Gå til innhold
  • Bli medlem

Setesdalsheiane / andre steder (Vandring i mai)


Lost

Anbefalte innlegg

Hej

Vi har brug for assistance. Vi skal på vandretur i starten af maj, nærmere bestemt fra den 7. maj og ca. 10 dage frem, men spørgsmålet er hvorhen?

Vi vil gerne vandre i det norske - har spekuleret på området Setesdalsheiane (og evt. Ryfylkeheine) - men vi er lidt usikre på om det er muligt, det er jo stadig meget tidligt på sæsonen, selvom vi sidder i høj solskin og nyder foråret i Danmark.

Er det muligt at vandre i området med hensyn til sne og vand? Vi tager telt med - så det skal jo helst ikke være for "sump-agtigt".

Vi glæder os til at høre jeres svar.

Steen & Louise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei

7. mai er om 10 dager, og det er fortsatt snødekke på ca 600 moh.

Jeg holder til i Frafjordheiene i Ryfylket. Det er mulig å gå en del plasser, men over 800-900 moh vil det være snødekket i en tid fremover.

Det er mer snø i heie i år enn det har vært de siste årene.

Det finnes et Webkamera fra Sirdal, som gir et godt inntrykk av snøforholdene: http://www.aalsheia.no/

Men, det er mulig å ta turer i de lavere dalene (Frafjord/Fidjadalen) fra Månafossen og opp til Blåfjellenden. Videre oppover vil det bli en del snø....

Fidjadalen har mange fine teltplasser, fisk i både elva og i vannene. Det tar normalt 6-7 timer fra Mån og opp til Blåfjellenden, men med telt og utstyr går det fort mer tid.

Det er også mulig å gå i andre daler (Røssdalen og Austrumdalen), men det blir ingen sammenhengende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perioden du nevner er ofte vanskelig å gå i lave fjellområder pga våt, råtten snø og mye vann i bekker og myrer der det er bart. Da er det bedre å holde seg lenger nede mot sjøen og for eksempel oppsøke fruktblomstringen ved Sognefjorden eller Hardangerfjorden eller gjøre NOE HELT ANNET:

Jeg vet ikke om dere har litt erfaring med å gå på ski og har vurdert dette?

Den perioden du nevner kan være helt fantastisk i høyfjellet over 1000 meter, hvis været er bra. (Skulle ønske jeg hadde fri fra jobben!) Men om det regner er det heller litt trist. Hvis dere vil droppe teltet og heller går på ski fra hytte til hytte så kan jeg anbefale området Skarvheimen som jeg kjenner best.

Dere kan for eksempel starte fra E16 på Filefjell og gå ruten Sulebu, Breistølen (betjent), Bjordalsbu, Iungsdalshytta (betjent), Kongshelleren, Geiteryggshytta (betjent) og Finsehytta (betjent). Ev. kan dere starte på Breistølen som ligger rett ved riksveg 52, 35 minutter med bil/buss fra mitt hjem. Denne ruten er nokså grei for den som har gått litt på ski fra før, men sørg for å ha utstyr som passer for fjellet og klister (og kanskje feller) til å ha under skiene (men ikke samtidig). Det går sikkert an å leie sko, ski og staver. Føret er for tiden svært bra, men det blir nok noe løsere mot midten av mai, særlig i solvendte hellinger. Breistølen er det laveste punktet på ruten, tror jeg, på ca 1000 meter. Iungsdalshytta ligger litt høyere. Bjordalsbu er den høyestliggende hytta av disse, på 1570 meter. Sjekk min egen ferske rapport fra området mellom Sulebu og Breistølen her på fjellforum: (på nynorsk) https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2779

Med en overnatting pr. hytte er dette en grei tur, selv om dere går sakte. Ellers kan man jo ta dagsturer, for eksempel på toppene i nærheten. Det krever litt mer skiferdigheter, eller god tid, og aller helst en guide for å unngå farlige områder.

Hyttetur koster jo litt mer, dere må jo betale på hyttene, mest på de betjente selvsagt, men om dere kjøper medlemskap i turistforeningen kan dere spare litt på utgiftene og få egen nøkkel til de ubetjente hyttene. Her er en link til turistforeningen sin ruteplanlegger med oppslag på Skarvheimen: http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/location.php?lo_id=NO_skarv

Sjekk hver enkelt hytte og når de er betjente. Det er svært behagelig å få ferdig middag om kvelden etter en dag ute i fjellet!

Hvis dere skulle bli helt til 17. mai kan dere bli med og feire Norges nasjonaldag ved å gå på ski i det store 17. mai-toget fra Finse og opp på Hardangerjøkulen(1761). Helt sikkert en eksotisk opplevelse for dansker! Sjekk denne linken: http://www.finse1222.no/ og trykk på "17.mai"!

På grunn av nasjonaldagen tror jeg det lønner seg å bestille overnatting på Finsehytta, eller hotellet "1222", nokså snart, men det vel sannsynligvis fullt allerede. Jeg vet ikke om man kan sende telt med toget fra Gol? Veien hjem går i alle fall med tog. Det er ikke bilvei til Finse.

Visste du forresten at en av StarWars-filmene ble spilt inn på Finse?

Jeg aner ikke om dette er noe for dere. Ved dårlige værmeldinger bør dere i alle fall ha en plan B. Husk at høyfjellet kan være farlig i dårlig vær, som vind og tåke, og at det er fullt mulig å fryse i hjel i mai.

Kanskje andre kan bli inspirert? Husk i så fall beskyttelse mot sola!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.