Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortfarande "farligt" med att drikka fjellvatten 2012?


sigi

Anbefalte innlegg

Annonse

Norskt friskt fjellvann! Drikk til du stuper : ) Beste vannet i hele verden. Om du blir sjuk er du uheldig.

Jeg regner med at det er dette sigi sikter til;

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2867:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:89833::1:5569:1:::0:0

Jeg har ikke hørt noe nytt selv. Så jeg antar at drikkevannet er trygt å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo vente til sommeren faktisk kommer, så man ser om lemmenbestanden har dobbeltår...

Ellers er regelen at det er lemmenår hvert 4.år, så vi skal teoretisk sett ha 3 harepestfrie år nå...

Teoretisk...

Dette gjelder bare i områder hvor naturen går sin skjeve gang uten innblanding fra oss mennesker, og det er ikke mange steder.

F.eks. i Sirdal - Setesdalsheiene, Lyseheiene, ja stort sett hele Ryfylkeheiene beiter det så mye sau at vi har lemmenår hver 10. - 12 år.

Hvordan det er andre steder vet jeg ikke sikkert, men 4 års regelen gjelder nok ikke så mange steder lenger.

Bortsett fra det så er vel faren for å skade seg på andre ting i naturen større enn faren for å få harepest, og desuten kjører mange av oss bil og skulle vi ta hensyn til skade og dødsstatistikken her så burde vi nok holdt oss hjemme.

Men det sies jo at de fleste ulykker skjer i hjemmet så .......? (Og det er mannen som må spise dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej och Ja, det tror jag ocksa: det finns farligare saker än att vandra i fjällen, att cycla i en storstad t.ex. Risken att komma hem med harpest är antagligen absolut liten, förutom är jag alltid optimist.... Men det var ett sa stort tema förra aret i forumet och jag bara undrade hur ämnet anses i ar. Tack för alla svar, Sigi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 års "regelen" er bare å glemme. Mye lokale variasjoner og harepesten er der hele tiden. Hold heller øynene åpne der du er og vurder vannet fortløpende.

Drakk vann som vanlig i fjor selv i områder med mye lemen uten å bli syk, men det var en drøy kilometer hvor jeg ønsket meg "romdrakt" og ikke stoppet ved en eneste bekk - selv ikke den gamle damen med sopelimen greide å friste med en duggfrisk kopp vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag undrar om det finns risk för harepest ocksa 2012, speciellt i Finnmarka, vad tycker ni? Tack för alla tipps, Sigi!

Hei - Man kan som det siges ovenfor, koke vannet, hvis men vil være på den sikre side. Har man ikke tålmodighed til det, findes der en let high-tech løsning som jeg finder vældig smart og praktisk:

http://www.steripen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor drakk jeg vann kun i utløpet av større vann. Holdt meg langt unna bekker. Hadde jeg ikke tilgang til større vann, bar jeg med til drikkevann. Det er første gang jeg har tatt slike forholdsregler i fjellet, men følte det best slik.

Det var ENORMT med lemen i fjellet fra mars til oktober. ENORMT!!

I år derimot, har jeg ikke sett en. Og jeg er mye i fjellet.

Så her i trøndelag: faren over, drikk vann:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.