Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn i mai


gubben85

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har kjennskap til forholdene på breen mot Storebjørn (Leirbrean og Bjørnbrean) fra Krossbu.

Hvordan er snøforholdene på breen? Har vært snakk om lite snø i fjellet i år men gjelder dette også så langt vest? Tur planlegges neste helg, men

er bare to personer som skal opp slik at mulighetene for lengre taulag er begrenset....

Hvis andre har tatt turen tidligere også interessert i andre tips...

mvh gubben85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke vært på Storebjørn i år, men på breene i Hurrungane er det nok av snø. Samtidig må det tas med i betraktningen at Smørstabbreen var så godt som snøfri helt opp til Storebjørn i fjor høst, så alle snøbruene er årets. Du bør derfor ha en viss erfaring med breer før du tar turen, og ta i alle tilfeller med tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går til Storebjørn er det vel vanlig å gå om Bjørneskaret og ikke over Smørstabsbreen, er det ikke? Da møter man riktig nok problemet med sprekken mellom Bjørneskaret og Storebjørn...

Ruta går over Leirbreen, gjennom Bjørneskaret og så opp Bjørnbreen, så skal ikke krysse Smørstabbreen nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta går over Leirbreen, gjennom Bjørneskaret og så opp Bjørnbreen, så skal ikke krysse Smørstabbreen nei...

Smørstabbreen er selve breen, leirbreen er en brearm. Altså krysser du i alle tilfeller Smørstabbreen... Rådet mitt står dermed fremdeles ved lag. De fleste snøbruer er årets, så ta med tau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørstabbreen er selve breen, leirbreen er en brearm. Altså krysser du i alle tilfeller Smørstabbreen... Rådet mitt står dermed fremdeles ved lag. De fleste snøbruer er årets, så ta med tau...

Ok! Tau skal uansett med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at 95% av de som beveger seg på smørstabbreen om våren (spesielt i år) ikke går i tau, og tenker vel knapt tanken heller. Jeg var i området i går, så ikke et eneste taulag, men sikkert 100 personer på breen i løpet av dagen.

Kan og nevne at Hurrungane, Sognefjellet, samt fjellområder lenger øst, har relativt mye snø til å være mai måned. Sikkert mye på grunn av en kald april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at 95% av de som beveger seg på smørstabbreen om våren (spesielt i år) ikke går i tau, og tenker vel knapt tanken heller. Jeg var i området i går, så ikke et eneste taulag, men sikkert 100 personer på breen i løpet av dagen.

Kan og nevne at Hurrungane, Sognefjellet, samt fjellområder lenger øst, har relativt mye snø til å være mai måned. Sikkert mye på grunn av en kald april.

Man bør ha med et tau, selv om man ikke går i det. Kan jo være fint å ha mulighet til å krysse en bregleppe eller sprekk i tau. Evt få folk opp igjen om de skulle være uheldige. 30m randotau i sekken feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Krossbu siste helg for en tur til store Smørstabbtind, og har ikke sett en eneste i tau. Alle snakket om så mye snø i området dette året, at det var ikke nødvendig til å gå i taulag. Er ikke helt overbevisst om dette er forsvarlig, men men... Natt til søndag kom det 5 cm nysnø og var Sognefjellsvegen stengt på søndag, forresten ;-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.