Gå til innhold
  • Bli medlem

Elbrus - Kombinasjon sko, stegjern og heldekkende gamasjer


Jellyfish

Anbefalte innlegg

Jeg skal på tur til Elbrus i sommer, og vurderer å bruke mine gode fjellsko heller enn å kjøpe nye (operatøren anbefaler doble plastsko). Jeg har et par Alfa Walk Queen. Har noen prøvd å bruke dem med stegjern? Kan det evt kombineres med heldekkende gamasjer? Tenker typen Berghaus Yeti Extreme Pro Insulated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doble plastsko er vel kanskje å ta litt i, men vel helt klart anbefale å bytte ut de vanlige fjellskoene med et kraftigere par (f.eks. av den typen som kalles "Topptursko"). Selv om stegjernene kanskje sitter på fjellstøvlene når du prøver dem i stua hjemme, er det mege usikkert om de vil sitte på hele veien opp og ned igjen på toppdagen. Og du ønsker ikke å bruke unødvendige krefer på festing av stegjern den dagen.

Gamasjer av typen Yeti Extreme kan definitivt anbefales, uavhengig av skotype.

Sølve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Elbrus med Alfa Walk King og med helt vanlige gamasjer. (ikke heldekkende) Det funket veldig bra for min del. Med heldekkende bør det holde greit hvis det ikke blir for kaldt. Alfaene funka også bra med stegjern. Bare pass på at du bruker noen som er beregnet på vanlige lærstøvler i så fall. Men andre topptursko som kanskje er lettere enn Walk Queen er det ikke så dumt å vurdere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Doble plastsko på Elbrus høres litt overkill ut...

Jeg brukte mine lær jaktstøvler/fjellsko (Varg Isogaisa) med Yeti Extreme gamasjer. Det fungerte veldig bra.

Stegjern var godt tilpasset på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler heldekkende gamasjer på Elbrus, i kombinasjon med vanlige, gode fjellsko. Test sammenstillingen med stegjern hjemme før du reiser, så går det nok bra. Elbrus kan være usedvanlig sørpete utover dagen, så om du ikke har heldekkende gamasjer, må skoene være veldig bra når det gjelder å holde fuktighet ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Heller nok mot Alfa'ene igjen da gitt. Greit med noen jeg vet jeg kommer til å bruke senere og jeg vet er gode å gå med. Hadde en dagstur på heia i våte myrer og snø i helga, vanntette så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da jeg gikk på Elbrus brukte jeg en sko av denne typen.

http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-mont-blanc-gtx-wmns-1112-27772.aspx

Jeg brukte kun vanlige gamasjer på skoene og ble ikke våt. Grunnen til at jeg brukte disse var at jeg klatrer og allerede hadde slike. Flere av deltagerne hadde også helt vanlige fjellsko med gode gamasjer og hadde ingen problemer med det. Bruker en vanlige fjellsko vil jeg dog anbefale heldekkende gamasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On 18 May 2012 at 10:43 AM, Ides said:

Da jeg gikk på Elbrus brukte jeg en sko av denne typen.

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-mont-blanc-gtx-wmns-1112-27772.aspx

 

Jeg brukte kun vanlige gamasjer på skoene og ble ikke våt. Grunnen til at jeg brukte disse var at jeg klatrer og allerede hadde slike. Flere av deltagerne hadde også helt vanlige fjellsko med gode gamasjer og hadde ingen problemer med det. Bruker en vanlige fjellsko vil jeg dog anbefale heldekkende gamasjer.


Tenker en tur til Elbrus, og har akkurat slike sko fra før av, Scarpa Mont Blanc GTX. Tenkte å bruke de med Berghaus Yeti Extreme. 
Hvordan synes det var å gå med Scarpa sine? Var de varme nok? Når på året gikk du Elbrus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.