. Man må da ha pluggfeste til forteltet på hver side.

Til solobruk er jeg enig i at det er litt "overkill", men den ekstra takhøyden kan i mange tilfeller være kjærkommen.

Pakkposene til Exped har vel flere kommentert. Løsningen er bedre på papiret, enn i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det blir vela telt på meg ja, vertfall til bruk om vår/sommer og høst. men når jeg såg på filmer der det blir oppsat at på kortendende så skal stanga tres inni en kanalgang av netting ser det ut som, hvordan fungerer dette? Blir det ikke så stanga setter seg fast? Vil ellers takke for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det blir vela telt på meg ja, vertfall til bruk om vår/sommer og høst. men når jeg såg på filmer der det blir oppsat at på kortendende så skal stanga tres inni en kanalgang av netting ser det ut som, hvordan fungerer dette? Blir det ikke så stanga setter seg fast? Vil ellers takke for alle innspill

Heisann. Stengene i endene skal ikke helt ut av kanalene, bruk f.eks tape og fest dem i stangkoppen. Når du skal ta teltet ned, skyver du bare nettingen halvveis bakover, og deler stengene der. Teltet pakkes altså sammen med de korte stengene i kanalene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus står uten plugger det også. Pakkposene til venus eller vela har aldrig vært problematiske hos meg ihvertfall.

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd det selv, men.... uten en eneste plugg kan det da umulig stå særlig stramt og stødig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder også for all del Exped Auriga. Et fantastisk bra selvstående kuppeltelt med to i stedet for tre stenger. Har en kamerat som nå har "brukt opp" et Orion Extreme og skal kjøpe seg Auriga etter å ha sett mitt i bruk et par sesonger.

Hvordan er teltet på vinteren med 2 personer?

Ser de fortsatt har det på Oslo Sportslager, men ser ut til at det har gått ut av produksjon (fant det ikke på hjemmesidene til Exped)..

Til alle Exped Orion-eiere som er 1,85 m eller høyere:

- Noen kommentarer til liggelengden i teltet? Hvordan går det med vinterpose?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært gjennom denne prosessen selv og endte opp med Orion extreme, og er kjempe happy med det valget! Det kommer egentlig bare an på når og hvor du skal bruke det. Jeg skal bruke det til alle årstider, og syntes plassen er perfekt! Jeg fyrer primus i innerteltet og har sakene mine i det ene forteltet, og bikkja i det andre. Det eneste som egentlig taler i mot orion extreme kontra andre exped telt du vurderer, er vekten, selv om jeg mener den er er helt grei. Nå det gjelder vindstabilitet, er Orion Extreme exped's mest solide fritstående telt, hvis du ser bort fra Pegasus, som er et 4 manns basecamp telt. Jeg er forøverig ikke enig at det er generelt trange stangkanaler. Det vil si, de er trange første gangen du setter det opp, men jeg satte opp teltet ute i hagen så fort det regnet og etterstrammet barduner skikkelig når ytterduken var forholdsvis våt (ikke gjennomvåt, det blir den ikke) og da er stangkanalene perfekte.

Jeg hadde gjort det samme kjøpet opp igjen, men viktig å finne det som er perfekt for deg selv. Lykke til :)

535227_10150629961917396_565912395_9426538_1009740898_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Hvordan er disse Exped teltene egentlig? Jeg har vært på tur i sommer med ett MH skyledge 2.1. Syns kuppeltelt er overlegne, men hater at ytterteltet ikke går helt ned i bakken... Hvordan er det på Exped teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.