Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongspose til under 2500,-


bmoses

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på leting etter ny 3-sesongspose. Har søkt så godt jeg klarte på forumet, uten å finne tilfredstillende svar på det jeg lurer på.

Maks vekt på soveposen er 1,1-1,2 kg og gjerne et lite pakkvolum. Den vil bli brukt mye både i skog og på vidde. Jeg bor i Nord-Norge og farter rundt både i kystnære strøk og på innlandet hvor det kan bli minusgrader i august. Ligger stort sett i telt, men om været og mygga tillater det sover jeg under åpen himmel. Posen trenger ikke å være vanntett.

Siden budsjettet mitt er som det er, blir de beste dunposene naturligvis ikke aktuelle. Har sett på ME Titan 450 og Ajungilak Sphere Spring. Noen erfaringer med disse to, eventuelt andre som passer kravene?

En ting jeg vurderer er også å kjøpe en innerpose av silke. Derfor kan komforttempen gjerne være litt høy på selve soveposen om vekta og prisen gjør opp for dette. Silkeposene veier rundt 200 gram og koster vel fra ca. 500,- og oppover. Kan det dannes kondens ved bruk av silkeposene, eller skjer det kun ved bruk av vanlige poser inni termoposer? Jeg har aldri prøvd lakenposer av noe slag, så om noen har erfaringer å dele rundt dette setter jeg pris på det.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Sphere Spring selv, og synes den er helt genial! Den blir jo ikke akkurat glovarm, så det trenger ikke være så veldig kaldt før du begynner å undre om du burde ha tatt en varmere pose. Men holder tempen seg litt over 0, så burde det gå helt finefint. Til den vekten og volumet så er den gull.

Den veier ca det samme som en halvliter og pakkes ned til nesten den størrelsen og.

Nå er det snakk om standardisert komfortgrense på 0grader/-1grader (har sett begge deler), men om det stemmer 100% med din komforttemperatur er det vanskelig å si.

Er forøvrig en anmeldelse av den her i Utstyrserfaringer-forumet

Blir det mange minusgrader hos deg, så spørs det om den er varm nok. Allikevel, er det bare snakk om noen få netter hvor du skal sove i minusgrader, så kunne du hatt på deg litt ekstra ull om natten når du ligger i Sphere Spring, og heller spart det halve kiloet.

Lakenpose burde man vel ha uansett, både fordi de er det enklere å vaske svetten ut av enn selve soveposen og fordi de gir deg gjerne litt ekstra varme i soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.